Een rustdag op de fiets met als vijand de wind. - Reisverslag uit Crest, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een rustdag op de fiets met als vijand de wind. - Reisverslag uit Crest, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een rustdag op de fiets met als vijand de wind.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

19 Mei 2012 | Frankrijk, Crest

Lieve familie. vrienden en kennissen.

Deze morgen kunnen we uitslapen; er is maar 40 km te gaan. Om acht uur stapt Ad uit bed. Hij is een man van: tijd is tijd. Ik draai me eens om en wil eigenlijk even niet aan deze dag denken. Lekker nog wat doezelen.

Gisteravond hebben we samen de route bekeken, die twee mogelijkheden heeft: vanaf Chabeuil kunnen we de golvende heuvels inruilen voor een vlakker stuk via Upie en Eurre ( Ad maakt ervan flurrie en smurrie en ik zeg maar Epi en Epi). Want na al dat geklim van de afgelopen dagen hebben we even behoefte aan rust.Het wordt de alternatieve route.

Na een goed ontbijt rijden we pas om kwart over negen weg. Het is nog fris, maar duidelijk minder koud dan gisteren.

Als we de brug over de Isère te voet nemen vanwege de drukte, stappen we aan de overkant in Bourg-de Péage weer op de fiets. Het gaat al snel fout, want na 2 km. moeten we bij een brugje schuin rechts afslaan. Voor ons is er geen brugje te bekennen. We rijden door, zien dan toch nog ergens een brugje en na nog eens lezen en nog eens herlezen zien we, dat wat we nu gedaan hebben niet klopt. Op goed geluk brugje over en nu rijden we evenwijdig aan de A 49. Volgens het kaartje kunnen we zo weer op de goede weg komen. We zoeken naar een wegnummer, nergens iets te bekennen. Op een splitsing worden we geholpen door een aardige Fransman, die ons vertelt dat we voor Bésayes naar rechts moeten. En zo komt alles goed.

De wind komt voor ons weer uit de verkeerde hoek en na een uur fietsen vindt Ad het genoeg en wil koffie.
Een restaurant van een golfclub aan onze route biedt uitkomst.

De volgende plaats is Chabeuil aan de rivier de Barberolle. Via een oude toegangspoort met stadsmuren lopen we even het oude gedeelte in. Volop eetgelegenheden, maar nog te vroeg voor lunchtijd. Bij het syndicat d'initiative informeert Ad naar slaapplaatsen voor de volgende dag. Hij wil eigenlijk de tocht voor morgen in 2 stukken verdelen vanwege de vele beklimmingen, maar helaas, buiten deze regio kunnen ze hem niet helpen.
Ondertussen maak ik een praatje over onze tocht met een jonge Fransman. Hij is geïnteresseerd in de route en adviseert ons om de bergflank te nemen in plaats van de vlakke route. Ik vertel hem, dat we al zoveel mooie natuur gezien hebben, even genoeg hebben van op en neer fietsen en dat het vandaag voor ons een rustdag op de fiets is.
Voor onze lunch strijken we neer op een oude steen onder een kersenboom.
We doen het rustig aan; we hebben tenslotte alle tijd. De weg lijkt vlak, maar niets is minder waar. Alleen in Nederland is het vlak. We moeten ons toch weer omhoog trappen naar Col des Deux Serres, maar daarna is het dan ook enkel afdalen naar Crest, waar we om half drie Grand Hotel bereiken in het oude deel van Crest.

Na de rituelen maken we een wandeling door de nauwe straatjes van de oude stad, die aan de rivier de Drôme ligt. We lopen naar de brug over deze rivier en van daaruit hebben we een mooi uitzicht op de restanten van de Donjon uit 1217 en kan Ad zich uitleven in het fotograferen van de stad, de uitlopers van de Vercors en de Voor-Alpen van Dios de Trois Becs. Na een glaasje op een terrasje zien we nog een internetshop. En... ik heb een nieuwe muis.

Vanavond willen we wat minder officieel eten: kebab. We hebben er zin in.
Groeten van ons beiden. Anny

• 19 Mei 2012 - 20:46

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny en Ad,

gelukkig hebben jullie vandaag je reisdoel alweer heelhuids bereikt ondanks de wind en dat je bijna weer de verkeerde weg had. En ook wel eens lekker dat jullie wat meer tijd hebben om even bij te tanken. Hopelijk heeft de kebab gesmaakt. Hier werd het vandaag eindelijk eens mooi weer. Dus heb ik de trein gepakt naar Breda, waar het Jazz Festival was. Ik heb me eerst geïnstalleerd op een overdekt terras bij De Kolonie op de Grote Markt en heb biefstuk met friet en sla gegeten, daar had ik zin in. Het was natuurlijk gezellig druk en dan is het toch heerlijk, ook voor de muzikanten, dat het weer zo mee werkt. Nog wat gewinkeld en om 5 uur was ik weer thuis. Morgen schijnt het zo rond de 24 gr. te worden, maar wel veel kans op onweer, we zien het wel. En jullie gaan weer door naar de volgende etappe, het schiet nu al aardig op. Ik wens jullie weer bonne nuit en voor morgen natuurlijk weer bon voyage! En als alles loopt zo het moet, gaan wij vrijdag naar Vaals. We hebben er allemaal zin in. Tot morgen!

Liefs en groetjes,

J E T

• 19 Mei 2012 - 21:00

Ivo En Gelske:

Ha Anny en Ad,

De laatste weken waren we heel druk met vooral werken. Het kwam er dus niet van om te reageren. Jullie maken wel weer een leuke reis met voor ons veel bekende plaatsen. Ivo en ik zijn lang geleden ook eens naar St. Marie sur mer geweest. we werden opgevreten door de muggen. jullie zullen daar wrs geen last van hebben, want het is nog vroeg in het seizoen. St. Marie is ook een bedevaartsoord voor zigeuners.
    veel plezier nog verder. groetjes Ivo en Gelske

• 20 Mei 2012 - 09:11

Clara En Koert:

Eindelijk gelegenheid om op jullie schitterende reisverhalen te reageren. Wat zijn het weer prachtige kroniekjes over jullie groots fietsavontuur! Heel boeiend om te lezen. Wij doen het voorlopig rustig aan onder de Griekse zon! Lieve buurtjes, geniet van de laatste week en van elkaar!
    Liefs,

• 20 Mei 2012 - 09:13

Lia En John Van Baal:

Tot nog toe alle verslagen gelezen.

Vol bewondering voor jullie conditie en uithoudingsvermogen.

We wensen jullie nog enkele dagen fietsplezier, inclusief het gebruikelijke portie fietsleed.

Jullie gaan het wel redden, zo veel is wel duidelijk.

Groeten,

Lia en John

• 20 Mei 2012 - 11:09

Marianne:

Leuk, die foto,s allemaal! Veel succes met de laatste dagen trappen. Wij rijden vanmiddag naar Rijsbergen. Vinden wij al heel wat. Verschil moet er zijn.
    Nee, alle gekheid op een stokje: Wij vinden het weer een enorme prestatie van jullie en het lijkt ons fantastisch als je dat met zijn tweeen kunt beleven. Liefs! walter en Marianne