Een mooi begin, een nat einde. - Reisverslag uit Suze-la-Rousse, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een mooi begin, een nat einde. - Reisverslag uit Suze-la-Rousse, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een mooi begin, een nat einde.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

20 Mei 2012 | Frankrijk, Suze-la-Rousse

Lieve familie, vrienden en kennissen.

Het weerbericht voor vandaag ziet er niet goed uit: 70 % kans op regen, grijze lucht en totaal geen zon. Regenjack en regenbroek houden we daarom bij de hand. Maar wat schetst onze verbazing? Bij het vertrek uit het hotel om kwart over acht schijnt de zon en er is weinig wind. We vinden dat we mazzel hebben en vol goede moed beginnen we aan de zeventiende dag.

Vanuit Crest volgen we nog even de Drôme, die we in Aouste oversteken. De stroming en de omgeving is hier zo mooi, dat Ad afstapt om alles vast te leggen. We weten, dat we nu 8 m. gaan klimmen met percentages achtereenvolgens van 5%, 7% en 8% naar de Pas de Lauzun op een hoogte van ruim 400 m.

Het is warm, jacks uit en helm achterop. Heel rustig zonder ons te forceren trappen we meter na meter weg. Na een km. worden we gewaarschuwd voor een toertocht van VTTers. Iedereen roept bonjour en courage! Ze vliegen ons voorbij. Wij blijven ons haalbaar tempo rijden. Al naderend de pas merken we dat het zwaarder wordt, maar dan verschijnt het bordje Pas de Lauzun en dat geeft weer extra energie. De pas is een spectaculaire smalle doorgang, die direct gevolgd wordt door de 100 m. hogere Col du Pas de Lauzun. We laten de hartslag dalen door een 10 minuten uit te rusten, foto's te maken en water te drinken. Het is hier adembenemend mooi en worden er stil van. Nog 1 km. à 8% te klimmen naar de col. Wat is dat een lange kilometer: de teller geeft een snelheid aan van 6 km. per uur. Niet nadenken, gewoon de boel draaiende houden, want boven wacht de beloning van een mooi uitzicht en daarna een afdaling van 6km. naar Saoû. Daar op een schitterend antiek pleintje is het koffiepauze.

Na Saoû fietsen we door een vrij nauw dal met links van ons een stroom bleekblauw water, dat rechtstreeks uit de bergen komt. Het is hier zo schilderachtig, dat Ad al dat moois vastlegt. De bermen zien paars en ook ik kan het niet laten om van al die bloemen een foto te maken. Na het tunneltje bij Pont-de-Barret, een Provençaals aandoend dorpje, is het afgelopen met de pret. We klimmen weer de nodige kilometers om te eindigen in La Bégude-de-Mazenc. Lunchtijd om ons te versterken voor de volgende klimpartij van 7 km. à 5% richting Aleyrac met bijna storm. De wind wordt steeds heftiger en een vriendelijk Fransman legt ons uit, dat hier de zuidelijke en de noordelijke wind elkaar ontmoeten met als gevolg vaak storm.

Onderweg komen we verschillende cultuur-historische aanwijzingen tegen o.a. Ruïnes de Prieuré, maar Ad waarschuwt me, dat we geen meter er voor omrijden.
Donkere wolken verduisteren de zon en we voelen de eerste regendruppels. Na 6 km. afdalen bereiken we Taulignan, een middeleeuws plaatsje met een oude kern omgeven door 11 torens. We lopen door de stadspoort en genieten van de steegjes en trapjes. Ik waan me hier in de Middeleeuwen. Daarna rijden we Valréas binnen, dat ooit een ´Enclave des Papes´was. De stad is zeer oud, maar door de slechte weersomstandigheden willen we zo snel mogelijk ons hotel in Suze-la-Rousse
bereiken.

Nu we uitgeklommen zijn, lijkt het helemaal mis te gaan met het weer. We rijden met een tempo van 27 km. per uur door de stromende regen.
In Richerenches drinken we in een café een grote koffie en daarna nog een sapje. We bekijken de grijze lucht, de regen klettert op de straat en omdat het nog maar 6 kilometer is, gaan we door. Kletsnat komen we aan bij Hotel du Compte. Daarna doet een warm bad wonderen.
Helaas kunnen we hier niet eten, want we zijn de enige gasten en dan is er geen kok. Vanavond eten we in dit restaurant uit onze voorraad. Van madame mogen we thee zetten, bordjes en kommetjes gebruiken. Zo zie je dat je altijd `engelen` ontmoet op je weg.

Gr. Anny-Ad.

• 20 Mei 2012 - 18:27

Kees En Riet:

Wat een romantische plaatje met zijn tweeén samen onder de boom.De liefde is nog duidelijk aanwezig. Gezien het mooie verhaal
    wordt ondanks de bultjes ofwel de kuitenbijters de natuur en de omgeving steeds mooier.en na iedere bult komt er ook weer en afdaling.
    Hallo Ad en Anny, wij wensen jullie voor de rest van de tocht nog heel veel mooie KM's,
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 20 Mei 2012 - 20:05

Joke:

Hallo Annie en Ad

Wat is het weer een andere fietstocht dan die andere tochten ik lees weer met veel plezier jullie verslagen. in Hoeven is alles goed.

• 20 Mei 2012 - 20:08

Jetty Blijdenstein:

Hallo dappere pelgrims,

wat nou zo'n mooie dag leek, eindigt dan in die stromende regen, wat een ellende. Als ik het alleen al lees, wordt mijn bewondering voor jullie steeds groter dat je dit voor je plezier doet. Gelukkig dat jullie zelf nog eten hadden, anders moest je nog met een lege maag naar bed. Wel allemaal mooie foto's en natuurlijk is het prachtig. Het is overal in de wereld mooi en elk land heeft zijn charmes, maar je hebt toch je voorkeuren. En wat heb je toch een verstandige man Anny, dat hij geen meter om rijdt voor de bezienswaardigheden, zeker niet bij dit weer. Bij ons was het vandaag mooi weer, zo rond 22 graden. Niet altijd zon, want er werd gezegd dat er onweersbuien zouden komen, maar we hebben ze hier niet gezien, ik heb tot half 7 op mijn balkon gezeten, heerlijk. Op het kaartje zie ik dat jullie ook via Montélimar gaan, de nougatstad en Avignon. Daar was ik ook in 1993 met de Culturele Reizen. Heel mooi, vooral het Palais des Papes. En natuurlijk de "Pont d' Avignon". Ik was toen net een jaar gescheiden en weet je dat ik daar van een oud mannetje een huwelijksaanzoek kreeg?? We waren nog gaan winkelen en wisten niet goed meer hoe we bij de bus moesten komen. Ik herinnerde mij dat we het Hotel de Ville gepasseerd waren dus vroeg aan deze man: Monsieur, où est l'Hotel de Ville? Zegt hij: Pourquoi, vous voulez se marier en ik zeg non, pas encore une fois. Hij zegt, mais non Madame, avec moi!! Dus wij natuurlijk gieren van het lachen. We waren te laat bij de bus, maar iedereen moest lachen om ons oud mannetje. Enfin, jullie gaan weer rusten om je op te maken voor de volgende etappe. En ik hoop voor jullie dat morgen de regenjacks niet aan hoeven. Weer heel veel succes !

Liefs en groetjes,

J E T

• 21 Mei 2012 - 16:47

Kees Van Straten:

Beste Ad en Annie,

In tegenstelling tot Zuid Frankrijk lijkt hier de zomer te beginnen, tijd om naar huis te komen lijkt het wel.

Veel plezier nog de laatste dagen

groet

Jeanne en Kees

• 21 Mei 2012 - 19:58

Marianne:

Wat prachtig daar!!! Schitterend! Soms valt het mee, soms valt het tegen. Eerst zon en dan toch weer regen. Maar jullie houden gelukkig de moed erin.
    Veel succes met het laatste stuk. Liefs! Walter en Marianne

• 21 Mei 2012 - 20:02

Eli/Joke:

Hallo Annie, Ad
    Eindelijk de verslagen weer gelezen: altijd een genot om te doen, zeker nu er veel plaatsen bij zitten die we zelf ook hebben gefietst....maar dan zonder bagage, op de racefiets. Vooral die smalle pas (omgeving Drôme) kan ik me nog levendig herinneren. Wij zaten destijds in het plaatsje met de mooie naam: Mirabelles -en -balcon.
    Het lijkt me leuk om dat prachtige paleis van die postbode in Hauterives ook eens te kunnen bezoeken! Wat prachtig! Fijn om op deze manier met jullie mee te kunnen genieten . Ik hoop van harte dat jullie tijdens het laatste stuk wat beter weer treffen.
    Verder is het ook altijd weer apart om die Franse (slaap)kamers te zien: helemaal beplakt met behang!!
    Als laatst but not least: bedankt voor jullie hartelijke kaartje, erg attent om daar ook nog allemaal aan te denken. Goede reis verder.

Groetjes Joke van de Riet

• 21 Mei 2012 - 20:47

Paul En Tonny Bakker:

Dag Ad en Annie,
    Ook wij hebben genoten van de natuur in de omgeving van Pas de Lauzan. Maar wij weten ook hoe zwaar het was met volle bepakking. Deze etappe zijn we ook nooit vergeten.
    Deze tocht van jullie deden wij dus toen anders om. Zo is het veel beter.
    Vanwege vacantie konden wij niet eerder genieten van jullie verslagen.
    Nog veel fietsplezier voor de komende tijd. Groetjes Tonny en Paul