Tachtig km.Canal de Bourgogne met 40 ecluses - Reisverslag uit Les Laumes, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Tachtig km.Canal de Bourgogne met 40 ecluses - Reisverslag uit Les Laumes, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Tachtig km.Canal de Bourgogne met 40 ecluses

Door: Anny.

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

05 Mei 2022 | Frankrijk, Les Laumes

Hallo allemaal.

Hier ben ik weer met de ervaringen van deze dag.

nog even iets over de stad Tonnerre, waar we gisteren hebben geslapen. Een klein stukje geschiedenis. Het is een oude Bourgondische stad, gebouwd op de oevers van de rivier de l’ Armancon met een belangrijk architectuur erfgoed. Marguerite de Bourgogne stichtte in1239 het L’ Hotel Dieu, wat nog in perfecte staat verkeerd. Gothische kerken, oude abdijen, overhangende huizen boven de rivier en oude wasplaatsen. Alles de moeite waard om te bekijken / bezoeken. Helaas kwam er dat niet van na de pittige/chagrijnige tocht van gisteren, verschillende gebouwen zijn nog gesloten en ook al omdat we zijn beperkt zijn door het slechte lopen van Ad.

Ons hotel behoort tot de categorie: weinig geautomatiseerd: kamer openen met een echte sleutel. Zwakke wifi of geen wifi. Verder zijn we tevreden over de ontvangst, mooi ontbijt en een leuke prijs voor de overnachting.

We vertrekken om 8 uur en vanaf het hotel is het 2 km. Recht toe recht aan naar het Canal de Bourgogne. Vandaag is het enkel fietsen van het ene sluisje naar het andere. We starten bij Ecluse Tonnerre nr. 96 en als we in Venerey-Les-Laumes aankomen hebben we 40 sluisjes gehad, die allemaal handmatig moeten bediend worden. Voor ons betekent dat telkens even klimmen, schakelen en daarna weer rustig naar beneden uitrijden. Erg druk is het niet op het kanaal. Tot twee keer genieten we van het schutten. Een soort “vliegende”sluiswachter rijdt op een scooter over het jaagpad van sluis naar sluis. Heel apart.

We blijven het jaagpad volgen: de natuur is adembenemend mooi door het frisse groen, bossen links en rechts van ons, bloeiend fluitekruid met paarse akeleien en boterbloemen.

Reigers vliegen op als we voorbij komen. Dorpjes worden aangekondigd bij elke wegoversteek bij een sluisje. Zo passeren we Tanley, Ancey-Le-Franc, Ravieres, Buffon,Montbard. En voor elk dorp staat daar dan een bijzonderheid bij, zoals een kerk uit de twaalfde eeuw, een oude wasplaats, een klooster. Wil je die bezoeken, dan moet je van de route en daar hebben we weinig zin in. Bovendien zijn de kerken en kloosters die we ooit bezocht hebben niet meer te tellen. Behalve bij het plaatsje Buffon. Daar ligt aan de route een oude smederij uit 1768 gesticht door Georges-Louis Leclerc, een wetenschapper, die veel onderzoek deed naar de samenstelling, het smelten en behandelen van Bourgondisch ijzererts. Het is een trekpleister voor toeristen. Ik ga alleen op bezoek, terwijl Ad bij de fietsen blijft.

De hele forgeron draaide vroeger op het waterrad, dat ook nu nog altijd draaiende is.

We picknicken in het zonnetje voor het gebouw en beginnen daarna aan onze laatste 20 km.

Met behulp van mijn telefoontje en Google Maps bereiken we via een kort zandweggetje om drie uur ons slaapadres: een oude boerderij met veel weiland en paarden. Morgen daar meer over.

Helaas lukt het me nog steeds niet om foto’s bij het verhaal te plaatsen. Maar ik blijf proberen.

Voor jullie allemaal een mooie 5 mei avond. Hier in Frankrijk wordt Bevrijdingsdag 8 mei gevierd.

Warme groeten van Ad en mij.

• 05 Mei 2022 - 19:17

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

ik hoorde een "plieng"op de pc en ik denk: daar zijn ze weer, dus snel gelezen en nu antwoorden. Nou, dat was dan echt "sluis" dagje! En ja, Anny, ook jij moet nu ervaren dat je al heel veel kerken, gebouwen enz. hebt bezocht in je leven en dat het eigenlijk weinig meer toevoegt. En als je dan net als Ad met een nieuwe knie moet rondlopen, dat valt helemaal niet mee. Dus hij heeft gelijk dat hij niet meeloopt.

Nog niet zo lang geleden zei ik ook bij iedere reis: O ja, dat moet ik zien, terwijl ik nu op een punt ben aangeland dat ik me eerst afvraag: moet ik 2 uur in de trein gaan zitten voor een bepaald museum. Want ook ik raak "verzadigd". Dus dat geldt voor jullie ook. Maar gelukkig kunnen jullie nog zo lang fietsen en dat is toch echt wel geweldig hoor.

En wat heerlijk om te lezen dat jullie nog een hotel hadden met een echte sleutel en weinig digitaal gedoe, ik moet er ook niks van hebben. Ik ben blij met mijn pc, omdat bellen moeilijk is, maar ik gebruik hem alleen als het nodig is om met iedereen te kunnen communiceren.

En nu zitten jullie dus tussen de weilanden en de paarden, dat is rustgevend. En we zien de foto's wel komen, dat heeft geen haast. Dan wens ik jullie nog een fijne avond, rust weer goed uit en morgen gezond weer op voor de volgende etappe. Voor straks "bonne nuit" en tot de volgende mail.

Liefs,
    J E T

• 05 Mei 2022 - 19:37

Lia En John Van Baal :

Leuk het verslag van vandaag te lezen.

Lia en ik hebben lang geleden een stukje langs het kanaal gefietst met de handbediende sluisjes.
    Ook hebben wij toen de forge bezocht in Buffon. Overigens is Buffon vernoemd naar een Franse naturalist, zeg maar de Frans Linnaeus.

Goede voorzetting van de fietstocht toegewenst.

Lia en John

• 05 Mei 2022 - 21:24

Tonny Verstraten:

Goede avond,
    Vanwege dat we vanavond geen repetitie hebben, Carlo had een belangrijk iets vanavond, kan ik nu jouw verslag al lezen van jullie Sluisjes tocht. En inderdaad begrijp ik dat je verzadigd bent van kerken e.d. Wij hebben dat ook. ook al tig kerken gezien, maar toch bezoeken we er nog veel. Maar als jullie dat allemaal moeten doen maak je geen kilometers. Wel fijn dat je lekker op tijd in je hotel was vanmiddag, dan kun je nog lekker even relaxen. Een goede nachtrust en morgen weer fris op pad.
    heel veel groetjes van ons.

• 06 Mei 2022 - 13:35

Marianne:

De natuur is momenteel inderdaad prachtig. Wij genieten er ook van.
    En omdat het nog vrij fris is,gaat de groei niet zo snel,zodoende hebben we langer plezier van de bloesem.
    Elk jaar weer een verrassing dat uit dat kale hout zoiets moois kan komen.
    Jullie genieten ook volop.Heerlijk!
    Heel fijne dagen op het vervolg van jullie tocht.
    Wij lezen de verslagen wel.
    Vanavond komen de vakantiegangers terug uit Spanje,heel laat. Dus morgen naar de verhalen van de kinderen luisteren.
    Wij gaan straks ook nog een routetje fietsen. Zoiets is voor jullie maar kinderw erk.
    Veel lieve groetjes van ons.