Rustdag in Ravenna. - Reisverslag uit Ravenna, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Rustdag in Ravenna. - Reisverslag uit Ravenna, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Rustdag in Ravenna.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

23 Mei 2011 | Italië, Ravenna

Familie, vrienden, kennissen en anderen die ons volgen.

Ravenna is op het eerste oog een niet erg bijzopndere Italiaanse provinciehoofdstad. De vroeg-christelijke en byzantijnse mozaïken in de van buiten vrij sobere kerken behoren echter tot de mooiste ter wereld. De belangrijkste bevinden zich in de San Vitale.
Na de aankoop van een biglietto cumulativo beginnen we met de San Vitale, de rijkst versierde kerk van Ravenna. Het monumentale interieur is zo mooi, dat we er stil van worden. Zuilen zijn bekleed met kostbaar marmer en de vloer is ingelegd met marmer in geometrische figuren. De hele abcis is een groot mozaïk van bijbelse voorstellingen
Een religieuse is bezig met plaatsen te reserveren. Gaat er iets speciaals gebeuren? Even later komt de priester met een twintigtal jongens en meisjes, die allemaal in hetzelfde lange witte gewaad gekleed zijn en met een lelie in de hand, de kerk binnen. We hebben al snel in de gaten, dat dit een eerste communie moet zijn. Verschillende fotografen bewegen zich rondom de groep. Ouders zitten chic gekleed op de gereserveerde plaatsen. We besluiten om de H. Mis te blijven volgen en genieten van de mooie muziek. De priester werkt de mis snel af: op het einde van de dienst krijgen alle communiecanten een soort diploma met een herinneringsreliëf en zet de juf de kinderen goed voor een groepsfoto met de priester in het midden. Herinneringen aan onze eigen eerste communie komen boven en ook nu weer vragen we ons af, wat we er toen allemaaal van begrepen hebben. Waarschijnlijk net zo weinig of net zoveel als deze kinderen uit 2011. Het hoort (hoorde) bij de traditie van het katholieke geloof van toen en nu met een feestje en cadeautjes.

Met ons biljet bezoeken we ook nog de Basilica di St. Apollinare Nuova, Battisterio Neoniano, Museo Arcivescovile ( viel zwaar tegen), en het Mausoleo di Galla Placida met mozaïken van voor 450 nog helemaal in de stijl van de Klassieken. Galla Placida was de halfzuster van de Westromeinse keizer Honorius en zij zou hierin begraven zijn, wat zeer onwaarschijnlijk is, omdat ze in Rome stierf.

Na al dit culturele erfgoed te hebben bekeken, stranden we op het gezellige Piazza del populo, het hart van de stad voor een drankje en een hapje.
In de namiddag gaan we naar de internetwinkel op de hoek van de straat waarin ons hotel staat en een vriendelijke beheerder helpt ons met het uitdraaien van de boardingkaarten. Daarna kan ik zelf nog snel 2 journaals plaatsen op onze site. Mijn toverdoos is weer een succes.
Nog 445 km. scheiden ons van Rome; morgen beginnen we aan de eerste etappe met weer voor het eerst na anderhalve week vals plat en lichte stijgingen richting de Appenijnen. We zien wel wat de dag brengt. Voor iedereen die morgen gaat werken een vreugdevolle week en voor alle anderen: geniet van het mooi weer Gr. Anny