Kilometers wegtrappen door Les Landes - Reisverslag uit Cudos, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Kilometers wegtrappen door Les Landes - Reisverslag uit Cudos, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Kilometers wegtrappen door Les Landes

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

08 Mei 2018 | Frankrijk, Cudos

Beste allemaal.

Gisteren in de namiddag zaten we in Moustey voor een winkeltje te genieten van een heerlijk ijsje en wie stoppen daar plotseling? Het zwarte koppel, René en Patty. Zij hadden honderd kilometer gefietst en vonden het erg leuk om ons weer te ontmoeten.
Een slaapplaats moest nog gevonden worden, maar dat zou voor René niet moeilijk zijn met zijn internettoestanden.
De beheerder van de winkel wist te vertellen, dat de kerkjes om vijf geopend zouden worden door iemand van het gemeentehuis. Er kwam echter niemand en wij zijn na een au revoir naar ons slaapadres gegaan. Een prima onderkomen met alles erop en eraan. ‘s Avonds smulden we van een pizza in Le Cascon en ontmoetten daar twee Nederlandse fietsers uit Edam en Haarlem.

Deze morgen zitten we al om acht uur op de fiets: 100 km. naar DAX. Het is mistig en een beetje frisjes. De route is geen probleem, bijna allemaal recht toe recht aan met links en rechts van ons grove dennenbossen, halfwas dennen, kale stukken bosgrond en ontgonnnen grond, waarop agrariërs hun beroep uitoefenen: zoals aspergeteelt en erwtjes. Enorme grote bevloeiingsinstallatie zorgen voor het nodige water. Soms komen we een gehuchtje tegen van 4/5 huizen.
Een interessant dorp op de route is Labouheyre, dat vanouds ligt op de Romeinse weg naar DAX en een halteplaats voor Santiagogangers was. De St. Jacques- kerk kunnen we niet overslaan. De kerk uit de 12de eeuw heeft prachtige gebrandschilderde ramen met in de abcis het neusje van de zalm: onze Jacobus.
Als we koffie drinken in Escourse zien we dat het herdenkingsmonument klaar gemaakt wordt voor de viering van 8 mei, Bevrijdingsdag van Frankrijk. Dat hebben we al meerdere keren bij vorige reizen mogen meemaken, vandaag blijven we er niet op wachten. We hebben nog heel wat kilometers te gaan.
In Lesperon is het tijd voor de lunch naast het gemeenschapshuis. Daar is het druk binnen, want na de herdenking is er altijd een hapje en een drankje. Enkele ouderen verlaten het gebouw en als ze onze fietsen zien, komen de vragen. Na een bon courage gaan we wat luchtiger gekleed vanwege zonneschijn verder met voor mij de meeste saaie tocht tot nu toe. Tien kilometer voor DAX rijden we het dorp Buglose binnen, dat ik me nog herinner van de tocht 2008: de grote aantallen biechtstoelen als getuigen van een druk bezochte bedevaartplaats. Het verhaal gaat, dat tijdens een oorlog in 1570
de kerk werd verwoest maar het Mariabeeld had men tijdig verborgen en dook in 1620 weer op en sindsdien is Buglose een bedevaartplaats.
Op naar DAX en daar wordt het weer puzzelen ondanks het feit, dat Ad een hotelletje aan de route had opgezocht. Met de iPhone en vragen bereiken we Larayade, een soort hostel met weinig voorzieningen. We kunnen hier niet eten, hebben geen zin om DAX in te rijden en zal de maaltijd voor vanavond bestaan uit wat we nog in de tassen hebben. Het leven van een pelgrim kan sober zijn. Gr. Anny

• 08 Mei 2018 - 18:20

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

Dus nu zijn jullie aangeland in een hostel met weinig voorzieningen. Ach, jullie zijn gewend om als pelgrims te leven onderhand. En gelukkig zijn jullie alweer zonder kleerscheuren aangekomen, dat is ook belangrijk.Vandaag is mijn lieve vader ook alweer 16 jaar dood, waar blijft de tijd! Hier weinig nieuws, Roosendaal baadt ook in de hitte. Ik was met Marianne vanmiddag bij Toos, de schoonmoeder van Nicole. Was erg gezellig en zij heeft ook een mooi appartement Bortendonc. het is vlak bij Huis ten Halve, dus zo'n 3 km vanaf Ludwighove. Wij zijn uiteraard per fiets gegaan met zulk mooi weer. Voor morgen wens ik jullie weer een goede tocht toe en een veilige aankomst op het volgende adres. Bonne nuit et a demain!

Liefs en groetjes,

J E T

• 08 Mei 2018 - 18:52

Lous En Jan:

Hoi Ad en Anny

Na 6 heerlijke dagen in Santiago en omgeving zijn we vanmorgen naar Lugo gereden. We nemen de kustweg terug naar Frankrijk. Jullie hebben zo steeds te lezen al weer heel wat veilige kilometers gereden. Als je al in Dax bent is Spanje niet zo heel ver meer. We hopen dat de verdere tocht ook zo voorspoedig zal gaan. Buen Camino.

• 08 Mei 2018 - 20:01

Marianne Zegveld:

Weer een heel fijne dag morgen.
    Wat hebben jullie het met elkaar getroffen! Allebei zin erin en ook fit. Geniet ervan!