Begin Vogezen met 2 opwarmertjes. - Reisverslag uit Provenchères-sur-Fave, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Begin Vogezen met 2 opwarmertjes. - Reisverslag uit Provenchères-sur-Fave, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Begin Vogezen met 2 opwarmertjes.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

14 Juni 2014 | Frankrijk, Provenchères-sur-Fave

Voor alle trouwe lezers.

Na een goede nachtrust in de Gîte staat het ontbijt klaar in de gemeenschappelijke ruimte onder de gîtes. De eigenaar krijgen we niet meer te zien, die is vanmorgen om vijf uur vertrokken om stokbroden te bezorgen in de dorpen rondom Blamont. Daarom moeten we het geld en de sleutel gewoon op de tafel achterlaten. Naast ons zet zich een jongeman neer, die nog maar half wakker is. Na een kop koffie vertelt hij, dat hij musicus is en op dit moment van dorp naar dorp trekt voor muziekfeesten. Het gesprek gaat ook nog over onze tocht en geïnteresseerd kijkt hij naar de route in ons boekje.

De zon en de wind doen hun best al, als we om acht uur Blamont verlaten richting Harbouey. Het is meteen…pats omhoog! Klimmen naar Nonhigny en Montreux, waar oude bunkers de plek verraden waar de fietsroute de Duitse linies verlaat en “overloopt”naar de Franse zijde. De stad Badonviller is een van de selecte plaatsen die vanuit een zeppelin gebombardeerd is. Hier kiezen we voor de hoofdroute via col de la Vierge Clarisse richting Râon-l’Etape. Het is fiks klimmen ieder in eigen tempo met rust in het hoofd en in de kleinste versnelling. Zonder haperen komen we boven en daarna stroomt de adrenaline door het lijf. Whow!!! Het eerste colletje hebben we genomen. Daarna nog een klimmetje naar gehucht Pierre Percée gevolgd door een geweldige afdaling naar Lac Pierre Percée. Tot aan Râon l’Etape hebben we een prachtig fietspad (Voie Verte) door de bossen, langzaam dalend. Na het centrum is het enkel klimmen. De schrijver van het boekje geeft echter nooit het stijgingspercentage aan, er staat enkel hoogteverschil 110 m./80 m/150 m. We moeten dus iedere keer afwachten hoe zwaar/licht de klim is. Ook nu weer geen cafeetje, bankje te bekennen tot in Moyenmoutier. Het is 12 uur en tijd voor de lunch. Tegenover een abdij uit de 18e eeuw vinden we een plaatsje. We spreken onze ijzeren voorraad aan.

Na Moyenmoutier klimt de route 275 m. over een afstand van bijna 9 km. tot aan de naamloze col naast de heuvel bij La Fontenelle . Om deze heuvel, Côte 627, is fel gestreden en in juli 1915 maakten de Fransen zich definitief meester van dit strategische uitzichtpunt. Wij zien de bewegwijzering naar de militaire begraafplaats, maar vanwege de hitte en de beklimming wijken we niet meer af van onze route. We stoppen verschillende keren om te drinken, want de zon droogt ons uit. De weg gaat op en neer, we genieten van het landschap: dit zijn de Vogezen. Nooit gedacht dat we hier nog eens met beladen fietsen doorheen zouden trekken.
We klimmen langzaam naar de Col d’Hermanpaire op 608 m. om daarna weer zaaaaaalig te dalen naar onze slaapplaats in Provenchères-sur-Fave waar we ons eerst verwennen met een pilsje en ons daarna melden bij Chambres d’Hôtes: Oleanna.
Een pittig dametje Liliane Schnurr heet ons welkom, wijst de weg voor de fietsenstalling en brengt ons naar de kamer. We kunnen kiezen uit de Europese of Afrikaanse kamer. Het wordt de Afrikaanse. Na de douche besluiten we uit te rusten van alle inspanningen en zo dutten we in voor dik een uur.

De avondmaaltijd gebruiken we buitenshuis: veel keus is er niet, een kebabgelegenheid of pizza. We kiezen voor de kebab, hebben we nog niet gedaan tijdens deze reis. De zaak ziet er goed uit en mevrouw is allervriendelijkst.
Als we terugkomen heeft Madame een verrassing voor ons. Bij het uit eten gaan vroeg ze of we cimetière La Fontenelle hadden bezocht. Ad legt uit, dat de route pittig was en dat we daardoor niet van onze route wilden afwijken en doorgereden zijn na het bord gefotografeerd te hebben. Ze vindt, dat we dit oorlogskerkhof zeker gezien moeten hebben. “Neem een jasje mee en we gaan naar de heuvel La Fontanelle. Met de auto zijn we er zo”. We worden er stil van, echt een verrassing!
Als we daar aankomen krijgen we uitgebreid uitleg over wat er hier zich heeft afgespeeld. Officiële ceremonieën voor deze streek vinden hier altijd plaats op dit kerkhof. Ze wijst ons op de voor- en achterkant van het memorial, laat ons het mooie uitzicht zien vanaf de heuvel, brengt ons naar het ossuaire, wijst op de eenvoud van de kruizen in rode Vogezensteen en zegt dat deze doden eeuwig het mooiste plekje van de aarde hebben. De liefde voor de streek deelt ze met ons.
Het is er windstil, de zon kleurt rood achter de bomen en een enkeel vogel fluit zijn lavondlied. Daar worden wij ook stil van, een moment om nooit te vergeten en om zachtjes de auto in te gaan.

Thuisgekomen genieten we samen met haar op het terras nog van een wijntje en staat er een stuk eigengebakken cake klaar. We praten over van alles en nog wat, lukt het niet in het Frans, dan schakelen we over op Duits. Het wordt langzaam donker, tijd om te gaan slapen, want morgen moeten we een heuse col beklimmen. De col du Bonhomme. Welterusten allemaal. Gr en kus Anny/Ad .

• 14 Juni 2014 - 18:00

Jetty Blijdenstein:

Ja, daar ben ik weer, heb jullie verslag weer gelezen en de foto's bekeken. En dan denk ik: jullie zijn toch ook een twee-eenheid, want als je niet dezelfde interesses deelt, dan doe je zoiets niet. Als ik er aan denk dat jullie al 46 jaar geen dag zonder elkaar zijn geweest, dan moet jullie liefde wel heel groot zijn maar dat is natuurlijk ook zo. En wat ontzettend leuk van die madame om met jullie in de auto naar dat Memorial te rijden, maar ze had natuurlijk allang gezien dat jullie zeer geïnteresseerd zijn. Gelukkig weer een goed slaapadres en in de Afrikaanse kamer kan het natuurlijk niet meer stuk. Laat Ad maar niet te wild worden!!! (hahahaha)
    Ik wens jullie voor morgen weer een goede tocht, veilig en zonder ongelukken. Ik heb voor de komende 3 weken mijn TV-programma's al uitgezocht, want ik wil geen voetbal zien. En nou had ik toch zooooooo graag een Roy Donders Juichpak willen hebben, maar helaas.... ze waren in no time uitverkocht. Wat is de wereld toch doorgedraaid. Maar Roy Donders is natuurlijk de slimste: hij heeft er 150.000 euro aan vediend. Nou vrienden, morgen gezond weer op en tot het volgende verslag!

Liefs en groetjes,

J E T

• 14 Juni 2014 - 21:16

Kees:

Hallo Ad en Anny,

Daar ben ik weer na enkele dagen uit de lucht te zijn geweest, en moet nu weer heel wat
    inhalen, maar met veel plezier. Het blijft spannend en inspirerend jullie tocht en de verhalen.
    Na een zware tocht Ishtar toch ook weer heel aangenaam om weer en goed onderdak te krijgen en een goed diner en smorgens gezond weer op met en goed ontbijt.
    We blijven je volgen , en weer voor verder hele fijne dagen.
    Lieve groet van Riet en Kees.