Een hele lange dag. - Reisverslag uit Landrecies, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een hele lange dag. - Reisverslag uit Landrecies, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een hele lange dag.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2016 | Frankrijk, Landrecies

Voor iedereen die ons volgt.

Gisteravond uitgebreid bekeken hoe we het snelst en zonder omwegen het Jaagpad langs de Scarpe richting Athies/Feuchie konden bereiken.
Om 8 uur stappen we op de fiets met een lekker zonnetje en een strakke blauwe lucht. Het is nog fris en de drie/vier laagjes shirts kunnen we nog goed hebben.

Voor het sluisje aangekomen moeten we de tassen van de fiets halen om het smalle bruggetje te kunnen oversteken. Het fietst heerlijk langs de Scarpe en bij een stel ganzen stappen we even af om te genieten van moeder en kroost. In Hamblan rijden we tegen een marktdag aan van oude spullen. Het is vandaag 1 mei, de dag van de arbeid en dat betekent " feestdag " voor de Fransen. De spulletjes die ze hier aanbieden, brengen wij meteen naar de kringloper. Wat een zooi, zeg.
We weten inderdaad weinig van het Noorden van Frankrijk, omdat het voor ons een doorgaande route was naar Parijs of naar het Zuiden. Als je de film les Ch' tis hebt krijg je een beetje de idea hoe men over het Noorden denkt.
Wit volgen de Vallee de la Sense, moerassig met rivieren en kanalen, een gebied voor vissers, wandelaars en fietsers. Die fietsers kunnen daar beter weg blijven. Wij namen een verkeerde afslag en zouden zo een moeras ingereden zijn. Wel een heel mooi natuurgebied met enge bruggetje, sompige paadjes. Omkeren en opnieuw beginnen. Maar toch, ook nu nog lopen langs diepe kuilen en door moddersporen.
Na Tortequesne rijden we Arlieux binnen, een dorp dat bekend is om zijn knoflookstrengen. In september is hier de Miss Knoflook verkiezing. Op een knoflookwinkeltje staart de Picardische tekst Ail che Bon such caudron tin donneras pour tes rons. Dit betekent " De knoflook is goed bij Vader Caudron, en je krijgt het voor je geld". Het Picardische werd gesproken van Boulogne tot de ThierAche.
We rijden 18 km. langs het kanaal de la Sensee, we kruisen bij Wasne au Bac de Jacobsroute. In de nabijheid ( volgens het boekje) van een echt Belgisch cafe picknicken we aan het kanaal. We kruisen de Schelde in Thun St. Martin, hier nog een lief school kanaaltje.
Na 75 km. zitten we er even doorheen en gaan de laatste 20 Km. zwaar wegen. Ad had me beloofd, dat het er maar 82 zouden zijn. Helaas klimmen we bij de stop 95 km. Eigenlijk een brug te ver. Het is maar goed, dat ik vroeger heb leren afzien door elke dag te fietsen van Fijnaart naar De middelbare school in Roosendaal. Er is me nooit gevraagd of ik dat wel zou kunnen. Niet mauwen, gaan was het dan.
Na 6 uur fietsen met een gemiddelde snelheid van 13,3 bereiken we ons hotel, dat pas een jaar oud is. Een prachtige kamer, luxe luie stoelen, dubbeldikke handdoeken enz. En een gastvrije ontvangst. Een nadeeltje: er is geen restaurant, maar de mama van de receptionist zorgt voor een prachtige avondmaaltijd. Met de receptionist spreken we over Israel en Palestina, omdat we op de deuren Israelische/Joodse namen ontdekken. Een bijzondere ontmoeting. We zijn de enige gasten voor vanavond.
Nu gaan we de beentjes te rusten legged en Ad heeft me voor morgen 60 km. beloofd. Groetjes van mij en van Ad.

• 01 Mei 2016 - 21:44

Joke:

Goedenavond Anny en Ad

Dat was een lange, maar wel een fijne dag vandaag toch!?
    Wij hebben die film ook gezien, die was hartstikke grappig en heel herkenbaar, want de Fransen die in het zuiden wonen vinden hun landgenoten in het noorden achterlijk, maar vooral KOUD!
    Morgen wordt het in elk geval lekker warm weer, zoals vandaag.
    Wij hebben vandaag de Servais Knaven classic gereden en ook heerlijk genoten van het fietsen bij aangename temperaturen! Krentenbolletje onderweg en water drinken uit de bidon heeft zeker wel wat!
    A.s. donderdag/ Hemelvaartsdag schijnt het zelfs 20 graden te worden!

We genieten van jullie verhalen en foto's!
    Wij hopen dat jullie de route weer succesvol zullen voortzetten en wensen jullie nog veel genot en plezier tijdens de fietstocht.
    Liefs en groetjes van Eli en Joke

• 01 Mei 2016 - 21:46

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Dat was inderdaad een lange dag. Wel fijn dat het weer wat beter is. Hier gaan we ook mooi weer krijgen. We hebben vandaag gezongen bij de Liesleutjes. Stralend weer en heel gezellig. Jullie hebben weer al veel moois gezien en weer mooie foto's. Nog veel succes met je verdere trips.
    Heel veel groetjes, Tonny

• 01 Mei 2016 - 22:18

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

dat mag je inderdaad wel een hele lange dag noemen, hoe houden jullie het vol. Maar gelukkig goed weer, dat is al heel belangrijk. En ja, ik heb de film Bienvenue chez les Ch'tis ook gezien. Heb er erg om moeten lachen, maar vind het ook een dooie streek. Ik zou er nooit naar toe gaan. En lachen met de Miss Knoflook verkiezing!! Gelukkig hebben jullie een fijn hotel en nog lekker gegeten ook. Dus nu weer krachten opdoen voor de volgende etappe. Wij krijgen hier ook goed weer, daar heeft ons Pa voor gezorgd! En ik zit morgen om half 9 in de auto naar Breda alwaar ik overstap in de auto van Theo om naar de Efteling te gaan. Ik hoop woensdagavond weer thuis te zijn en ben dan weer erg benieuwd naar jullie verhalen. Dan lezen jullie mij weer. Heel veel succes en mooi weer voor de komende dagen en fiets voorzichtig.

Liefs en groetjes,

J E T

• 01 Mei 2016 - 22:43

Henk Bond:

An en Ad .Als ik over 4 jaar met pensioen ga,hoop ik Koos zover te krijgen om ook deze tocht te fietsen.Het is Frankrijk,dus Calvados en Port is bij de koffie na het eten altijd verkrijgbaar.Neem eens een cafe Gourmand als nagerecht.Als je wil weten wat dat is stuur ik je wel wat fotos,Het dreigt donderdag 20 graden te worden; ik hoop,dat jullie dat al eerder merken.

• 02 Mei 2016 - 09:17

Pieterpijpers:

Goede morgen ad en anny, eindelijk jullie weer teruggevonden, met medewerking van je zusje Yvonne, wij hebben ook samen nog een leuk tfn. gesprek gehad, enikheb nog enkele fotos gestuurt van ons klein achter kind. inmiddels heb ik je verslag gelezen, ik vind het flink van jullie beide om dit nog steeds te presteren petje af.
    ik hoop dat je nog mooi weer houdt, dan zijn wij ook te vreden.ik wens jullie nog mooie dagen toe en veel gezondheid, tot ziens. bij het volgende verslag, gr, van joke en pietxxxxxxxxxxx

• 02 Mei 2016 - 18:08

Laura Christianen-Brans:

Hallo Anny en Ad, wat een geweldige tocht maken jullie zeg. En wat een kilometers..... petje af hoor. Jullie zijn echt in topconditite, anders kun je dit niet. En wat zien jullie veel onderweg. Prachtige foto's. Fijn dat jullie me op deze manier laten meegenieten. Nog een hele fijne en veilige reis verder en een hartelijke groet uit Hoeven!

• 02 Mei 2016 - 22:13

Marianne:

Mooie foto's! En eindelijk beter weer. Daar zit iedereen naar te verlangen en jullie zeker.
    Veel succes met de tocht en geniet ervan.
    Walter en Marianne