Twee dagen cultuur in Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Twee dagen cultuur in Dresden - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Twee dagen cultuur in Dresden

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

09 Juni 2015 | Duitsland, Dresden

Beste mensen.

Twee volle dagen Dresden.
Na de eerste verkenning van gisteren hebben we onze keuzes gemaakt. Het wordt geen tourtocht in een open bus voor sightseeing, maar we gaan al wandelend alles te voet proberen.

Als eerste brengen we een bezoek aan de Frauenkirche: van gebombardeerde ruïne na de DDR tijd weer helemaal in oude staat hersteld. Het bijzondere aan deze kerk is, dat alle banken als een ronding rondom het altaar staan. Het doet denken aan een theater. Daarna zien we een levensgroot beeld van Luther voor deze kerk staan. We lopen door de Altstadt richting de Terassenufer met het historische gebouw van de kunstacademie. We hebben een prachtig uitzicht op de oude brug die beide delen van Dresden verbindt.

Het Zwinger met de Zwingerteig is adembenemend. Vandaag wordt het enkel de tuin en de gebouwen aan de buitenkant bekijken. Morgen is het museum van de Alte Meister en het Porseleinmuseum vanaf 10 uur geopend.

De middag vullen we met winkels bekijken: galerieën zo groot, dat je er doorheen kunt fietsen. Opvallend is de winkel van Meissen Porselein. Super mooi en super duur. De herenverkopers lopen daar rond in een chique outfit en zijn uiterst galant om ons te informeren. Gelukkig kan er niets in de fietstas en mijn beurs is te klein voor Meissen porselein.

’s Avonds rijden we op de fiets naar het station om daar een hapje te eten. Het regent en daardoor is het spekglad op de stoep. Voor ik er erg in heb lig ik op de grond. Mijn achterwiel schoot opzij. Gelukkig niets aan de hand, enkel een natte broekspijp: opstaan en verder gaan.

De laatste dag vandaag begint al met een zachte regen. Geeft niet, want hoofddoel vandaag is de afdeling/tentoonstelling Alte Meister van het Zwinger: een museum met vier lagen boordevol schilderijen. We treffen er veel Hollandse meesters aan: Rembrandt, David Teniers, Frans Hals, Vermeer, Haverkamp. Vlaamse meesters, o.a. Rubens en Breughel, Jan van Eyck, Italiaanse meesters o.a. Rafael en Corregio. Zo’n verzameling bij elkaar hebben we nog nooit gezien. Foto’s maken is verboden, daarom schaft Ad zich voor thuis een catalogus aan. Na een kop koffie in het aangrenzende café lopen we naar de porselein tentoonstelling in een andere vleugel. Ook deze tentoonstelling is van een hoog “oho, oho” gehalte.

De Semperoper, die echt behoort tot een van de mooiste gebouwen van de Altstadt is helaas gsloten. Enkel in de morgen was een bezoek o.l.v. een gids mogelijk. Al wandelend richting de tentoonstelling de Grüne Gewὂlbe pikken we nog even de Katholische Hofkirche mee , een uit drie etages bestaande langschip met het beroemde orgel van Gottfried Silbermann (1683-1753).
Als we aankomen bij de tentoonstelling Grüne Gewὂlbe in het Residenzschloss blijkt deze op dinsdag gesloten te zijn. Het meest populaire stuk is de beroemde “Hofstaat zu Dehli”, hofhouding in Dehli met zijn 137 gouden, kleurrijk geëmailleerde figuren, die met meer dan 5000 diamanten, robijnen, smaragden en parels zijn versierd. Het kostte de vorst August der Starke toentertijd bijna 60.000 daalders en dat was beduidend meer dan de ruwbouw van zijn luxueuze jachtslot Moritzburg.

We hebben nu drie dagen alles gelopen en vinden het wel genoeg. Na een grote koffie bij Starbucks terug naar het hotel voor de laatste avond en nacht. Morgen woensdag 10 juni vertrekt onze trein om 7.19 uur richting Hannover – Deventer - Den Bosch- Etten-Leur, waar we rond 7 uur aan zullen komen om daarna het laatste stuk naar huis te fietsen, wat we nog nooit hebben gedaan. We gaan graag naar huis, want vier weken de kinderen en vooral de kleindochters niet zien is vinden we toch wel lang. We verheugen ons op het weerzien.

Voorlopig is dit mijn laatste verslag en vanuit Hoeven komt er nog een Epiloog. Ik hoop dat jullie er van hebben genoten en je een beetje hebt Kunnen inleven in een dergelijke tocht .Iedereen bedankt voor de reacties, ondersteunende woorden en tot ziens. Veel liefs: Anny en Ad.

  • 09 Juni 2015 - 20:39

    Ton Wouters:

    Prachtig om te lezen hoe enthousiast jullie de stad Dresden beschrijven. Dat zal ook wel komen omdat jullie missie is geslaagd. Praag en Dresden.
    Morgen een goede reis naar huis.

    Ria en Ton

  • 09 Juni 2015 - 22:11

    Jetty Blijdenstein:

    Lieve Anny en Ad,

    wat ben ik blij dat jullie ook zo genoten hebben van Dresden. En jullie hebben echt wel bijna alle bezienswaardigheden bezocht, anders raak je overvoerd. En nou jij weer gevallen Anny, let goed op, want voor je het weet breek je iets. En dan gaan jullie morgen vroeg weer huiswaarts. Ik kan begrijpen dat je nu weer graag naar huis gaat, ik vind 4 weken toch al lang hoor! En zoals de Duitser zegt denn in der Heimat ja, da ist es doch am Schönsten. Voor direct welterusten en ik hoop dat jullie morgen een goede thuisreis hebben. Ik ga van 20 t/m 27 juni naar Beieren, Bohemen en ook een dagje Praag. Donderdag ga ik nog met Marianne van Hall bij Marianne Megens op bezoek. Nogmaals Gute Reise und wir sehen uns!!

    Liefs en groetjes,

    J E T

  • 10 Juni 2015 - 09:39

    Koos:

    Alleen maar fietsen doet denken aan werken en dat is voor gepensioneerden niet het hoogste goed.
    Daarom is er gelukkig ook nog vakantie.
    Tijd voor plezier,de kunst en herinneringen aan de (klein)kinderen.
    Ik heb de indruk dat jullie in de afgelopen weken een goede balans daarin hebben gevonden.
    Hoe jullie dat opgebouwd hebben horen we wellicht 7/8 November a.s.
    Dan kunnen we jullie en onze ervaringen op de fiets en daarbuiten met elkaar delen.
    Grooooten dank voor jullie verslagen.

  • 12 Juni 2015 - 10:19

    Tilly Hendriks:

    Hallo Anny en Ad. Met veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen van deze prachtige, pittige fietsreis. Ik zie dat jullie er weer van genoten hebben, wat ik me goed kan voorstellen. Ik denk dat jullie wel weten wie ik ben (verkoopster bij van Tilburg) en dat ik op 29 maart mijn camino voetreis zou beginnen. Helaas heb ik na een week lopen, wat overigens heel goed was gegaan, op moeten geven wegens een blessure. Ben nog steeds herstellende hiervan, maar het gaat goed komen. Het is niet duidelijk of dit kwam door het lopen, of gewoon vette pech. Want een getrainde loper was ik. Balen dus. Maar de camino lopen ga ik zeker nog een keer doen. Ik wens jullie een hele fijne zomer toe, en wellicht treffen we elkaar in de winkel. groetjes Tilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Dresden

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.

Recente Reisverslagen:

22 April 2016

Een late epiloog.

09 Juni 2015

Twee dagen cultuur in Dresden

07 Juni 2015

Niet te geloven......

06 Juni 2015

Met de haven in zicht.

04 Juni 2015

Waar de Moldau en de Elbe elkaar ontmoeten
anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1455
Totaal aantal bezoekers 353549

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: