Liefde is.....samen puzzelen. - Reisverslag uit Pontlevoy, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Liefde is.....samen puzzelen. - Reisverslag uit Pontlevoy, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Liefde is.....samen puzzelen.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

03 Mei 2017 | Frankrijk, Pontlevoy

Lieve mensen.
Al vroeg waren we present op onze route, kwart over acht. Ook nu was het weer een hele toer om Tours achter ons te laten. Het werd lezen, herlezen, verkeerd rijden, vragen aan voorbijgangers. Ad had er de bale van en vroeg zich af of de tekstschrijver zelf de route al eens gereden had. Een aardige mevrouw brengt ons langs de Loire naar de pont Cher. Helaas moeten we wel 30 treetjes omhoog om op de brug te komen. Dat betekent: alles van de fiets af en samen duwen, op en neer voor de tassen. Twee aardige dames komen ons te hulp. Over de beuk, gravelpad naar beneden en daarna weer puzzelen. Door al dat opnieuw moeten kijken, vragen en lezen kunnen we niet doorfietsen. Zo gaat het lang duren voordat we 100 km. gefietst hebben tot ons volgende slaapadres. Als we op een hele drukke D943 rijden met een verhoogd fietspad van 50 cm. breed, een enkel paaltje met een draad aan de rechterkant dat dient als bescherming om niet naar beneden te rollen en links de snelle auto's dan kies ik voor lopen. Ik wil zo snel mogelijk bij een afslag eraf, de verkeerde natuurlijk. Weer het spoor bijster. En dat gebeurt meerdere keren. We gaan niet mopperen op elkaar, samen lezen, samen goed en fout rijden. Diep zuchten mag wel.
Geen tijd voor koffie, lunchen doen we vlak voor Amboise op een bankje in de zon. Het is nu droog, maar de gehele ochtend worden we regelmatig op druppels getrakteerd waar we niet echt nat van worden, maar fietsen in de zon is toch net iets gezelliger.

In Amboise stoppen we even bij het Chateau, gelegen op een uitspringende rotspunt en versterkt door hoge muren. Het slot werd gebouwd onder de koningen CharlesVIII en Lodewijk XII in een laat gothische en renaissance stijl. Sightseeing en doorgaan naar het volgende Chateau Chenonceau. Bij de ingang aangekomen mogen we 13 euro neertellen voor een bezoek. Ooit in een grijs verleden bezocht, waardoor we weten, dat de vleugel over het water tijdens de eerste wereldoorlog als hospitaal werd gebruikt. We laten het kasteel voor wat het is. Misschien zien we het volgende kasteel wel? Neen, niets meer gezien, omdat we bijna voor elk kasteel een omweg moeten maken en daar weinig zin in hebben moeten we voor vandaag helaas constateren : een prachtige route door het Foret d'Amboise, langs de Cher en de Loire maar een kastelenroute zonder kastelen.

Na 103 km., fietstijd 5 uur 29 met een gemiddelde snelheid van18,8km. Zijn we om kwart over 4 in Pontlevoy, waar we vanavond heerlijk kunnen dineren. Nog een fijne avond en tot morgen.

• 03 Mei 2017 - 19:20

Yvonne:

Ik hoop dat wij van de zomer meer kastelen zien met onze fiets langs de Loire.
    Hopelijk morgen een betere dag wat betreft bewegwijzering.
    Dikke kus, je zusje.

• 03 Mei 2017 - 19:52

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

wat vreselijk jammer nou dat jullie zoveel tegenslag hadden. Moet je toch wel echt van balen en dan ook nog geen mooi weer. Kasteel Amboise is zo de moeite waard! In de Hubertuskapel liggen de resten van Leonardo Da Vinci begraven. En ook Chenonceau is prachtig. Maar helaas, jullie moesten verder.Gelukkig toch weer heelhuids aangekomen in Pontlevoy en hopelijk zitten jullie nu te genieten van een heerlijk diner. Laat deze dag maar weer achter je en kijk vooruit naar morgen. Een goede nachtrust gewenst en morgen gezond weer op. En hopelijk gaat de route wat makkelijker. Tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 03 Mei 2017 - 20:08

Paul En Tonny Bakkers:

Met een glimlach het verslag gelezen dat met zoveel humor is geschreven. Ik zie het smalle paadje en paaltjes met draadjes zo voor me!!! Maar alles kwam goed??
    Succes met het vervolgen van jullie tocht
    Paul en Tonny

• 04 Mei 2017 - 17:48

Eli En Joke:

Hoi Annie en Ad
    Wij hebben zojuist gelezen dat jullie in de Loirestreek aan het fietsen zijn, wij bewaren daar hele leuke herinneringen aan, omdat wij in die streek heel veel gefietst hebben!
    Daarom hopen we ook dat je morgen meer kunt genieten van de mooie omgeving.
    Het is in Frankrijk vaak zoeken naar de mooie weggetjes!
    Wij vinden het vooral heel bewonderenswaardig dat jullie deze uitdaging weer opnieuw zijn aangegaan!
    Liefs van Eli en Joke