Engelen bestaan echt - Reisverslag uit Nájera, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Engelen bestaan echt - Reisverslag uit Nájera, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Engelen bestaan echt

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

15 Mei 2018 | Spanje, Nájera

Goede middag allemaal.
Gisteravond hadden we alle tijd om in Logrono, de hoofdstad van de Rioja, de kathedraal Santa Maria de la Redonda te bekijken. De buitenkant ziet er geweldig uit, binnen valt het wat tegen. Er is natuurlijk veel meer te bezichtigen, zoals de pelgrimsbron bij de 16de eeuwse Santiagokerk. In een ver verleden hebben Ad en ik daar ooit eens in de pastorie mogen slapen op een simpel matje met wel 25 mensen in een soort vergaderzaaltje van meneer pastoor. Zulke slaapgelegenheden zijn voor ons nu exit. We zijn heel blij met de hotelletjes, die we van tevoren hebben gereserveerd.

Omdat we gisteravond goed hebben bekeken hoe we Logrono moesten verlaten, is het verlaten van de stad om 08.00 uur bij een temperatuur van 8 graden geen probleem. Het gedonder begint bij het moeten volgen van het Caminopad voor de voetgangers. Ten eerst is het voor deze pelgrims al heel vervelend, dat er fietsers op hun pad rijden en ten tweede is het een pad met keitjes, gravel, helling op en af. We herlezen en herlezen, het lukt ons niet om de goede weg te ontdekken: onduidelijke omschrijvingen met weinig of geen herkenningstekens. Maar daar komt een engel op ons pad. Een Spaanse engel op een mountainbike die ziet, dat wij aan het zoeken zijn. Met gebaren en twee woorden Engels geeft hij ons te kennen hem te volgen. Zo via linke gravelafdalingen en kleine beklimminkjes met heel veel schakelen komen we uiteindelijk op de goede weg terecht. Met een vriendelijk gracias nemen we afscheid.
De tocht gaat verder met beklimminkjes van 3 tot 10 procent en behoorlijk wat tegenwind naar Navarrete, een stadje met een oude Jacobstraditie. “Even niets meer bezoeken”, roept Ad, door naar Nagera.
Het is weer schakelen voor het klimmen en dalen door een uitgestrekt landschap met wijnbouw en akkers. Na het plaatsje Huercanos moeten we op zoek naar een tunneltje net voor de autoweg. De herinnering zegt ons, dat we eerst het viaduct over moeten en dat het tunneltje meteen daarna komt om Nájera in te rijden. Bingo, helemaal goed!
Nájera, een oud koningsstadje, ligt geplakt tegen een gelaagde en verweerde roodbruine rotswand. We bezoeken de grote kloosterkerk Santa Maria la Real, die als een vesting met een hoge muur en halfronde torens gebouwd werd. Het heeft een mausoleum waar koningen van Navarra begraven liggen. Veel herinner ik me nog van deze kerk, vooral dat we tien jaar geleden echt door een muffige kelder liepen met allerlei sarcophagen, (een beetje spookachtig zelfs) en met een kinderafdeling. Nu stonden achter in de kerk de voornaamste koningen en koninginnen.
Nagera rijden we vlot uit, omdat we de ervaring hadden, dat hier het boekje van: fiets langs de rivier, niet klopt. Dat heeft ons de laatste keer veel ergernis opgeleverd.
Het blijft schakelen met voor elke helling een versnelling. Het is al warmer geworden en lunchen doen we heerlijk in het zonnetje in het piepkleine dorpje Cardenas.
Op weg naar onze eindbestemming Sto. Domingo de la Calzada ( waar een haan en kip al jaren in de kathedraal huizen).Halverwegen staat een jong Duits stel met pech aan de kant van de weg. Zij kan haast niet meer trappen vanwege het schaven van het achterspatbord op de band. Gelukkig is daar Engel Ad van Straten, die met al zijn gereedschap en kennis om simpele problemen aan een fiets op te lossen, het meisje van haar spatbord af helpt. Helemaal gelukkig kunnen zij hun weg vervolgen.
Als wij dan Sto. Domingo binnen rijden treffen we net een processie aan met pages als dansers, de harmonie en dragers met het beeld van San Isidro Labrador. Het is in heel het dorp feest met kraampjes langs de hoofdstraat. Nog nagenietend van deze folklore melden we ons bij Hostel Cisterciense. Daarna snel omkleden, de kathedraal met de kip en de haan bezoeken, langs de voor ons bekende albergue wandelen met het pleintje ervoor en verslag maken. Ook hier geldt: eten kun je pas na 8 uur. En laten we hopen, dat die ijsheiligen snel Spanje verlaten. Anny

Speciaal voor Yvonne en Jacques: van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Babette.

• 15 Mei 2018 - 20:27

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

weer een lang verslag van al jullie belevenissen onderweg en dat waren er weer veel! En ja, Anny engelen bestaan. Want het is niet toevallig dat jullie deze man ontmoetten, hij was er op het juiste moment, evenals Ad er voor dat Duitse meisje was. Er bestaan in het leven geen toevalligheden. En ons oma zei altijd: als Onze Lieve Heer een deur sluit, dan opent hij een venster! En dat heb ik in mijn leven al heel vaak mogen ervaren. En wat ontzettend leuk dat jullie net die processie meemaakten, ik vind dat daar in Spanje toch altijd heel indrukwekkend. Het is hier nu 10 uur en jullie zullen inmiddels alweer klaar zijn met het late diner, dus wens ik jullie voor morgen weer een goede dag toe met weinig hindernissen en goed weer. Welterusten en hasta manana!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 15 Mei 2018 - 20:29

Lous En Jan :

Hoi Ad en Anny

Elke dag na het avondeten lezen wij steeds jullie dagverslag van de fietstocht. Nu jullie op de route frances zitten kijken we nog beter op de landkaart om jullie te volgen. Veel van wat je schrijft hebben wij ook gezien. De plaatsen en kerken. Je hoeft geen spijt te hebben dat je de wijn niet geproefd hebt want zo lekker is hij niet. Ze zeggen weleens dat er in Nederland geen kip meer in de kerk komt maar dat geldt niet voor de kerk in Santo Domingo. Verder wensen wij jlie nog veel fietsplezier en een mooie reis. Morgen zijn wij weer in Etten-Leur maar we blijven het volgen. Buen Camino Groeten Lous en Jan

• 15 Mei 2018 - 22:10

Henk Bond:

Weer veel bekende namen,zaten daar op deie torens niet al die Ciguenas,ooievaars?en zijn jullie los Arcos alngepasseerd,waar wij 10 jaar geleden de champigonsleague finale zagen in een cafe voor ee mannenen waar ik wakker werd toen van derSar de beslissende strafschop hield,Toxh zou het weer volgens de sateliet niet slevpxht zij santo aDoningom rorept ook weer herinneringen op,Ikmoet het ook nog eens een keer doen.blif genietnen van jullie avonupturen.ga zo door.