De “oudjes” doen het nog best - Reisverslag uit Gençay, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De “oudjes” doen het nog best - Reisverslag uit Gençay, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De “oudjes” doen het nog best

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Mei 2018 | Frankrijk, Gençay

Goede middag familie, vrienden, kennissen en volgers.

Deze morgen slapen we een uurtje extra, omdat de afstand voor vandaag maar 77 km. is. Broodjes voor het ontbijt kochten we gisteravond op advies van Madame. In het keukentje stond klaar: beleg, (jam, jam, jam) twee schaaltjes noten, twee flesjes sap en voor ieder vers fruit. Voor de koffie zorgde het Saeco espresso apparaat. Na de afwas vertrokken we richting Touvre, we laten Angouleme links liggen.
Het uitrijden van Ruellle Touvre viel niet mee, maar met de hulp van een inboorling op de fiets was de klus snel geklaard.

Onder een lekker zonnetje en voor de wind fietsend trappen we fluitend heuvel op en af. Geen enkele inspanning kost het. Vandaag proberen we bij de beklimmingen zo veel mogelijk klein te trappen om te ervaren of we met de ebike ook in een bepaald ritme kunnen klimmen zonder turbo-of sportstand als voorbereiding op de klim naar de Somport

In de verte zien we na een klein uurtje het “zwarte koppel” fietsen. Moeiteloos halen we ze in en is er tijd voor een babbel.
René vindt het erg zwaar, moet ook geregeld van de fiets af. We spreken ze moed in, geven advies om zoveel mogelijk op de fiets te blijven zitten. Dat is altijd beter dan lopen en fiets omhoog duwen. Ja, ja, je moet het maar kunnen. Wij gaan weer verder en roepen nog: “Tot in Aubeterre sur Dronne of tot in St. Aulaye”.

We maken na Ronsenac nog per ongeluk een ommetje van 6 km. dankzij onduidelijke bewegwijzering i.c.m. beschrijving. Het traject na Ronsenac begint met een gematigde klim van 3 kilometer de bosrijke heuvels op. We krijgen prachtige vergezichten te zien en het is er op de witte d-weggetjes zo stil, dat we een specht heftig horen timmeren in het bos. We zien een roofvogel “ bidden” boven een akker en in de bermen staan prachtige bloemen, die bij ons in de tuin staan. Geluk is dan voor ons samen in stilte te genieten van al dat moois om ons heen.

In Montignac Le Coq is het lunchtijd: op een mooi picknickveldje vinden we een stenen tafel, die snel gedekt is met de theedoek. Een Franse familie schuift aan en al snel ontstaat er een gesprekje. Zij komen uit Nantes en zijn onderweg van Sarlat naar huis. Hun kinderen hebben in mei 1 week vakantie. En wij vertellen over onze tocht .

Het zwarte koppel is nog nergens te zien en wij kachelen door naar Aubeterre sur Dronne voor het bezichtigen van de Eglise Monolithe St. Jean uit de 12 de eeuw, die geheel werd uitgehouwen in de bergwand. Deze kerk hadden we door omstandigheden nog nooit kunnen bezoeken. Heel bijzonder is die met zijn afmetingen van 27 bij 16 en 20 meter hoog. Via een uitgehakte trap komen we bij de bovengalerij met boogvensters. Van hieruit kunnen we goed het eveneens uitgehouwen zeshoekig mausoleum van 2 verdiepingen in puur Romaanse stijl zien. Aan de andere kant liggen uitgehouwen sarcofagen. Met een stempel op zak fietsen we op turbo naar het nog hoger gelegen marktplein voor een koude cola en een jus. De Rue St. Jacques leidt naar de gelijknamige kerk. Maar we laten die voor wat het is. Voorzichtig afdalend bereiken we onze route om daarna met “vleugeltjes” naar St. Aulaye in de Dordogne te vliegen: Hotel Du Champ De Foire.
De “oudjes” zijn totaal niet moe, lekker opgefrist na een warme douche en klaar voor een hapje en een drankje in het restaurant beneden. Wi-Fi is weer hommeles op de kamer, wie weet werkt het in het restaurant wel. Tot morgen. Gr. Anny uit een warm Frankrijk.

• 05 Mei 2018 - 19:20

Henk Bond:

Aan Aubeterre sur Drone hebben wij nog een bijzondere herinnering .Op 12 kilometer ervoor was Koos onwel geworden.Het was een flinke klim om in Aubeterre te komen,maar onder aan de heuvel was ook een hotel.Uiteindelijk moesten we het hotel beneden hebben.Die hadden een aanbieding.Het eten en slapen was voor de prijs van de overnachting.Gevolg was,dat de drankrekening hoger was dan het eten en slapen en Koos weer helemaal opgeknapt was.het vervolg van de route staat me ook nog voor ogen.
    Geniet verder ,zeker als je ook nog eens zo mooi weer hebt als wij hier

• 05 Mei 2018 - 21:42

Geert:

Hoi Ad & Anny,
    Nu het probleem met het (te?) zware trappen is opgelost met de aanschaf van de e-bike dient het volgende probleem zich aan. De snelheid waarmee de e-biker zich voortbeweegt loopt niet langer synchroon met de "ouderwetse" methode van het lezen van de route uit het meegenomen routeboek Clemens Sweerman. Dan mis je dus wel eens een afslag! Dat hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig kunnen jullie die extra km's later 's avonds lekker bijtanken uit het stopcontact.
    Veel succes de komende dagen, groeten van Geert & Mieke

• 06 Mei 2018 - 12:00

Koos Follings:

Ik herinner ut me nog als de dag van gisteren,Henk

We kregen gisteren ons eerste kleinkind-- Leah-- in de armen gedrukt.

Een mooie prestatie van onze 40-jarige dochter in Den Haag.

• 06 Mei 2018 - 16:06

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

hierbij een reactie op jullie verslag van 5 mei. Ik ben al thuis uit Duitsland en het was heerlijk zo eens met mijn zoon onderweg te zijn. Het concert was prachtig, ik heb genoten. En jullie hadden weer een goede dag en net als wij in Nederland en ook in Duitsland was het prachtig weer. Dat maakt het toch allemaal weer wat leuker en aangenamer, nietwaar? Ik hoop dat jullie het zo houden en geen regen of wind meer krijgen van betekenis. En nu zijn jullie alweer bijna klaar met de etappe van vandaag en kijk ik weer uit naar het verslag. En wat dat "zwarte koppel" betreft: deze mensen en vooral hij hadden nooit aan zo'n toch moeten beginnen, dat moet je echt overlaten aan zeer ervaren fietsers zoals jullie. tot de volgende mail!

Liefs en groetjes,
    J E T