Op vleugels naar Westeinde - Reisverslag uit Westeinde, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Op vleugels naar Westeinde - Reisverslag uit Westeinde, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Op vleugels naar Westeinde

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

30 Mei 2014 | België, Westeinde

Lieve familie, vrienden en kennissen.

Deze morgen zijn we door gastvrouw Truus Schets verwend met een super ontbijt: verse aardbeien, diverse soorten brood en jam, versgeperste jus d’orange, een eitje en allerlei soorten beleg. Een adres van Vrienden op de Fiets om aan te bevelen. Voor € 40, - . vind je nergens anders zo’n slaapgelegenheid.

We zaten om half negen op de fiets uitgezwaaid door de familie Schets. We hadden er zin in met de zon en de wind in de rug. Door de polders peddelden we naar Sluis, dat we in een ver verleden ook eens bezocht hadden. De molen, het mooie marktplein met het stadhuis, waar in de galmopening van de toren Tijl Uylenspiegel te zien is. Vanaf Sluis loopt de tocht kilometers langs de Damse vaart richting Damme, waar we op het plein met het beeld van Jacob van Maerlant een boekenmarkt aantroffen en in gesprek raakten met Belgen uit Maaseik. Zij waren geïnteresseerd in onze tocht en een van hen vertelde, dat zijn overgrootvader echt in de loopgraven had gevochten. De man sprak later nooit over wat hij had meegemaakt. Er werden nog wat foto’s gemaakt om daarna op hun e-bikes hun tochtje voor vandaag te vervolgen. Onder aan de voet van Jacob van Maerlant dronken we koffie, bezochten het oude Gotische stadhuis met een tentoonstelling “DE MADAMMEN VAN DAMME”. In de boekenstalletjes vond ik de serie de vier seizoenen van Jac Thijsse compleet met plaatjes. Die had ik graag meegenomen, maar 1200 km. lang 5 kg. extra gewicht in de tas vond ik niet verantwoord. Dus ging de koop niet door. Wie weet krijg ik nog eens een kans.

Na Damme bleven we de Damse vaart volgen tot Brugge. We besloten om op de route boven langs Brugge te blijven en niet naar het centrum te gaan. Na Brugge nog steeds langs het water, dat na 10 km. echt begon te vervelen. Voor de verandering besloten we om de geplande weg te verlaten en vanaf Oostende langs de kust te fietsen. We dachten zo snel in Westeinde te komen. Helaas, bij de haven van Oostende moesten we met een pontje waar 50 mensen tegelijk op mochten en een tiental fietsen een uur wachten, voordat wij eindelijk mee konden naar de boulevard aan de overkant van de haven. Er was ooit een tweede pontje, maar dat was stuk en dat liet men zo met het gevolg, dat de wachtende rij leek op een rij bij de Efteling: vanaf hier nog 1 uur wachten enz.

Aan de boulevard was het heel druk (sailfeesten) en met veel gedraai naar links, dan weer naar rechts kwamen we na 13 km. boulevard en totaal 70 km. aan in Westeinde.
Met de mio hadden we ons “hotel”snel gevonden aan de rand van het stadje. “Het pajottenland hotel”, dat echter een appartement bleek te zijn met een zitkeuken, aparte slaapkamer, douche, toilet en wastafel. Geen super de luxe verblijf, maar ook hier is alles wat we nodig hebben. Via een brandtrap sleepten we onze bagage naar boven met de hulp van de eigenaar. Die gaf nog uitleg wat er allemaal was en als er iets ontbrak konden we dat vragen. Er was geen wifi, maar hij was zo vriendelijk om voor een keer zijn code te geven en met een zwak signaal is het me gelukt om op internet te komen. Even later kwam hij nog met een andere t.v. en mevrouw bezorgde een serie schone handdoeken. Deze mensen deden echt hun best het ons naar de zin te maken.

Na de opfrisbeurt gewandeld over de boulevard, genoten van een aperitief, boodschappen gedaan bij Delhaize om hier zelf de avondmaaltijd te bereiden en wat vers fruit voor morgen onderweg.

Een weinig spectaculaire dag, voor ons mag het fietsen wat spannender worden. Morgen bereiken we het beginpunt van de officiële route: het startpunt op de linkeroever van de IJzermonding aan het begin van de pier bij het standbeeld “Godin van de wind”. Waarschijnlijk heb ik dan een wat meer interessant verhaal dan vandaag. Voor iedereen een prettig weekend en tot morgen.
GR. en liefs Anny

• 30 Mei 2014 - 22:06

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

voor jullie misschien niet zo'n interessante dag, maar voor mij wel hoor! Brugge, Damme, Oostende, ik was er allemaal in mijn jeugd. Met de oude auto van nonkel Maurice en tante Liza!! En ik moest wel lachen dat ze dat pontje niet meer opknapten en het zo maar laten! Dat is nou echt Bels! Ze zetten liever een bord langs de weg met "chaussée mauvais" dan dat ze de kapotte weg repareren. En heel wijs dat je niet die boeken van Jac. Thijsse meegesleept hebt, dat kun je niet gebruiken. Nu zitten jullie dus in een appartementje. Och, die mensen doen ook hun best, zo beleef je iedere keer wat anders. Gelukkig dat jullie weer goed weer hadden, morgen schijnt het ook goed te zijn, je merkt het vanzelf. Ik was vandaag nogal actief, heb ook twee dagen lekker kunnen ontspannen. Eerst mijn bed verschoond, slaapkamer gedaan en vitrage gewassen, bloemen verzorgd, ijskast en diepvries ontdooid dan kan morgen de nieuwe voorraad er in, want ik heb echt niks meer in huis. Bij de bakker was ik al en nu morgen naar Jumbo. Gelukkig dat we nog geld hebben om nieuw te halen. Ik was ook bij de kapper dus ben weer gekortwiekt. Nou luitjes, ik hoop dat jullie vannacht goed slapen en dat de tocht voor jullie morgen meer interessants brengt. Ik wacht weer op de volgende mail. Voor straks welterusten en tot morgen.

Liefs en groetjes,

J E T

• 30 Mei 2014 - 23:01

Yvonne:

Ook wij hebben van Sluis naar Brugge gefietst. Wel een saaie route op den duur, maar het weer werkt goed mee voor jullie. Ook volgende week zijn de vooruitzichten goed. Op naar het volgende verslag. Leuk al die foto's erbij. Zo krijgen we wel indruk van jullie tocht. Liefs je zusje, de kleinste.

• 31 Mei 2014 - 06:46

Truus Schets:

Hallo Anny en Ad,
    Wij hebben jullie verslag gelezen, is leuk jullie zo te volgen.
    Goede reis verder en we duimen voor droog weer.

Groetjes Truus en Fons.

• 31 Mei 2014 - 12:03

Kees Herder:

Hallo Ad en Anny,

Waarom geen ondertiteling bij foto 5 ? Verliefd verloofd getrouwd en weer verliefd.
    We blijven jullie volgen zolang het gaat met wifi. Goede reis verder en goed weer.
    Lieve groet van Riet en Kees

• 31 Mei 2014 - 22:00

Marijke:

Leuk om te lezen hoe jullie die regio te ervaren. Alle punten herken ik .Damme...Belangrijk in het verleden ,lang voor Ned. zijn havens liet voorgaan. Het Zoute en Unieke Zwin zijn toppers. die hebben jullie gemist. Jammer. Volgende week gaan wij naar oostende en die kust die ik goed ken. Veel geweest metkk eyc. Mijn vriendin in Ingelmunster bezoeken {oud lerares geschiedenis en Nederlands in Gent}. Zij heeft mij veel over de geschiedenis verteld.Goede reis verder en Lieve gr. Marijke