Het venijn zit ook nu weer in de staart - Reisverslag uit Arzay, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Het venijn zit ook nu weer in de staart - Reisverslag uit Arzay, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Het venijn zit ook nu weer in de staart

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

17 Mei 2012 | Frankrijk, Arzay

Lieve mensen.

Het is vandaag een Christelijke feestdag nl. Hemelvaart. De Fransen zijn vrij, zo ook de hoteleigenaar, die vandaag zijn zaak gesloten houdt en daarom moeten we zelf iets bedenken voor het petit dejeuner. We hebben voldoende in de tassen zitten en met een kop koffie op en twee croissantjes stappen we om 8 uur op de fiets richting Arzay, waar we vanavond in een gîte slapen.
Op het routeschema zien we, dat we tot aan de overgang van het departement Ain naar departement Isère/Drôme geen klimmetjes tegen komen. De zon schijnt, het is wel fris maar daar hebben we ons op gekleed. Onderweg genieten we van de bloemen in de berm en we stappen af om de klaprozen, margrieten, wolfsmelk en korenbloemen te fotograferen. We hebben alle tijd, want voor 4 uur worden we niet verwacht.
Vandaag steken we de Rhône over en hiermee komen we in de Dauphiné de la plaine et des collines. Dit gebied is de poort voor zuidelijk Frankrijk. De regenkansen zijn hier volgens het boekje aanzienlijk kleiner dan in het gebied wat we achter ons laten. We nemen de tijd om foto’s te maken van dit bijzondere punt. Aan de overzijde loopt de route nog enkele kilometers door het immens brede Rhônedal, lekker vlak en tussen eindeloze maïs- en zonnebloemvelden. Deze plantjes komen nu pas met hun kopjes boven de aarde. Na de lunch beginnen we aan het geaccidenteerde terrein. In het boekje staat keurig aangegeven waar en hoe veel procent en hoe lang de klimmen zijn. Voor de mensen die van getallen houden en enig inzicht hebben in de zwaarte van een klim enkele voorbeelden: 8%-200, 600, 100, 1100, 1500 m., 5% 400 m., 6% - 500, 700, 400 m., 7%-400, 800 m., 9%-600 m., 10 %-100 m. Een afstand van 600 m. 9% lijkt dan eindeloos en ik weet dat er na elke bocht weer een bocht komt die nog hoger gaat. De schrijver van het boekje had net zo goed deze getallen weg kunnen laten, omdat de weg na het dal van de Rhône alleen maar blijft klimmen. Al met al een vrij zwaar en lang stuk door de uitlopers van de Dauphiné.
Op dit traject zijn geen echte bezienswaardigheden met als gevolg dat Ad weinig foto’s heeft gemaakt. Bovendien word je zo door het klimmen in beslag genomen, dat je al het andere vergeet.
Na veel gehark bereiken we om 16.00 ons overnachtingadres. We worden hartelijk ontvangen door de eigenaar en eigenaresse. De fietsen krijgen een veilige plaats in de schuur en madame wijst ons de weg naar de slaapkamer met een badkamer aan de overkant van de gang. Met een Hollands bekertje koffie, enkele versnaperingen en een warme douche zijn we weer snel gerecupereerd. Mevrouw reserveert een restaurantje in de buurt en brengt ons met de auto daar heen.
Ad heeft zojuist de rest van de route bekeken en vertelt me nu, dat we nog 5 fietsdagen tegoed hebben. We blijven 1 dag extra in Arles, 3 dagen in Stes Maries de la Mer en 1 fietsdag van 60 km . naar Monpellier.
En als laatste: Lieve kleine zus Yvonne van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Het is al weer 61 jaar geleden, dat we verblijd werden met de komst van jou. Vanavond zullen we toasten op je gezondheid, en wie weet kun je volgend jaar ook weer fietsen.
Morgen blijven we klimmen, maar aanzienlijk minder dan vandaag.
Gr. van mij en Ad.

• 17 Mei 2012 - 17:54

Anita P:

Geweldig.
    Wat een mooie reisverslagen.
    En een heel mooi stukje Frankrijk zit er nu aan te komen voor jullie.
    Ik hoop dat jullie er intens van genieten.
    Arles en Avignon zijn geweldig.
    Heel veel fietsplezier.
    Groetjes van uit Hoeven waar ook het zonnetje schijnt. :)

• 17 Mei 2012 - 18:28

Kees En Riet:

Wanneer ik de foto van Ad zie, hebben jullie toch ook wel zon gehad.
    Wat een geweldige fiets tocht hebben jullie, het mag dan wel een keer wat regenen, en hier en daar een bultje van 4-5-6-7%, maar het blijft mooi om ervan tegenieten.
    Heel veel fiets plezier, en zie er naar uit het volgende spannende verhaal.
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 17 Mei 2012 - 18:39

Yvonne:

Bedankt grote zus. Volgend jaar kan ik vast en zeker weer goed fietsen. Nu nog even geduld hebben. Goeie reis. dikke kus.

• 17 Mei 2012 - 20:35

Jetty Blijdenstein:

Hallo doorzetters,

je was vandaag al vroeg met het verslag Anny. En de cijfers van de klimmetjes zeggen me niets, maar jullie draaien er je hand niet voor om. En wat fijn dat jullie zo goed werden ontvangen in de gite, daar fleur je dan weer helemaal van op. En inmiddels hebben jullie er alweer 14 fietsdagen op zitten, wat gaat het toch snel. Wij hadden hier vandaag een redelijk mooie dag. Ik was vanmorgen op de mannekes passen, dan kon Theo klussen op de zolder en Carola was naar een vriendin in Rotterdam. Dus was ook weer gezellig. Over een week gaan wij al naar Hoog Vaals, we kijken er allemaal naar uit om eens een weekje met elkaar door te brengen. En jullie Yvonne ook alweer 61, ik zal haar hierbij ook feliciteren, want ze zal de reactie ook wel lezen. Hopelijk kan zij straks ook weer fietsen. Nou luitjes, alweer een goede nachtrust en morgen weer een succesvolle dag. Tot morgen.

Liefs en groetjes,

J E T

• 18 Mei 2012 - 07:44

Pieter Pijpers:

Kieve nicht, en beste Ad weer bedankt voor het verslag, dit is iedere dag feest
    om dat te lezen hoe het met jullie gaat.
    ik vindt het nog steeds knap , watn jullie presteren, houdt de moed erin.
    Anny wwij waren 14 mei, 55 jaar getrouwd, en we geven een heel klein feestje
    met de kinderen en klein kinderen, a.s Zaterdag.
    wanneer we 60 jaar mogen halen, dan wordt het een knal feest, hopen we.
    verders goede reis, en blijf vooral gezond, gr joke en pieter,xxx

• 18 Mei 2012 - 20:00

Hans En Nelleke:

Hoi Ad en Annie,

Steeds weer geniet ik van jullie verslag, ook al reageer ik niet op elk verslag.
    Ik maak in mijn fantasie gewoon mee wat jullie meemaken!
    Ik wens je dan ook beter weer, vooral droog, weinig wind en veel vlak terrein!
    Veel fietsgenoegen toegewenst en geniet van het avontuur,

Groeten van Hans en Nelleke

• 20 Mei 2012 - 22:18

Henk Bond:

Ik word gewoon jaloers van je mooie verslagen.Ik zal dat toch ook moeten leren voor onze tocht.Mijn zwager liet een I pad zien;kun je dat daarmee ook niet doen?.IK heb op mijn I phone een app om een reisverslag te maken,maar het zal wel niet geschikt voor publicatie wordenIk ben nog steeds bezig om een trein naar Berlijn te krijgen op zaterdag 16 juni,maar dat lijkt onmogelijk;dus ga ik maar eerst naar Heerlen om dan samen met Koos vanuit Aken naar Berlijn te gaan.Gelukkig valt er in onze route nu ook wel wat te klimmen(ik hoop,dat Koos dit niet leest).Jullie moeten toch wel genieten van al die mooie klimme(tjes)