Daar zijn we weer. - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer. - Reisverslag uit Hoeven, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2012 | Nederland, Hoeven

Lieve familie, vrienden kennissen.

Bij lange afstandsfietsers (en daar horen we na 7 grote tochten wel bij) gaan zich al snel verslavings-verschijnselen voordoen. Zo ook bij ons, want na de laatste tocht naar Rome kwam al heel snel het mapje "de Groene weg naar de Middellandse zee" te voorschijn. Deze tocht was eerst gepland voor 2011, maar omdat ik toen in een enthousiaste bui riep: "En toch wil ik ooit eens naar Rome op de
fiets",was de reactie van Ad dat we die onderneming niet moesten uitstellen vanwege de leeftijd. Zo werd Stes Maries-de-la-Mer doorgeschoven naar 2012.

Een stukje geschiedenis.
Stes-M.-de-la-M. is in het voorjaar ook reisdoel voor een oud volk, dat wij zigeuners noemen. Vanuit alle windstreken trekken zij naar deze plaats om hier op 24 en 25 mei hun feest te vieren. Voor hen is dit stadje een soort pelgrimsoord geworden gebaseerd op een oude legende.

Deze legende is een equivalent van het Jacobusverhaal uit Santiago de Compostela.
Op de plaats waar nu dit stadje ligt aan het strand van de Camargue bij de monding van de Petit Rhône landde ca. 40 n.C. een bootje met daarin een aantal vluchtelingen uit Palestina: Maria-Jacobea, Maria van Salome, Lazarus, Maria Magdalena, Martha en de kleurlinge Sara, dienares van de beide Maria's. Eenmaal geland ging het groepje uit elkaar voor Christelijk zendingswerk in de Provence. De beide Maria's en hun dienares Sara bleven in de Camargue en zijn daar gestorven en begraven in de plaats die naar hen is genoemd. Zo is in en rond de kerk van Stes-M-de-la-Mer een verering tot op de huidige dag levend gebleven, vooral de jaarlijkse bedevaart met processie op 24 en 25 mei. De zigeuners beweren/geloven, dat ze van deze Sara afstammen vandaar de adoratie. Zij reizen in hun beeldspraak de regenboog, die een symbool is van trekken achterna. Zij volgen immers een reisdoel, dat eeuwig voor hen uit blijft schuiven.
Wij staan dus op het punt om aan een een nieuwe "pelgrimage" te beginnen. We zijn er alleen niet zeker van of we aan het einde van deze regenboog een pot goudstukken zullen vinden. Maar wie weet....

Op dit moment hebben we de nodige trainingsritten achter de rug (ong. 900 km.) en zijn we lichamelijk en geestelijk in prima conditie. Alles is geregeld: de tassen zijn gevuld ( o.a. met mijn notebook), fietsen een onderhoudsbeurt gehad, terugreis geregeld en enkele slaapplaatsen gereserveerd. De eerste dag fietsen we via onze oude schoolkamproute Hoeven-Alphen naar Borkel en Schaft om daar te slapen bij Mevr. Kwinten van Vrienden op de fiets, waar we in 2010 ook onderdak hebben gekregen.
Wij zijn klaar voor het vertrek op vrijdag 4 mei. Om half negen geeft Ad het vertreksein en dan hopen we zondag 26 mei gezond en wel terug te keren in Hoeven.

Ik hoop, dat ik de juiste email-adressen heb, zodat jullie kunnen meegenieten van onze mooie en misschien minder mooie belevenissen. Laat tijdens onze reis even wat van je horen, om er zeker van te zijn, dat ik niemand vergeten ben.
Wil je onze berichten niet meer ontvangen, dan kun je dat zelf regelen op onze site.

Gr. Anny

• 01 Mei 2012 - 17:58

Anita P:

Ha, wat leuk!
    Jullie bestemming is voor ons " bekend terrein".
    Fietsen jullie via N.ParcLes Cevennes?
    De Camarque is in het voorjaar heel erg mooi. (wel deet meenemen tegen muggen)
    Heerlijk fietsen daar tussen de flamingo's en de paarden; en lekker vlak!
    Ga je een klein stukje oostelijk van de Camarque, dan heb je ook nog een heel mooi stukje Franse kust, Le Cote Bleu, (La Couronne, Sausset les Pins, Carry le Rouet) geweldig om daar langs de kust te fietsen; mochten jullie nog energie over hebben om richting Marseille te fietsen (Marignane)
    Ik bedoel maar; als je al 3 keer S.de C hebt gereden, is dit voor jullie " appeltje eitje"
    Heel veel fietsplezier!

• 01 Mei 2012 - 18:07

Bea De Jong:

Vanuit Noordhoek wens ik jullie weer een fantastische reis toe.
    Leuk om naar uit te kijken lijkt me.
    Ik reis in gedachte met jullie mee!!!
    Goede reis!!

Groetjes,
    Bea

• 01 Mei 2012 - 18:13

Bep En Bonni:

Hallo vrienden.
    Wij gaan weer genieten van jullie doen en laten. Heel goed fietsweer, geniet ervan en komt heelhuids weer een borrel drinken op "de donk".

• 01 Mei 2012 - 18:55

Marianne En Peter:

Peet en ik wensen jullie een geweldige en zeer voorspoedige tocht.
    We zijn wel een beetje jaloers op jullie energie

groetjes,
    Marianne en Peter

• 01 Mei 2012 - 19:06

Kees En Riet:

Wij wensen jullie een prettige en goede reis. Wij hopen dat de reis heel voorspoedig zal
    verlopen. Zoals je al weet kan ik helaas dit jaar de camino niet fietsen, maar hopelijk het volgende jaar.
    Maar ik ben wel een beetje jaloers op jullie, dat jullie deze tocht kunnen maken.
    Nogmaals heel veel fiets plezier.
    Groeten Riet en Kees.

• 01 Mei 2012 - 19:56

Henk Bond:

Dat wordt weer voorgenieten voor onze tocht in Juni.Wij zitten dan weer midden in het EK voetbal.Ik hoop,dat het nu eens onbeschoft mooi weer wordt,want vandaag heb ik eindelijk weer eens in de korte broek kunnen fietsen en het is toch wel heel lekker als je zonder een rillinkje fluitend op de fiets kunt zitten.Dat is zo goed voor de cardiovasculaire doorstroming.Geniet dus en neem elke avond een port of calvados,want in Duitsland kunnen wij dat niet krijgen en je wordt er zo vrolijk van.Hopenlijk kunnen we aan het einde van het jaar weer van beider tochten nagenieten en mogen er nog vele volgen.

• 01 Mei 2012 - 19:56

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

en daar zijn jullie weer! De eerste vertrouwde oefenfoto's heb ik binnen en jullie staan alweer in de startblokken om je weer aan dit avontuur te wagen. Heel knap hoor, maar je weet zo langzamerhand wel dat ik jullie helden vind. Ik ben al blij dat ik nog een dagje met de bus naar Leuven kan met mijn zitstok om af en toe tijdens de uitleg uit te rusten! Maar, verschil moet er zijn. Ik ga jullie weer volgen en hoop met heel mijn hart dat jullie eind mei weer veilig en wel terugkeren aan het Johannapark en dat de reis weer voorspoedig mag verlopen zonder ongelukken en narigheid. Mijn laatste mail krijg je op 24 mei, want 25 mei vertrek ik met dekinderen naar Landal Hoog Vaals tot en met 1 juni. Dan zijn jullie hopelijk alweer uitgerust.Nog veel voorpret en dan voor vrijdag: Bon Voyage!

Liefs en groetjes,

J E T

• 02 Mei 2012 - 06:51

Pieterpijpers:

Ad en Anny wij wensen jullie, heel veel succes ,met de groet reis naar Rome
    tevens heel veel plezier, en goed weer, en hopende straks weer gezond terug te zien.
    tot ziens je neef piet. en joke, xxx

• 02 Mei 2012 - 07:58

Lia En John Van Baal:

Goede reis en behouden thuiskomst.
    We bellen nog voordat jullie vertrekken.
    Overigens nog een frikkerige opmerking: het is Camargue, niet met een q en niet met g.

• 02 Mei 2012 - 12:35

Tonny Verstraten:

Ik wens jullie vanuit Zuid Limburg, een hele goeie reis, veel plezier en goeie thuiskomst.
    Ik kijk weer uit naar jullie verslagen.
    groetjes tonny

• 02 Mei 2012 - 12:38

Clara En Koert:

Lieve buurtjes!
    Aan de bedrijvigheid rond jullie huis kunnen we zien dat het moment van vertrek nadert. Wij wensen jullie een schitterende en vooral ook veilige tocht. Natuurlijk gaan we jullie wel en wee op de voet volgen. Heel veel plezier!
    Clara en Koert

• 02 Mei 2012 - 14:21

Sofie:

Wat een avontuur weer tante en oom! Zet hem op en gezond weer terugkomen!
    Lieve groetjes Sofie

• 02 Mei 2012 - 14:56

Ton En Pieter:

Lieve Anny en Ad,

Wij wensen jullie een hele mooie reis toe. Geniet lekker van al het moois dat jullie te zien krijgen en van alle onverwachte dingen .die op jullie pad komen. Pas goed op jezelf, wij denken elk geval aan jullie.
    Hele fijne tijd en veel plezier!
    Groetjes van Ton en Pieter.

• 02 Mei 2012 - 16:19

Ton En Mieke:

ook deze reis gaat vast en zeker lukken!
    Veel plezier en we zijn benieuwd naar jullie belevenissen.
    Goede reis!

• 02 Mei 2012 - 19:56

Hans En Nelleke:

Hoi Annie en Ad,

Zoals gebruikelijk, wensen we jullie het allerbeste op deze wederom monstertocht!
    Veel gunstig fietsweer en mooie avonturen. Wij zullen ze vanachter de computer volgen. Niet altijd, maar wel regelmatig zal een reactie volgen.
    Geniet er van. Wij hebben respect voor jullie, dat je zoiets onderneemt!!

Heel veel en hartelijke groeten van Hans en Nelleke
    Bon Voyage

• 03 Mei 2012 - 08:14

Ineke Polderman:

Lieve Zus en Zwager

Ik wens jullie een mooie maar vooral droge fietstocht!!
    Ik ga jullie in ieder geval volgen.

Veel liefs
    Ineke

• 03 Mei 2012 - 20:38

Pauline En Matthé:

Daar gaan jullie weer!
    Onze oude Michelin gids van Frankrijk ligt alweer vooraan en ook Google Earth is stand by om jullie dagelijkse etappes te kunnen volgen. Ook jullie avonturen tijdens de reis zullen wij graag gaan lezen. Lieve Anny en Ad veel plezier toegewenst voor jullie reis.

Hartelijke groeten en tot ziens!!

• 07 Mei 2012 - 19:42

Eli En Joke:

Hallo Annie en Ad
    Terwijl wij op vakantie waren, zijn jullie vertrokken. Wij hopen dat jullie net zulk mooi weer zullen treffen als wij , maar dat was in Zuid- Frankrijk en daar zijn jullie nu nog lang niet. Wij bewonderen jullie moed om weer zo`n lange reis te ondernemen. Inmiddels weten we al wel dat jullie je kunnen redden met de weinige elementaire zaken in het leven. Het zal weer genieten worden zo lekker buiten in de natuur.
    Als je in gesprek raakt met Fransen zullen ze je zeker " bon courage " wensen en daar sluiten wij ons geheel bij aan!
    Groetjes van E+J