Een Nederlandse trainingstocht. - Reisverslag uit Ravenna, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een Nederlandse trainingstocht. - Reisverslag uit Ravenna, Italië van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een Nederlandse trainingstocht.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

21 Mei 2011 | Italië, Ravenna

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons blijft volgen.

Een Nederlandse trainingstocht.

Na een goede nachtrust in Ostello Estense en een sober Italiaans ontbijt zitten we om 8 uur op de fiets. Geen wolkje aan de lucht te bekennen met als gevolg, dat jackjes diep opgeborgen worden in de tassen. We moeten vandaag heel wat kilometers maken: 90 totaal. Daarom proberen we in het ochtenddeel een behoorlijk aantal daarvan weg te trappen, zodat we in de middag op het heetste deel van de dag het rustig aan kunnen doen met meerdere keren een stop op een pleintje in de schaduw. Veel water drinken is nu ussance: de bidons worden tijdens deze etappe tot op de bodem leeg gedronken.

De eerste 10 km. buiten Ferraro volgen we een slingerende oude arm van de Po: de Po Morte di Primaro. Het landschap waar we doorheen fietsen doet nog steeds Nederlands aan: boomgaarden en nog eens boomgaarden met perzik-, kersen-, abrikozen-, perenbomen. Na 30 km. rijden we over kaarsrechte wegen met blik op oneindig. Aan weerszijde van de weg zien we onafzienbare akkers met maïs, bieten, wikke en af en toe een perceel zonnebloemen. Het hele gebied wordt doorsneden door irrigatiekanaaltjes, die hard nodig zijn om het droge land te bevloeien. Er wordt overal druk gesproeid. Twintig kilometer voor Ravenna moeten we langs een dijk omhoog en kijken we uit over de Valli de Cornàcchio, een grote lagune met bijzondere vogels zoals flamingo’s, lepelaars, kraanvogels en visarenden. Deze lagune maakt deel uit van het Parco del Delta del Po. Aan de andere kant van het dijkje steken we met een pontje de Reno over. De weg blijft echter recht toe, recht aan en om drie uur rijden we Ravenna binnen. Het is weer even zoeken en vragen, maar uiteindelijk met een plattegrond van de Info vinden we ons hotel: Alberge Giaciglio, op 10 minuten lopen van de oude binnenstad. De kamer op de tweede etage ziet er schoon uit met eigen toilet en douche.

De hitte en de 90 km. eisen hun tol: douchen en daarna een uurtje slapen om weer energie te verzamelen voor de avond.

We drinken een aangeklede aperitief op de Piazza Costa en lopen daarna naar de Piazza Populi het centrum van het oude Ravenna voor een warme hap. Op een terrasjes vinden we een plaatsje en de buren naast ons horen, dat we uit Nederland komen. We raken aan de praat over onze fietstocht en over Nederland. En wie komt er onze kant op? Het echtpaar uit Bergschenhoek. Toeval? Zij zijn al een dag eerder aangekomen en vervolgen morgen hun tocht. Na een gezellig etentje samen nemen we afscheid en roepen: “Tot ziens, wie weet waar we elkaar weer ontmoeten”. Zulke ontmoetingen zijn de krenten in de pap.

Als we langs een ijszaak lopen, kan Ad daar niet zomaar voorbij gaan. En.... vul zelf maar in wat eer gebeurt..
Vanavond orienteren we ons op de voornaamste bezienswaardigheden voor de Culturele dag van morgen. Er zullen weer keuzes gemaakt moeten worden: als eerste staat op het programma de Basilica van San Vitale met de mooiste mozaïken. En wat het verder gaat worden horen jullie morgen.
Voor iedereen een prettige zondag, gr. van mij en van Ad.

• 22 Mei 2011 - 18:26

Marion En Anne:

Ha Anny en Ad,

leuk om jullie avonturen te volgen! we zijn benieuwd naar foto's uit Italie, om ons geheugen weer een beetje op te frissen. Verhalen komen bekend voor, beeld helpt daar natuurlijk altijd bij.
    We weten nog maar al te goed hoe zwaar de tocht kan zijn. Het lijkt erop dat het weer jullie meer meezit dan bij ons, wij hebben nog in de hagelbuien gezeten in Italie!
    Welke route gaan jullie volgen naar Rome, toevallig nog via Assisie?
    We lezen het wel.

Lieve groet
    Marion en Anne

• 22 Mei 2011 - 21:30

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

jullie zullen wel denken, we horen van haar ook niks meer, maar ik ben net een uurtje thuis van mijn 5-daags reisje naar Oslo in de voetsporen van de schilder Edvard Munch. Het was heel veel moois in 4 dagen en ik heb er van genoten. Je hoort er wel meer over als jullie weer thuis zijn. En nu ben ik de computer aan het doorspitten van 5 dagen en kom natuurlijk jullie 5 verslagen al tegen! Dus daarom gauw weer inhaken. En wat geniet ik er toch van, want overal waar jullie komen, ben ik ook geweest op een paar plaatsen na. En ga morgen maar gauw naar de San Vitale, want de basiliek is adembenemend. Ook Ferrara vond ik geweldig. Ook hiervan heb ik plakboeken, die bekijken we eens als je weer komt. En heerlijk dat jullie zulk goed weer hebben, dan is het echt genieten. Voor morgen weer veel succes en fietsplezier en ik kijk weer uit naar jullie volgende avonturen!! Ik heb de koffer al uitgepakt en ga nu ook naar bed, ben ook al vanaf half 3 aan het reizen; met de bus naar de luchthaven, vliegtuig naar Schiphol en van daaruit met de trein naar Roosendaal.

Cari amici, tanti saluti e buona notte,

J E T

• 23 Mei 2011 - 09:34

Wim En Nell:

Lieve Anny en Ad
    Wat hebben jullie al veel kilometers afgelegd !! Van de beschrijvingen van alles wat jullie
    zien en meemaken genieten wij met volle teugen en hierdoor leven wij zeer met jullie mee.
    Weer een fijne fietsdag gewenst en veel power.
    Groetjes en liefs Wim en Nell

• 23 Mei 2011 - 16:17

Pieter Pijpers:

Dietrainingsrit heeft jullie toch goed gedaan,
    het lekkere ijsje uit italie is altijd perfekt.
    An en Ad blijf lekker door trappen . en wij
    wensen julie nog veel succes, gr van???????
    neefke piet en joke. dikke kus xxx