Gemengde gevoelens. - Reisverslag uit Cheb, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Gemengde gevoelens. - Reisverslag uit Cheb, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Gemengde gevoelens.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

27 Mei 2015 | Tsjechische Republiek, Cheb

Beste lezers.
In Gasthof zum Maintal is het om half 8 als we ons melden voor het ontbijt nog erg rustig. We zijn ook de enige gasten. Na een eenvoudig maar voedzaam ontbijt maken we ons klaar om te vertrekken. Ik zorg ervoor, dat alle lopende en draaiende delen van onze in inmiddels bemodderde tweewielers nog wat verse spray krijgen. Er moet vandaag heel veel geschakeld worden! Als we even na achten starten zitten we meteen vol in de wedstrijd.
Anderhalve km. klimmen a acht procent: daar word je wel wakker van.
Vandaag ruilen we Duitsland in voor een weekje Tsechie. In Bischofsgrun stoppen we even om uit te puffen. Warming up geslaagd.
We gaan er aan beginnen: de Fichtelberg. We klimmen inderdaad een paar km. Maar dan heeft de verg er geen zin meer in. We blijven op dezelfde hoogte, de onvermijdelijke grind- en bospaden komen er weer aan waardoor we het spoor bijster raken. We hebben er genoeg van: slecht voor het materiaal en voor ons gevaarlijk. We kiezen de asfaltweg voor het vervolg van de tocht en rijden op de grote gele borden. Fichtelberg is niet mer dan een dorp, geen top te bekennen.
Bij Ebnath pikken we de route uit boekje weer op en dan volgt tot Rodenzenreuth een parcours, dat veel zwaarder is dan de hele Fichtel. Ook in Marktredwitz is het improviseren geblazen. Het beruchte wasbordcircuit: steeds weer schakelen en het ritme aanpassen. We krijgen drie stukken waar we ons " te voet stellen". Al het gezoek en het fout rijden met daarna de correcties breken erg ons ritme. Op het middaguur hebben we nog maar 35 km. gereden. Het is vandaag weer een puzzeltocht, regelmatig afgewisseld met "mens erger je niet". Van brand gaat het naar Arzbergi, bekend van Anny's eerste servies. Via Schwinding komen we in de buurt van een opwindende zone: de grens. Gewoon een grote paal met afbeeldingen naast een onogenljk fietspad bij de spoorlijn. Het is kwart voor drie bij een dagafstand van 59 km. Heel Duitsland doorkruist in nog geen 13 dagen en 1050 km. afgelegd. Het laatste stuk naar Cheb rijden we over de vluchtstrook, druk is het er niet. In Cheb is het even zoeken en vragen, op de markt kijken we nog wat rond en ik fotografer opvallend kleurige gebouwen. We slen in Penzion Vlcki. Een prima adres. En morgen naar Klaster Trepa.
Slaap lekker. Ad.

• 27 Mei 2015 - 22:05

Jetty Blijdenstein:

Hallo Ad,

als ik het zo eens lees, krijg ik toch bijna medelijden met jullie! Wat een bizarre en barre tocht! Hopelijk wordt het nog beter, maar hier is echt geen lol meer aan. Ik hoop dat jullie vannacht goed slapen in Cheb en dan kan ik niet anders doen dan jullie weer veel succes wensen voor de volgende etappe. En zorg er vooral voor dat je niet valt, want dan is Leiden in last. Voor straks welterusten!

Liefs,

J E T

• 27 Mei 2015 - 22:32

Ria En Theo:

Ja, die laatste 10 kilometers voor Bisschopsgrün staat me nog goed bij ! Bij het eerste hotel wat we zagen, toen we boven waren stopten we en bleven er ;-)
    Grappig om te zien dat jullie dezelfde foto's hebben genomen van de kerk daar en ook van de grenspaal met daarop de spreuk van Mahatma Gandhi!
    En na 13 dagen al in Tsjechië !
    Succes verder, de paden worden helaas niet beter maar de natuur is prachtig en Praag nadert met rasse schreden !

• 27 Mei 2015 - 22:50

Koert:

Ik heb veel bewondering voor jullie! Die bospaden en de stijgingspercentages lijken me geen pretje. Maar het lijkt me ook een grote uitdaging. Intussen zitten we hier in de Algarve in een comfortabele bungalow aan een luxe zwembad in de hitte. De temperatuur schommelt tussen de 28 en 30*. Morgen verkassen we naar Lagos. Intussen wens ik jullie veel plezier in Praag, een heel bijzondere stad. Forza!

• 28 Mei 2015 - 09:15

Pieterpijpers:

goede morgen, samen wij zijn net wakker, en ik heb je reis verslag gelezen, ik wordt er moe van alleen door het lezen , wat jullie moeten klimmen.
    zo te ziens is het wel mooi in de natuur, en dergelijke plaatsen ,wij wensen jullie nog een fijne reis, en veel sterkte. gr, van joke en piet xxxxxxxxxxxx

• 28 Mei 2015 - 19:02

Wim E Femmie:

We volgen jullie nog steeds met plezier.Jullie zijn echte doordouwers hoor.Wat een mooie fietspaden en goede wegbewijzering hebben we in ons land he!Nog veel fietsgenot toegewenst door wim en femmie (berg en dal) met mooi weer.

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Cheb

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.