Groene valleien in optima forma - Reisverslag uit Düren, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Groene valleien in optima forma - Reisverslag uit Düren, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Groene valleien in optima forma

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

10 Mei 2016 | Duitsland, Düren

Goede avond trouwe volgers.

Voor het eerst in twee weken is het bewolkt als we opstaan. Geen zon te ontdekken. In hotel Schlossblick zijn de zaken keurig geregeld bij het ontbijt. Hét enige wat duidelijk is, is het feit dat we vandaag een lange rit voor de boeg hebben. Er komt nog een bonus van 5 km. bovenop voor we weer op de route zitten.
Waar we bij aankomst bang voor waren: het dalen Blankenheim in met waarschuwingsbord 10 %, maar vandaag dan andersom valt reuze mee.
We zijn fris en fruitig zo 's morgens vroeg en we fietsen zonder haperen de helling op! Bijna terug in Blankenheim Wald pikken we de Talerradweg weer op richting Nettersheim

We fietsen langs de Urft en ook het vertrouwde roestige spoorlijntje is nooit ver weg.
Al gauw komen de regenjacks te voorschijn. Naar dat van mij moet ik even zoeken. Het laatste gebruik is zo lang geleden, dat ik de kleur rood haast vergeten ben!

Langzaam maar zeker komen we in en adembenemend mooi decor van bossen, voortkabbelende stroompjes en watervalletjes. Van het plaatsje Kall gaat het naar Gemund, waar we even tijd nemen voor een kop koffie. Vanaf deze stad rijden we het Nationaal park van de Eifel in.

De aanvankelijk smalle Urft verbreedt zich tot een vele kilometers lang meer, dat met het landschap mee kronkelt. Na Malsbenden komen we op het pad naar de Urfttalsperre. Over paden gesproken: dit keer bijna nergens asfalt, maar grind- of gravelpaden. Schitterende doorkijkjes worden afgewisseld met door bloeiende bomen en struiken omgeven lanen. Alles is goed te doen. Het parcours golft een beetje en aan het grind zijn we ondertussen wel gewend. We fietsen door een paradijselijk gebied. Bij de Urfttalsperre kijken we even rond en rijden de stuwdam over in de veronderstelling, dat we zo verder moeten. Helaas, er is op het eind geen doorgaan, dat betekent omdraaien.

Het gebied, dat zo fraai is en een waar genoegen om door heen te fietsen loopt globaal van Gemund tot Heimbach. Een kronkelige afstand van bijna dertig kilometer! Tussen Rurberg en Heimbach krijgen we het Jugendstil Kraftwerk te zien: een waterkrachtcentrale in jugendstil stijl.
Vanaf Rurberg is het toch nog wat klimmen en harken geblazen. Een tweetal keer zo gemeen, dat we voet aan de grond zetten en ons een stuk gaan bezig houden met moeizaam omhoog duwen van fiets met bagage. Niet extreem, maar wel zo, dat we beiden zuchten: "Nu is het onderhand wel genoeg geweest"!
In de buurt van Obermaulbach is het dan inderdaad zo ver. Onze tellertjes naderen nu de 80 km. en Duren hoeft van ons niet zo lang meer te duren.
Gelukkig loopt het pad hoofdzakelijk plat, de regen is opgehouden en de zon laat zich nog even zien en vooral voelen. De regen viel vandaag erg mee, meer eentje van het soort " jasje aan, jasje uit".

Ik heb vanuit Zendscheid ( het hotel met minder begaafde werknemers). een hotel laten reserveren door een overijverige jongeman. Ik had hem aangeduid het Zur Posthotel in Duren te bellen. Op een of andere, niet meer te achterhalen manier blijkt er voor ons geboekt te zijn in het Posthotel Duren. Een soort Babylonische spraakverwarring of liever gezegd Duriaanse vergissing, die nog duur uitvalt bovendien. Maar ach: "Who cares". Wij in ieder geval niet.

We zitten in ons laatste hotel voordat we Nederland binnen rijden. Er resten ons nog ongeveer 60 Duitse kilometers en dan zijn we weer thuis in eigen land. Jammer, dat mijn i-phone dit allemaal niet heeft mogen meemaken. Was hij erbij geweest, dan zaten we nu waarschijnlijk in hotel Zur Post. Gelukkig ligt mijn appletje thuis op me te wachten.
We hebben vandaag genoten van een betoverend mooi stukje natuur; een ervaring, die we niet gauw zullen vergeten.
Wellicht een aansporing om nog eens terug te keren naar de Eifel, maar dan op een andere manier.
Morgen op naar Hans en Henny, onze fietskennissen uit Roermond. Daar is ons bedje al gespreid. Gr. Van mij en van Anny. Tot morgen.

• 10 Mei 2016 - 21:49

Yvonne:

Terugkeren naar de Eifel op een e-bike lijkt ons een beter idee. Gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Weer tot gauw. Je jongste kleinste zus.

• 10 Mei 2016 - 22:00

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

ik zie dat Ad vandaag de"pen" ter hand genomen heeft en hij vertelt ons weer lyrisch over het prachtige natuurschoon. Ik geloof dat ik het niet eens zou zien, zou veel te veel op mijn fiets moeten letten.Ik kan maar niet begrijpen dat jullie 's avonds niet doodop zijn, maar ja, jullie zijn doorgewinterde fietsers.En als ik het goed lees zijn jullie alweer bijna in Nederland, ik dacht dat jullie 3 weken wegbleven, maar kennelijk niet. En gelukkig weten jullie morgenavond waar jullie slapen; bij jullie vrienden in Roermond. Jullie zitten per ongeluk in een duurder hotel, maar dat zal dan ook wel goed zijn. En dat hebben jullie echt wel verdiend. Voor morgen weer veel succes met de laatste Duitse etappe. Pas goed op jezelf en alweer tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,

J E T

• 11 Mei 2016 - 00:16

Marianne:

Lieve twee,
    Heerlijk, dat jullie zo genoten hebben van de prachtige natuur.
    Veel plezier bij jullie fietsvrienden en welkom thuis straks in Hoeven.
    Liefs van ons.

• 11 Mei 2016 - 00:54

Clara:

Ik moet zo lachen: ik heb je iPhone opgeladen en die ligt inderdaad vredig op jullie te wachten! Fijn dat het jullie goed hebben. Dikke kus xxxxx

• 11 Mei 2016 - 14:11

Koos:

De laatste loodjes.
    Geen probleem zo te zien!
    Eind van de maand hopen we jullie weer in blakende gezondheid aan te treffen in Hoeven.
    Enig herstelwerk lijkt me aangewezen.
    liefs van Koos en Noor

• 11 Mei 2016 - 20:09

Joke:

Als ik het bericht lees zijn jullie weer in Roermond bij Hans en Henny als het goed is. Dan is het weer bijna volbracht jullie mooie fietstocht.En tot nu alles weer goed gegaan. In Hoeven is alles goed.

grt Joke

• 11 Mei 2016 - 22:07

Theo En Ria:

Weer met veel plezier jullie reisverslagen gelezen! En gelukkig dat na de eerste week de berichten steeds positiever werden. Mooi af kunnen sluiten nu in Roermond.
    En straks weer vertrouwd in je eigen bed, ook altijd weer fijn na al die slaapplaatsen.
    Geniet lekker na van jullie mooie fietstocht en groetjes Theo en Ria.

• 12 Mei 2016 - 08:55

Piet Pijpers:

Anny en AD , jullie zijndan dicht bij huis, hier schijnt nog fel de zon, hopende dat je weer gezond en wel in Hoeven aan mag komen gr. joke en piet