De eerste puzzeltocht met zon en regen. - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De eerste puzzeltocht met zon en regen. - Reisverslag uit Tonnerre, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De eerste puzzeltocht met zon en regen.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Mei 2022 | Frankrijk, Tonnerre

Goedenavond allemaal.

Gisteravond na een wandelingetje rondje Auxerre hebben we samen de autorit geëvalueerd. Ad gaf aan, dat het rijden een behoorlijke concentratie vergde vooral als je in fileachtige optocht moet rijden. Het was eerst weer flink wennen aan al dat verkeer, maar hij voelde zich er prima bij en was niet bijzonder moe bij aankomst. Wel vonden we beiden, dat het erg druk op de weg was geworden, vooral heeeeel veeeeel vrachtwagens.

Zo dachten we nog wat te zien van de Toure de l’ Horloge. Deze stond echter in de steigers, daarna naar de Kathedraal, waarvan we enkel de buitenkant konden bewonderen. In de binnenstad kwamen we heel oude vakwerkhuizen tegen, mooie pleintjes en smalle straatjes die naar beneden liepen richting de Yonne. Daar ontdekten we de bewegwijzering Route de Bourgogne, zodat we deze morgen heel snel (de auto blijft in de garage van het hotel) Auxerre konden verlaten.

Het weer werkt mee: droog, goede fietstemperatuur en een waterig zonnetje. Het is even wennen aan het gewicht van de bagage, stuur stevig vasthouden en goed kijken naar het wegdek, want op diverse stukken zitten hele gaten in het Jaagpad. Ad rijdt voorop en waarschuwt op tijd. We volgen eerst een stukje de Yonne rivier, daarna wordt dat het canal de Surgy. Halverwege begint de puzzel, geen Bourgogneplakkertjes meer, geen plaats namen, enkel het ene sluisje na het andere. Het boekje is heel summier zonder beschrijving, je kunt enkel op het kaartje rijden. Voor de grote plaats Migennes raken we het spoor bijster, geen enkele aanwijzing is er te zien. We ontmoeten daar nog een jong stel, die het ook niet weten. Zelfs mijn telefoon kan geen oplossing bieden. Uiteindelijk vraagt Ad aan een toevallig voorbijkomende man de weg naar Migennes. Probleem opgelost.

Vlak voor Migennes stopt er één Bourgogne fietser, die ons vertelt, dat het Canal de Bourgogne meteen na het viaduct begint en tegelijkertijd waarschuwt hij, dat we een heel stuk keienpad tegenkomen.

We besluiten om meteen door te rijden en Le Vieux Migennes te laten voor wat het is. Toevallig zie ik het Office du Tourisme de Migennes, dat bijna aan de route staat. Hier krijg ik informatie voor het volgende traject van een zeer aardige mevrouw. Volgens de plattegrond het kanaal volgen etc. Bij de eerste brug gaat het fout, staat er een bord verboden in te rijden, dan het grote viaduct over, naar links enz. Heen en weer fietsen, telefoon raadplegen. Ad stelt voor om terug naar de VVV te gaan. Maar dan ineens krijgen we de geest: bij het bord verboden in te rijden is een witte strook over de balk geplaatst, we wagen het erop en ja hoor, daar is het keienpad, waar we niet vrolijk van worden. Met de snelheid van een slak rijden we ongeveer 3 km. bijsturend, slippend, voordat we het geasfalteerde pad bereiken. Ondertussen is ook nog de zon verdwenen en is het gaan regenen.

We weten dat dit allemaal bij een fietstocht hoort, maar toch, als je erin zit…….

We laten alle “bezienswaardigheden” voor wat ze zijn, want i.p.v. de geplande 65 km. merken we , dat het er beslist meer gaan worden. Als we aankomen bij ons hotel in Tonnerre zijn we weer droog, staat er 80 km. op de teller en is het 4 uur. Van een warme douche knappen we snel op!

Fijne avond allemaal.

• 04 Mei 2022 - 19:32

Clara De Jager:

Hoi Ad en Anny!
    Wat een heftige eerste dag! Ach, je kunt het maar gehad hebben, toch? Nu lekker uitrusten en dan morgen gezond weer op! Ik wens jullie alvast een plezierige dag.
    Groetjes,
    Clara

• 04 Mei 2022 - 20:57

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

ik ben wat later met mijn reactie, want heb natuurlijk eerst gekeken naar de plechtigheden op de Dam. Een prachtige toespraak van Hans Goedkoop in de kerk, maar waarom leert de mens het toch nooit? Altijd wel ergens weer oorlog, mensen die elkaar naar het leven staan en altijd vraag ik mezelf af: waarom toch? We zullen hierop nooit een antwoord krijgen. Dus moeten we maar gewoon doorleven en zelf proberen om vooral in onze eigen kring goed te doen.

En dan jullie eerste fietsdag! Ook niet om erg vrolijk van te worden.
    Weer veel onduidelijkheden, je vraagt je af waarom ze die boekjes nog uitgeven als er niks van klopt. En dan dat keienpad; ik moet er toch niet aan denken, maar jullie trappen weer dapper door. Maar gelukkig merk ik dat jullie het ook druk vinden op de weg met vooral veel vrachtwagens, een reden te meer om zelf geen auto meer te rijden ik dacht op een gegeven moment: waarom doe ik mezelf dit nog aan? Gelukkig waren jullie zo verstandig om de bezienswaardigheden te laten voor wat ze zijn en naar het hotel te gaan. En wat is het dan heerlijk als je lekker kunt douchen en eten en een goed bed hebt. Ik wens jullie voor straks "bonne nuit" en morgen gezond weer op. Tot de volgende mail!

Liefs,
    J E T

Voor morgen wens ik jullie weer veel fietsplezier en hoop dat jullie het droog houden. En dan hoop ik dat jullie er morgen weer zijn me de belevenissen van 5 mei

• 05 Mei 2022 - 11:24

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Nou dat was wel een dag met strubbelingen, maar zoals je schrijft dat hoort erbij. Nou vandaag meer geluk en dan ben je de vorige dag weer zo vergeten Ik heb gisteren weer voor het eerst na ruim 1 jaar weer gefietst. We zijn op de fiets naar het Oostkwartier in Oudenbosch gefietst. Moest toch weer wennen hoor, had wel last van mijn linker knie. Maar het is weer gelukt. Veel mooie kilometers vandaag Groetjes Tonny

• 05 Mei 2022 - 13:48

Hendrik:

Dag Anny en Ad!
    Mooi om weer van jullie wederwaardigheden te lezen! Het levert inspiratie voor onze volgende tocht!
    Na regen komt zonneschijn en ik weet niet van wie de wijsheid komt, maar slecht weer bestaat niet, alleen slechte regenspullen… daar zullen jullie geen last van hebben ;-).
    Hartelijke groet vanuit Amsterdam van Aletta, Hendrik, Jolie & Lévi en Imre