Jasje aan, jasje uit, aan, uit en op en af. - Reisverslag uit Cernon, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Jasje aan, jasje uit, aan, uit en op en af. - Reisverslag uit Cernon, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Jasje aan, jasje uit, aan, uit en op en af.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

15 Mei 2012 | Frankrijk, Cernon

Lieve familie, vrienden en kennissen.

Als Ad deze morgen de gordijnen opent, zie ik een strakke blauwe lucht. Dat wordt een heerlijk dagje ! We kleden ons op het mooie weer. Beneden in de grote eetruimte van de gîte is er voor ons al gedekt: een royaal Frans ontbijt met de jams van de streek staat klaar. Een rond pain de campagne mogen we zelf aansnijden, alles is super vers. De koffiekoppen lijken wel soepkoppen en ze herinneren me aan de gewoonte van mijn ouders. Die wilden ook altijd zo’n grote kop bij hun broodmaaltijd. Mijn moeder had dat weer meegekregen van haar tante, die in Frankrijk woonde en bij ons wel eens logeerde.
We starten rond kwart over acht richting Poligny en al snel moet er veel geschakeld worden om omhoog te rijden en veilig te dalen. Via een rustig weggetje rijden we het stadje Poligny binnen, waarvan we trouwens weinig te zien krijgen, omdat we niet naar het centrum gaan. Vanaf hier begint de klim naar Plasne waarvoor de eigenaar van de gîte ons waarschuwde: 6 km omhoog met een percentage van 6%. Aan de voet van de beklimming kleden we ons warmer aan, drinken wat, verstand op nul, rust in het hoofd en met de woorden van Ad, dat er boven aan de top geen prijzen zijn te winnen beginnen we aan de klim. We stijgen tot bijna 600 m. Het gaat perfect, zonder af te stappen bereiken we het op een na hoogste punt van de Groene Weg. ( een jasje gaat uit) Vanaf hier volgen we het plateau met een typisch Jura landschap: uitgestrekte weiden met koeien, afgewisseld met bosjes. De afscheiding tussen de percelen wordt gevormd door gestapelde stenen muurtjes. De weg gaat op en af en soms lijkt het of we door teer rijden. Bij de afdaling is het ijzig koud met de wind pal van voren en een bewolkte lucht. Stoppen en een extra jack aan. We passeren Cirque de Ladoye, maar aan het indrukwekkende schouwspel daar van een door kolkend water uitgeslepen diep,trechtervormig keteldal gaan we voorbij. We rijden via Mirebel naar de Col de la Percée. Hier treffen we bij het bordje 2 dames van rond de 50 jaar aan uit de Achterhoek, die de route omgekeerd rijden. Zij vertellen, dat ze zaterdag weer thuis willen zijn, helaas zullen ze dat niet halen en daarom denken ze tot Lunéville te fietsen om daarna in de trein te stappen richting Nederland. Deze dames hebben niets gepland. Het is de eerste keer dat ze een dergelijke tocht maken. Na het maken van enkele foto’s wensen we elkaar een goede reis en dalen wij af naar Châtillon, waar we een mooi uitzicht hebben op het dal van de Ain.
Zo nu en dan komt de zon te voorschijn en dan gaat er weer een jas uit om die even later weer aan te trekken vanwege de ijzige wind. Wat de klimpercentages betreft wennen we aan 5, 6%, enkel bij 11% over 150 m. moeten we net voor de top afstappen. In Blye is het lunchtijd en er komt nog van alles uit de “voorraadkast”. We zitten tegen de muur van een oud kerkhof en met een enkele blik zien we hoe de Fransen hun graven versieren. Voor ons Nederlanders pompeus. Het dorp lijkt op dit moment uitgestorven, alleen een vrouw, die er oud uit ziet en als iemand van het platteland in een bonte jasschort uit de jaren 50 komt op de fiets voorbij. Ergens blaft een hond zonder ophouden en een mooie lapjeskat steekt over.
Na Blye gaat het richting La Tour du Meix, vanwaar het gestadig omhoog gaat tot 600 m. Op het einde van het dorpje Onoz wordt hier het hoogste punt van de Groene Route bereikt, wat niet wil zeggen, dat we nu klaar zijn met klimmen. Het jasje kan weer uit vanwege de ontwikkelde warmte bij het klimmen naar de Barrage Lac de Vouglans.
Na de nodige foto’s bij het panoramapunt dalen we snel af naar ons hotel in Cernon, want de eerste regendruppels vallen uit een donkere hemel. Het hotel is snel gevonden, een aardige hotelhouder heet ons welkom en helpt ons met de bagage naar de kamer te brengen. Wat een service ! Na een zeer uitgebreide maaltijd in het gezellige restaurant zijn we toe aan rust. Morgen fietsen we ong. 85 km. en volgens het boekje zijn er geen heftige klimmen te nemen. Tot morgen en groetjes van Anny en Ad.

• 15 Mei 2012 - 19:50

Yvonne :

Vandaag geen foto's bij het verslag?

• 15 Mei 2012 - 19:58

Jetty Blijdenstein:

Hallo doorzetters,

dat was toch weer een pittig dagje en zo te lezen is het weer daar ook niet veel soeps. Hier is het helemaal niks, regen, noordenwind en morgen maximaal 11 graden. Normaal ben ik niet door het weer te beïnvloeden, maar nu ben ik het toch zo beu. Hopelijk bewaren ze het goede weer voor onze week in Vaals, we zullen maar dikke kleding meenemen. Fijn dat jullie bij het hotel zo goed ontvangen zijn en lekker hebben gegeten en ik kan helemaal begrijpen dat jullie aan rust toe zijn. Ik ga morgen per trein naar Helmond om Henny te bezoeken. Ze wordt 26 mei alweer 86, maar dan ben ik er niet, dus ga ik morgen. Ik wens jullie weer bonne nuit en voor morgen weer een goede en hopelijk droge dag.

Liefs en groetjes,

J E T