Het blijft sightseeing kastelen. - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Het blijft sightseeing kastelen. - Reisverslag uit Blois, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Het blijft sightseeing kastelen.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Mei 2017 | Frankrijk, Blois

Goede avond allemaal.
We hebben het gisteren getroffen met ons slaapadres; restaurant Ecole de Pontlevoy. Mooie kamer, een diner in een sfeervol restaurant en vanmorgen een uitgebreid ontbijtbuffet, alles gemaakt door de chef de cuisine: kersenflan, chocolade cake, cake naturel, petits croissants en chocolade broodjes, 6 soorten eigengemaakte jam. Verse vruchten, 3 soorten sapjes, yoghurtjes, kwark. We worden verwelkomd met de vraag of we goed hebben geslapen en de chef wijst ons op het uitgebreide buffet.
Smullen wordt het, maar we beperken ons tot wat we nodig hebben voor deze dagtocht.

Vandaag fietsen we via Chaumont naar Blois, volgens Ad 90 km. Eerst zien, dan geloven.
Het is droog, af en toe zien we een blauw stukje hemel en de wind is matig. Toch nog steeds warm aangekleed. Zelfs de handschoenen kunnen niet in de tas.

Het eérste kasteel dat we op onze route tegenkomen is Chaumont sur Loire. "Gaan we niet bezichtigen ", roept Ad. Kan ook niet, want we zijn te vroeg. De tuinen moeten heel bijzonder. zijn vanwege het jaarlijks terugkerende festival Zomerfestijn international des jardins. Hierbij straat de experimentele kunst centraal.
We dalen af naar de Loire en fietsen met veel plezier langs de brede rivier.
Het routeboekje geeft aan, dat er een verkorte en een lange route is. Om te genieten van het mooie landschap hebben we gekozen voor de langere route. We kijken uit naar het volgende kasteel: Chevenelles. Een privé bezit en dat merken we als we een foto maken. Een blaffende hond in het kasteel laat zich horen, een raam gaat open, en de eigenaar roept c'est privé . Bonjour monsieur! Hadden we kunnen weten als we de tekst hadden gelezen.

In Fougeres rijden we bijna tegen het Chateau in het midden van het dorp aan. Het slot doet feodaal aan met de zware toren en muren, die dateren van een 11de eeuwse burcht. Tegen de muur van het kasteel gezeten, genieten we van de koffiepauze.
Richting Chateau Cheverny. Dit kasteel verschuilt zich bijna geheel achter de bomen en willen we er iets van zien, dan zullen we het moeten bezoeken. Ad heeft een betere oplossing: hij koopt een boek van kastelen langs de Loire. Dan kan ik thuis alles rustig bekijken.
Er volgt nu een prachtig traject door Foret de Boulogne en Foret de Chambord. Bij het Chateau Chambord mogen we tot voor de ingang fietsen. Ooit hebben we dit kasteel tijdens de zomervakantie met John en Lia van Baal bezocht. De twee jongetjes Pascal en Jean-Marc hadden het daar helemaal gehad en waren al die kastelen zat.

Als we na Chambord enkele kilometers richting Blois rijden over een heftig gravelpad, roept Ad plotsklaps, dat hij een lekke band heeft. Dat betekent enig oponthoud: tassen eraf, fiets ondersteboven en het gaatje vinden. Een piepklein steentje heeft hij al snel gevonden: schuren, lijmen, plakkertje erop, band terug erin. En dan maar pompen. Geen succes, opnieuw en band nog eens controleren. Ondertussen stopt er een jong stel met een grote witte bruidsstrik op hun voortasje. Ze zijn afgelopen zaterdag getrouwd en nu op huwelijksreis in de Loire streek. De jonge man helpt meteen met oplappen, pompen. De lucht gaat er weer net zo snel uit als hij erin gaat. Opnieuw, het gaatje was door en door. Uiteindelijk gaat er een nieuwe binnenband in en even later na veel bedankjes voor de hulp kunnen we onze tocht naar Campanillehotel in Vineuil, vlak voor Blois, voortzetten.

Prima stek met alles wat we nodig hebben. Een bar voor een
drankje, een restaurant en een goede kamer met bad. Voor morgen allemaal een mooie 5 mei viering.
Gr. Anny

• 04 Mei 2017 - 21:33

Jetty Blijdenstein:

Hallo Lieve vrienden,

nou, het blijft inderdaad sightseeing, als ik het zo eens lees. Het kasteel in Blois is ook de moeite waard. Je kunt ook een combi-ticket kopen, dan kun je ook het Maison de la Magie bezoeken, is aan de overkant. Wel weer vervelend met de lekke band. Ja, het hoort er allemaal bij. En ik vond Chambord het minst mooie kasteel. Van buiten is het een grote suikertaart, maar binnen staat er niets in en ik vind juist die oude inrichtingen en meubels zo mooi. Maar jullie hebben weer een goede stek gevonden. Smakelijk eten en voor straks bonne nuit! Morgen weer veel succes met de voortzetting van jullie tocht. ik duim weer voor goed weer, maar hier is het ook nog niks. Heb vanavond de verwarming hoger gezet en weer mijn vest aangedaan. Alweer tot de volgende mail!

Salutations,
    J E T

• 04 Mei 2017 - 21:35

Joke:

Hoi Ad en Annie

Blij dat alles voorspoedig gaat en dat jullie er zo van kunnen genieten.
    Wij genieten van jullie verslagen en foto s
    Hier wordt het weer langzaam beter, in Hoeven alles goed.
    Jullie nog veel fietsplezier en goed uitkijken.

Grt Joke

• 04 Mei 2017 - 22:04

Henk Bond:

Ik was al bang,dat jullie richting Poitiers gingen,want het 2e deel van de Santiago route ben ik kwijt,maar van de Loire route heb ik 2 boekjes.Chambord was wel een enorm groot kasteell wat verder van de rivier.In Blois zaten we in een hotel vlak bij het kasteel.Het idee van een lekke band doet me nog steeds griezelen.Het ergste wat ik ooit meegemaakt heb was een gestuntel om het acherwiel er weer om te krijgen toen een vrouw van 80 van de fiets stapte en vroeg: gaat het heren?

• 05 Mei 2017 - 14:59

Tonny Verstraten:

Hallo lieve vrienden,

Jullie komen nu op bekend terrein. In Blois hebben wij eens 14 dagen op een camping gestaan en toen dat stuk van de Loire bezocht. Vonden het toen een mooie streek. Wij hebben gisteren Kees zijn fiets gehaald, dus kunnen nu samen gaan fietsen. Hier wordt het weer ook een beetje beter. nou we zijn er wel aan toe hoor om die winterjas uit te laten. Ad hopelijk niet te veel lekke banden meer, want dat is te veel oponthoud. Nog een goede reis en ik volg jullie wel.

Heel veel groetjes van ons.
    Kees en Tonny

• 05 Mei 2017 - 20:33

Hans En Henny:

Hallo lieve fietsvrienden,

Jullie zullen wel denken , nog geen reactie van Hans en Henny??? Wij zijn dan ook net terug uit Italië- Cinque Terre. Inmiddels hebben wij jullie verslagen gelezen. Wij zien dat jullie genieten van de fietstocht, alhoewel sommige etappes komen misschien bekend voor!!!. Je ziet wel,ook met super nieuwe banden kun je lek rijden, maar Ad kennende, alles komt goed.

Met ons is alles OK. en we kunnen jullie nu elke dag volgen .

Heel veel groetjes van Hans en Henny.