De laatste fietsdag: Veni, Vidi, Vici !!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De laatste fietsdag: Veni, Vidi, Vici !!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De laatste fietsdag: Veni, Vidi, Vici !!!!!!

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

10 Juni 2010 | Spanje, Santiago de Compostella

Voor onze familie, vrienden en kennissen.

Het verhaal van Ad.

Het was een wat onrustige nacht. Naast ons sliep een Spaans stel,dat nog al bedrijvig was, de badkamer lang bezet hield en daar ook in de nacht mee
doorging.
Het geeft een raar gevoel: overnachten in een verder leegstaand
appartement. De lift werkte niet en toen we 's avonds na een menu del dia binnenkwamen kon er geen licht aan in het trappenhuis.

Wakker worden is uiteraard geen probleem: ver voor 7 uur zijn we al wakker. We kijken naar buiten en wat we zien is niet om bepaald vrolijk van te worden: een egaal grauwe lucht waar gestaag lichte regen uit valt. We zullen de dag weer moeten beginnen verkleed als medewerkers van de milieudienst, die een ernstige vervuiling te lijf gaan: opnieuw regenkleding. We ontbijten in het vroegere keukentje en drinken daarbij een glas helder water. Daarna sjouwen we al onze bagage naar beneden, de straat af naar Via Lactea voor onze fietsen en om de sleutel in te leveren.

Wandelaars verlaten als mieren de mierenhoop van deze nacht, soms in de meest vreemde outfits. Er loopt er één bij, die beide benen heeft ingezwachteld met plastic getapet. Ook voor hun wordt het baggeren.
Om 8 uur vertrekken we: 5 km. op de N 547 richting Santiago en dan eraf naar Touro. De N 547 blijven volgen levert 15 km. winst op, maar we denken er niet aan om dit te doen. Veel te gevaarlijk met dit weer. In het binnenland zal het alleen maar klimmen en dalen zijn. Een voordeel hebben we: de weg is ontzettend verbeterd: mooi glad asfalt. Dertien km. naar Touro en dan is er koffie hebben we ons beloofd. Als we na de korte stop buiten stappen is het zowaar droog. Uit die regenkleding!!! Dat fiets veel lichter. We rijden opnieuw door geurende eucalyptusbossen met hier en daar ook nauwelijks te herkennen jonge aanplant. Af en toe moeten we voorzichtig rijden om overstekende eekhoorntjes te ontwijken. We peddelen rustig naar Empalme la Vilar. Het barretje op de hoek is voor ons een markant punt. Daar slaan we rechts af de AC 960 op en is Santiago nog 19 km. ver.
Opnieuw kennen we de weg en dat is belangrijk. We weten klimmen die komen en we stellen ons er op in. Geen teleurstelling van: ik heb het helemaal gehad met dat klimmen. Neen, wij kennen alleen acceptatie.
Als laatste van dit soort komt de klim naar Arins. Dan een moment, dat toch enige emotie oproept: het plaatsnaambord "Santiago". Geweldig!!! Veilig aangekomen voor de derde keer. Foto's natuurlijk van ons allebei naast het bord. We rijden verder tot het punt waarop we vanaf een hoogte de stad en de Kathedraal kunnen zien liggen. Weer even stoppen en kieken; dat doen we ook bij het middeleeuwse bruggetje over de Rio Sar. Een steile straat van 250 m staat in de beschrijving: dus lopen. We weten hoe we de Kathedraal moeten benaderen, maar we schrikken van de drukte: alsof er een voetbalstadion leegloopt na een belangrijke wedstrijd. De pelgrimsmis is zojuist afgelopen.
Als we het plein oprijden worden we verwelkomd door Gerda, Harry en Gerrit. Ze staan klaar met het fototoestel alsof ze wisten dat wij op deze tijd zouden aankomen. Toeval? Erg warm en onverwacht, daar word je emotioneel van. Na de shotjes voor de Kathedraal en de felicitaties wurmen we ons door de mensenmassa om met ons vijven wat te gaan eten. Bij nader inzien lopen wij eerst naar de Rua do Villar om in te checken bij hostal SUSO.
Zonder fiets en bagage lopen we naar het restaurantje en onder het genot van een menu del casa praten we bij. Afscheid van deze mensen genomen, want die vertrekken morgen al weer naar huis. Terug naar ons Hostal voor een warme douche. We herschikken de bagage en gaan die tegen 6 uur inleveren in de Rua San Pedro.

Toch weer heel bijzonder en emotioneel zo'n aankomst, ook al is het voor de derde keer! Ons Compostela diploma halen we op in de stromende regen en het ziet er naar uit, dat die voorlopig nog niet ophoudt. Morgen om 12 uur gaan we naar de pelgrimsmis in de kathedraal en daarna zullen we de talrijke souvenirwinkeltjes aflopen. Het is hier net zo'n kermis als in Lourdes, maar wel gezellig.
Gr. vanuit een nat Santiago de Compostela: Anny en Ad.

• 10 Juni 2010 - 18:21

Jeannette:

WELKOM THUIS, zo moeten jullie dat een beetje voelen in SdC. Geniet en wees voldaan! Proficiat en tot hier in de buurt een keer.
    Ad en Anny, heel veel groeten van Peter en Jeannette.

• 10 Juni 2010 - 18:43

Kees En Riet:

Ik heb aleen sms verstuurd met mijn felicitatie, maar als nog voor de allerlaatste keer Chappeau voor het geweldige resultaat.
    Lieve groet van Riet en Kees.

• 10 Juni 2010 - 18:56

Hans & Nelleke:

Jammer van die natte boel. Toch hebben we bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. JE HEBT HET TOCH MAAR GEHAALD!!! Geniet er met volle teugen van en laat St Jocobus de zegen over jullie uitstorten. Proficiat!!

• 10 Juni 2010 - 19:15

Lia En John Van Baal:

Proficiat met het volbrengen van deze sportieve pelgrimage!

Geniet van het succes en behouden thuiskomst!

• 10 Juni 2010 - 19:32

Anne:

Gefeliciteerd! Ben benieuwd of jullie nog veel bekenden van onderweg gaan tegenkomen. Geniet van de santiagotaart!

groetjes Anne

• 10 Juni 2010 - 19:37

Henny Hoppenbrouwers:

Met bewondering steeds jullie verslag gelezen: ik zal nooit kunnen "tippen" aan wat jullie weer hebben gepresteerd op dit gebied: fietsen in weer en wind soms (ik ben echt een mooi-weer-fietser over kortere afstanden), maar met een mooi doel voor ogen dat jullie weer hebben gehaald! Petje af!!!! Ik zal jullie verslagen missen!! Nu heerlijk gaan terugkijken in relaxte omstandigheden en.....gelukkig hebben jullie de foto's nog!!!
    groetjes stoere fietsers van Henny

• 10 Juni 2010 - 19:41

Toon Kerstens:

Jonge, jonge, wat een prestatie. Jullie hebben wel flink moeten afzien om dit resultaat te bereiken.Maar des te knapper is deze prestatie. Van harte gefeliciteerd ermee, mede namens mijn vrouw Jeanne. Kom nu maar gezond en wel weer terug naar Hoeven, waar de zomer het overigens goed laat afweten.
    Veel groetenen tot ziens,
    Toon en Jeanne Kerstens.

• 10 Juni 2010 - 19:48

Gelske En Ivo:

Fantastisch, het doel is bereikt; we hebben genoten van jullie dagelijkse verslagen. Want ook dat is een prestatie, elke dag weer een interessant verhaal opschrijven.
    Gefeliciteerd!

• 10 Juni 2010 - 20:20

Eli En Joke:

Hartelijk gefeliciteerd voor het behalen van deze bijzondere en geweldige prestatie!!.Jullie deden het weer maar eens een keer.De derde keer de goeie keer,toch?
    Geniet nog even na alvorens jullie in het vliegtuig stappen.
    We zien jullie in Hoeven.
    Tot ziens!

• 10 Juni 2010 - 20:28

Kees En Lianne:

Petje af voor deze prestatie en fijn dat jullie zonder pech onderweg de hele route hebben kunnen rijden!
    Bedankt voor de uitgebreide verslagen!Geniet nog van jullie verblijf daar en goede reis naar huis.
    Hartelijke groeten van Kees en Lianne Martens.

• 10 Juni 2010 - 21:01

Jetty Blijdenstein:

HALLO DAPPERE PELGRIMS!!!
    JULLIE HEBBEN HET TOCH MAAR WEER VOOR ELKAAR!HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD MET HET BEHALEN VAN DE EINDSTREEP EN DAT MET DEZE BARRE WEERSOMSTANDIGHEDEN! EN OM MET OL HEER TE SPREKEN: HET IS VOLBRACHT! IK ZAL HET MISSEN OM JULLIE TE VOLGEN. RUST NU LEKKER UIT EN GENIET NOG EVEN EN VOOR STRAKS EEN BEHOUDEN THUISKOMST!!!

LIEFS,

J E T

• 10 Juni 2010 - 21:05

Pascal:

Mijn eerste en tegelijkertijd ook laatste reactie. "Gevonden geluk is niets, wanneer je het met niemand kunt delen." Voor zover ik jullie reisverslagen heb bekeken, hebben jullie voor de derde maal een gekoesterde wens laten uitkomen. De wens die niet eens zo zeer het bereiken van de stad Compostella was, maar de reis zelf. "Onderweg zijn is belangrijker dan de eindbestemming halen." Als ik me goed herinner heb ik deze tekst (of een van gelijke strekking) meerdere malen uit jouw mond mogen optekenen pa. Maar IK zeg daarbij: uiteindelijk arriveren op de plaats die 42 reisdagen lang in jullie gedachten moet zijn geweest, lijkt mij geen vervelende bijkomstigheid!

Een wens in vervulling laten gaan en daarmee een vorm van geluk vinden is één ding. Jullie wisten echter dit gevonden geluk ook met elkaar en andere Compostella-adepten te delen. Hierdoor heeft jullie "reisgeluk" pas echt inhoud gekregen en is daarmee wellicht als omvangrijk te kwalificeren.

Voor mij geldt dat, nog meer dan het volbrengen van deze tocht, jullie niet aflatende enthousiasme over fietsen-naar-Santiago bij mij respect heeft afgedwongen en heeft gezorgd voor bewondering, gecombineerd met VERwondering. Want om tot drie maal toe deze tocht te maken en te volbrengen, moet een mens toch enigszins maniakaal en monomaan zijn ingesteld...Hoe dan ook: van harte gefeliciteerd!

En kom nu maar snel huis, want het is DEFINITIEF wel mooi geweest zo. En dat vinden jullie zelf ook. Dus met een denkbeeldige sierlijke armzwaai en een luide roep "Adios Santiago!" kan dit hoofdstuk worden gesloten en kunnen jullie beginnen aan een volgende fiets episode. Onderweg naar...? Ach wat maakt het eigenlijk uit waar naar toe! Het gaat immers om het reizen en niet om de bestemming! Pascal.

• 10 Juni 2010 - 22:02

Marie- José:

Gefeliciteerd met deze geweldige derde prestatie.
    Wat moet dat een fantastisch gevoel zijn om hier weer heelhuids aan te komen.
    Geniet van jullie laatste dagen daar en tot snel weerziens.
    Groetjes Marie- José

• 10 Juni 2010 - 22:11

Annelies Cameron:

Proficiat met het behalen van jullie reisdoel.Knappe prestatie.Bedankt voor jullie reisverslagen.Geniet nog wat en nog een goede vlucht terug naar huis.
    oudoe!!!!

• 11 Juni 2010 - 07:11

Finy & Frans:

Gefeliciteerd met het voltooien van de derde tocht, geweldig wat een prestatie.

Geniet ze nog daar en een behouden thuisreis.

• 11 Juni 2010 - 07:32

Marijke:

proficiat met jullie goede aankomst: jullie zijn echt taaie rakkers!wij zijn net terug van een korte vakantie in De Champagne en ik ben al weer ziek, dus zo'n sterk gestel is voor mij onbegrijpelijk. Ik wens jullie een paar mooie dagen! gr. Marijke

• 11 Juni 2010 - 08:05

Kees En Jeanne:

Proficiat met deze
    overwinning!

En alvast een behouden thuiskomst!

• 11 Juni 2010 - 08:18

Theo Sleddens:

Geweldig gedaan een groot applaus en geniet van de dagen die nog komen.

Groet Theo

• 11 Juni 2010 - 08:21

Bea De Jong:

Hoi reizigers,
    Hartelijk gefeliciteerd met de aankomst van jullie mooie en ook moedige tocht naar Santiago.Geniet van het bereikte resultaat en weet dat ik jullie benijd en bewonder.
    Lieve groetjes, Bea

• 11 Juni 2010 - 11:43

Ria En Ton:

Zelf net terug van vakantie hebben daarom jullie reisverslagen vanaf Cahors niet meer gevolgd. We pakken de draad weer op, maar lezen dat jullie het hebben gefikst. Het isgelukt, voor de derde keer. De ontberingen van het begin zijn allang vergeten. De klimpartijen wel in de beneb, maar zijn geen last meer. Wij kunnen ons er iets van voorstellen dat dan als het doel is gehaald de emoties komen. Maar geniet daarvan.
    Nogmaals geweldig van jullie en gefeliciteerd. En een behouden thuiskomst en tot ziens.

• 11 Juni 2010 - 14:30

Henny:

GEARRIVEERD.BRAVO.
    GEWELDIG.
    wij zullen jullie verslagen missen en dan vooral die waar jullie zo afzien natuurlijk.
    De beschrijving van die lieflijke weggetjes en dorpjes enz enz. ook leuk hoor.
    Maar het grote baggerwerk,dat afzien en dat trotseren als een echte pelgrim.
    SUPER.
    PROFICIAT.
    Nog een beetje nagenieten en dan wensen wij jullie weer een behouden thuiskomst.
    Nic/Henny

• 11 Juni 2010 - 16:35

Kees En Lian:

Proficiat met het bereiken van jullie doel. Geweldig wat een prestatie, en dat voor de derde keer.Geniet ervan en een behouden thuiskomst.
    Groetjes Kees en Lian Hagenaars

• 11 Juni 2010 - 19:17

Agaath En Theo:

wij hebben aan de bovenstaande reacties weinig toe te voegen , het spreekt allemaal vanzelf. maar uiteraard ook onze felicitatie voor deze buitengewone prestatie.wij wensen jullie een veilige en fijne terugreis en tot volgende week

• 12 Juni 2010 - 12:29

Joop Van Huizen :

hartelijk gefeliciteerd met de aankomst in het voor jullie zo bekende santiago.geweldig gedaan. joop van huizen

• 12 Juni 2010 - 17:43

Henk Bond:

Wij zitten i9n Jels
    in Denemarken na een stormachtige westenwind,dus tegen,merkl ik,dat ik mijn creditcard heb aCHTERGHELATEN IN HET eervorige hotel in duitsland;ze hebben het gevonden en sturen het terug.hier knap heuvelachtig.af en toe zware regenbuien.rest verhalæenb volgen.proficiat met jullie grote avontuur.Al is de drank duur hier,maar we nemen er een fles op.,

• 12 Juni 2010 - 19:54

SPORTIEF

PROFICIAT!!!!!!!!!!!!!!!!

• 13 Juni 2010 - 08:59

Clara En Koert:

Geweldig gedaan lieve buren! Proficiat. We verheugen ons op jullie thuiskomst.

Heel veel liefs
    Clara en Koert