Langs de Rijn en langs de Maas - Reisverslag uit Venray, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Langs de Rijn en langs de Maas - Reisverslag uit Venray, Nederland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Langs de Rijn en langs de Maas

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

20 Juni 2021 | Nederland, Venray

Goedenavond allemaal

Na een goede nachtrust en een prima ontbijt stappen we vanmorgen om 9 uur op de fiets voor etappe 18 richting Venray.
We vinden in Millingen heel snel het startpunt voor de tocht, die ons brengt naar de dijk langs de Rijn.
Echt zonnig is het niet, maar het is droog. We meanderen mee met de rivier, nu eens wind mee, dan weer tegen, soms is de rivier met zijn strekdammen goed te zien, dan weer verdwijnt zij uit het zicht, omdat ons pad door een dichtbegroeid natuurgebied loopt. Het betonplaten pad verandert al snel in keislag, grind, kiezels en zand. Het doet ons denken aan de tocht naar Santiago, toen we eens 12 km.
over een dergelijk pad moesten fietsen. Rustig aan en goed uitkijken waar we moeten fietsen.

Na 20 km. polderpad bereiken we het dorp Ooij, waar ik nog wat boodschapjes doe voor de lunch. Na de Ooijse polder wordt het klimmen met regelmatig stand turbo. We weten nu weer waarom we een ebike hebben aangeschaft.
We passeren Beek, Berg en Dal met de Zevenheuvelenweg, de Heiligland stichting, Groesbeek met het Canadese kerkhof, Mook, Gennip en daarna naar Afferden, waar we de Maas oversteken. Een prachtig stukje Nederland voor herhaling vatbaar. Het is genieten geweest.

Daarna rijden we nu eens langs de Maas, dan weer even het polderland in. Nog 7 kilometer te gaan volgens de ANWB borden, maar onze knooppunten vertellen een ander verhaal. Nog 15 km. te gaan. We besluiten om trouw te blijven aan de opzet van het Pieterpad, maar al snel stuiten we op een afgesloten, waar we eigenlijk echt langs moeten. Ad controleert nog of we er toch langs kunnen. Helaas, ook te voet gaat dat niet lukken. We gaan terug naar de wegwijzer en fietsen nu rechtstreeks naar Venray. Bij binnenkomst van de stad is mijn telefoontje weer de goede gids en zo staan we om half vijf voor ons slaapadres: De Boog nr. 22.
Nette kamer, gezellige mensen met wie we in de tuin een koel drankje drinken. Vanavond eten we met hen samen in de tuin asperges. Zij houden er van om samen met hun gasten te eten. De moeder van de gastvrouw blijkt een oud-onderwijzeres van 91 te zijn, de gastvrouw en haar zus zijn beiden ook werkzaam in het onderwijs en de gastheer idem. Dan weten jullie al waar de gesprekken over gaan. We sluiten de avond met een telefoontje van Nicole voor Vaderdag.

Morgen is voor ons een bijzondere dag. Achttien jaar geleden op 21 juni is onze tweede kleindochter Floor geboren.
Bij Henny en Hans Geurts in Roermond zijn we morgen te gast en overmorgen bij Koos en Noor Follings in Heerlen, Santiagovrienden. Twee dagen zullen jullie het zonder verslag moeten doen, maar woensdag ben ik weer online.

Warme groeten uit Venray, waar het heerlijk asperges eten was.
Anny/Ad.

• 20 Juni 2021 - 23:22

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,
    Ik wil net afsluiten en zie dat er toch nog een verslag op staat. Dus nog gauw even antwoorden. Inderdaad weer een lange tocht met toch veel ook mij bekende plaatsen, Mook, Groesbeek, waar we 2 jaar geleden nog in het oorlogsmuseum waren met de Heemkundekring, Zevenheuvelenweg, de streek waar mijn vader vandaan komt. Hij is geboren in Doornenburg, Gemeente Bemmel, maar zijn zus woonde in Mook. En dan asperges eten in Venray bij allemaal onderwijzers, dan kan het niet meer stuk voor jullie. Ik heb vandaag het pand niet verlaten, heb mijn zondag programma afgewerkt, douchen, haar wassen, de was gedaan, op tijd gegeten en oud papier naar beneden en verder voor de tv gehangen en films gekeken, zoals je weet is voetbal niet aan mij besteed. En Floor wordt ook alweer 18 jaar, wat gaat het hard. En dan zijn jullie de komende dagen te gast bij Santiagovrienden, ook weer gezellig. Zoals altijd wens ik jullie weer voorspoedige fietsdagen toe, rijd voorzichtig en pas goed op elkaar. Het weer wordt helaas fris en regenachtig, dus kleed je er op aan. Alweer een goede nachtrust gewenst en dan lees ik je wel weer op woensdag.
    Liefs en groetjes,
    J E T

• 20 Juni 2021 - 23:34

Tonny Verstraten :

Goede avond. Het is al wel laat. Jullie zullen al wel met jullie nachtrust bezig zijn. Nog wij ook zo hoor. Zo te lezen hebben jullie weer een mooie dag gehad.
    Voor morgen gefeliciteerd met Floor haar verjaardag. Wij hebben vandaag ook een gezellig feest gehad van die 50 jarige bruiloft van Kees zijn neef. Ook weer een nieuwe uitnodiging vaneen nicht van hem. Die is afgelopen jaar op 11 oktober 80 geworden. Toen kon het feest niet doorgaan ook vanwege Corona. Nu viert ze het op 10 oktober. Ze is dan nog 80 jaar. Dus je ziet wel wat in het vat zit verzuurd niet. Jullie hebben met ons feest toen bij hun aan tafel gezeten. Zij kwamen uit Stampersgat en hun moeder kwam ook uit Fijnaart. Wij wensen jullie 2 fijne fietsdagen en leuke avonden bij de Santiago vrienden. Heel veel liefs en tot over 2 dagen. Groetjes, Kees en Tonny.

• 21 Juni 2021 - 13:08

Marianne:

Lieve twee,fijn weer jullie verslagen te lezen!
    Nederland is toch ook heel mooi hè.
    Vandaag is het regen hier en aanmerkelijk koeler. Toch wel een beetje welkom.
    Ik hoop, dat jullie gezellige uren hebben bij de fietsvrienden.

Wij hebben met jullie afgesproken 2 of 3 juli.
    Zullen we het definitief op 2 juli houden? Dat komt ons het beste uit.
    Zonder tegenbericht rekenen we hierop. Is dat goed?
    Veel fiets-en ander plezier. En gefeliciteerd met Floor.
    Liefs van ons.
    Walter en Marianne