Vandaag van alles wat. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Vandaag van alles wat. - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Vandaag van alles wat.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

09 Mei 2018 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Goede avond familie, vrienden, kennissen en volgers.

Het eerste wat ik doe deze morgen is de vensters openen en kijken naar de toestand van het weer. Een grauwe massa, de lucht zit vol. Dat betekent, dat we ons inpakken voor de regen en voor de kou. Zelfs de overschoentjes moeten aan.
Om half negen stappen we op en zitten meteen op het goede wegnummer. Al gauw zien we dat het vlakke landschap van Les Landes verandert in heuvels en weilanden met diverse pittige klimmetjes en heel wat bochten. We rijden door dorpjes met twee namen: een in het Frans en de tweede in het Euskara, zoals de zee oude Baskische taal genoemd wordt. Het plaatsje Peyrehorade, dat we na een flinke afdaling bereiken ligt in het dal van de Gave d’ Oleron. Jammer, dat het nog steeds regent, want de route is adembenemend mooi en de regen is toch een dwarsligger bij het genieten van de tocht. We fietsen nu door de streek van de Bearne in het brede dal van de Gave d’ Oleron.
met een steeds wisselende omgeving en elkaar opvolgende dorpen en historische stadjes.

René en Patty halen we in: zij fietsen vandaag naar St. Jean de Port en nemen daar een dag rust. Met een Beon Camino en misschien tot ziens in Santiago nemen we afscheid.

Sorde-l ‘Abbaye is zo’ dorpje waar we niet aan voorbij kunnen gaan, gebouwd aan het begin van de Bearne en een oud pelgrimsplaatsje gebouwd rond een grote Benedictijner Abdij. We herkennen het van vorige reizen. Pelgrims vonden hier onderdak alvorens zij met bootjes werden over gevaren. De veerlui vroegen veel geld en schrokken er niet voor terug om een volgeladen bootje om te laten slaan , zodat de pelgrims verdronken. Hun bezittingen lieten zij dan verderop door handlangers uit het water halen. Het is koffietijd en onder het bijzondere portaal genieten we van de koffie en het geluid van de Gave achter ons.
Het regent niet meer en kan de regenkleding uit.
Door naar Cassaber/Caresse, waar we ooit hebben geslapen in het hotel van twee oudere dames, van wie de frites toen echt niet te eten waren. Jan en Paula zullen dat beamen.
In Caresse beginnen we aan een voor ons totaal nieuw traject: Oleron Ste Marie met daarna de klim over de Somport om Spanje te bereiken.
Enkele klimmetjes en met regen trappen we richting Sauveterre-de-Bearne, een sfeervol stadje, dat ligt op een rotshelling boven de Gave d’Oleron. We nemen de tijd om de vestingskerk St. André en het mooie uitzicht over het dal te bekijken.
We denken in Saal te kunnen lunchen in de Auberge, helaas gesloten. Nog steeds wat miezerige regen en nergens een bushokje te bekennen. Rest ons niets anders dan in het kerkje neer te strijken en daar het brood te delen. Een schietgebedje heeft misschien geholpen, want na de maaltijd is het droog.
Vanaf Saalgaat het als een speer door het dal van de Aspe richting Oleron: droog, wind in de rug en geen enkel klimmetje meer. De huizen in de dorpen zien er ook allemaal verzorgd uit met mooie grote tuinen er om heen.
Om tien voor vier staan we voor het hotel. Staat er in de uitdraai van Ad open vanaf vier uur, hier staat op de aankondiging half vijf. We gaan eerst wat drinken, omgeving verkennen voor een restaurantje, want we hebben wat te vieren. Einde Frankrijk bereikt, gezond en met veel fietsplezier.

Morgen maar 40 km. klimmen. Ad noemt dat een rustdag. Gelukkig hebben we heel wat ervaring in het klimmen en hopelijk is het morgen droog. Gr. uit Oleron Ste Marie en tot morgen. Dan horen jullie onze ervaring van de tocht richting Somport. We gaan nu eerst eten, foto’s komen nu wat later. En voor morgen
allemaal een fijn een fijne Hemelvaartsdag met veel zon.
Gr. Anny en Ad.

• 09 Mei 2018 - 17:50

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

dat was inderdaad een dag met van alles wat. Wat ik me steeds afvraag: jullie hebben steeds dezelfde route en als het kan hetzelfde hotel/hostel. Gaat dat niet vervelen op den duur? Dan zie je toch iedere keer weer hetzelfde of zie ik dat verkeerd? Enfin, jullie genieten, dus wie ben ik om dat plezier te bederven. Theo en Carola waren vorig jaar ook op het Ile d'Oléron, ze hebben daarvandaan voor mij een trommeltje Caramels au fleurs de sel meegebracht. Die waren erg lekker.

Hier was het vandaag nog mooi weer. Nu heb ik net de zonneschermen opgetrokken, want het gaat bewolken. Als we de weerman mogen geloven wordt het morgen maar 15 graden, tegen 25 vandaag. En ik ben het Sahara zand en het gele stuifmeel nu wel zat, slecht voor mijn slijmvliezen, dus er mag wel weer wat regen vallen. Maar niet te lang.Hier is Trinette Adriaansen (Van Nispen) overleden, 71 jaar. Zij zat bij ons op school, haar zus was Marie-Louise van Nispen. Misschien kun je je hun nog herinneren. Er stonden maar liefst 5 advertenties van haar in de krant, zij is 32 jaar in de Roosendaalse politiek geweest en was de eerste vrouwelijk wethouder. Toch te jong om al te gaan. Was vanmorgen al om 8 uur op pad naar de garage voor de APK en de pechservice verlengen. Nu is alles weer tip top in orde. Morgen doe ik niks, ga misschien even naar het Tongerlohuys naar de tentoonstelling over architect Hurks, moet ik nog gaan bekijken. Vervelen doe ik me toch nooit, kom altijd tijd te kort. Terwijl jullie nu wel zitten te eten of al klaar zijn, ga ik tv kijken en de krant nog lezen, was er nog niet toe gekomen. Ik wens jullie ook een mooie Jour de l'Ascension en een relaxte rustdag. Voor straks weer Bonne nuit et à demain.

Avec salutations et embrassements,
    J E T

• 09 Mei 2018 - 20:06

Henk Bond:

Komen jullie niet in St jean le Port.En dus ook geen passa Ibaneta,waar we 10 jaar terug bijna verzopen aankwamen,maar toen waren we nog jong.Het hoort nu toch mooi weer te zijn bij jullie.
    Ik ga zondag met mijn broer de ronde van Nijmegen fietsen,120 km met een paar flinke klimmen en helaas niet zo mooi weer.
    Wanneer zijn jullie in Pamplona.Zorg,dat je niet struikelt over de stieren

• 09 Mei 2018 - 20:11

Clara:

Lieve Anny en Ad,
    Fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Ik volg jullie op de voet en kijk er iedere dag naar uit om jullie verhaal te lezen. Ik heb er alle tijd voor want ik mag de komende drie weken nog helemaal niks doen met mijn rechter pols. Dat is wel een tegenvaller. Die 40 km morgen zijn voor jullie natuurlijk maar een peulenschil. Veel plezier en stay safe!
    Liefs,
    Clara

• 09 Mei 2018 - 20:32

Eli En Joke:

Hoi Anny en Ad
    Wat goed dat jullie alweer aan de zuidgrens van Frankrijk zijn!
    Jullie hebben er al een flink stuk op zitten en zo te lezen genieten jullie nog steeds van de mooie route en.....van elkaar.
    Wij genieten ook mee van jullie verhalen en foto's van deze fantastische tocht.
    Veel sterkte voor het laatste stuk van de reis naar Santiago.
    Liefs en groetjes van Eli en Joke

• 09 Mei 2018 - 23:29

Nell Blok:

Lieve Anny en Ad. Wat fijn voor jullie dat het allemaal zo goed gaat. Wel jammer van de regen vandaag.
    Vandaag zijn de broer van Wim en zijn vrouw, Jan en Wouke uit Canada, bij ons geweest. We hadden een heel leuke dag en ook mooi weer. Morgen gaat het hier ook minder worden maar misschien knapt het bij jullie dan weer op. Een hele goeie tocht morgen weer. We genieten van jullie verslagen en de mooie foto's.
    Lieve groet Wim en Nell

• 10 Mei 2018 - 09:32

Tonny Verstraten:

Lieve Ad en Anny,
    Hier weer een levensteken van ons. Heel druk gehad met het buitenwerk. Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat. Niet zo fijn met die regen, maar bij ons houdt hij ook wat regen. De temperatuur is met 10 gr. gezakt, en er is veel wind. Niet zo fijn voor de fietsvierdaagse in Hoeven. De plaats Dax is ons ook bekend. Niet dat wij er geweest zijn, maar van de duivensport. Mijn schoonvader vloog met zijn duiven ook op Dax.Anny wij gaan 2 juni als we van Middelburg terug komen bij de Halder eten.Ik heb me opgegeven. Zondag in Dongen was ook leuk. Lekker gezongen.Ik heb weer genoten van jullie verslag en de foto's. Wij wensen jullie verder nog veel fietsplezier.
    Veel liefs Kees en Tonny

• 10 Mei 2018 - 13:16

Rene:

Hoi Anny en Ad, wij zijn gisterenavond om 18:00 uur aangekomen in Saint Jaen Pied de Port.
    Het was een hel zware dag. Het is maar goed dat ik een dag van te voren een AirB&B had geboekt, een gekke huis hier. s’avons was het pelgrimsbureau om 23:00 uur nog bezig toeristen aan het proberen ergens onder te brengen. Wij konden gelukkig in het hotel waar we zitten een nacht bij boeken. Het is een heerlijk hotel binnen de vestigings muren in het centrum van Saint Pied de Port. Voor vrijdag op zaterdag hebben we een 2 persoons kamer geboekt in een hostel in Espinal , dat ligt halverwege Saint Jaen Pied de Port en Pamplona en is 32 KM. Wij gaan dan de Pyreneeën in 2 dagen over. Misschin zien we elkaar nog, Buen Camino