Festival d’ Ecluses - Reisverslag uit Crugey, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Festival d’ Ecluses - Reisverslag uit Crugey, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Festival d’ Ecluses

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

06 Mei 2022 | Frankrijk, Crugey

Goedemiddag allemaal.

Gisteravond waren we genoodzaakt om bij de supermarkt wat boodschappen te doen. Geen restaurantje te bekennen in Veneray-Laumes en we wilden graag een warme hap. Dat werden twee pasta’s, (dankzij een magnetron in de eetkamer) een yoghurtje, een stukje fruit en koffie na.

Na een goede nachtrust in een mooie kamer met uitzicht op de weilanden waar de paarden grazen, krijgen we ons ontbijt in de kamer, waar je t.v. kunt kijken of een boekje kunt lezen.

De eigenaresse van de Chambre d’ Hote brengt in een mand een echt Frans ontbijt, dat bestaat uit: 3 soorten jam, boter, glaasje jus d’ orange, een bakje vers fruit, koffie, stokbroodje en twee versgebakken wafels. Voor ons meer dan genoeg.

Om half negen verlaten we de boerderij uitgezwaaid door de eigenaresse en haar zoontje van 5 jaar.

Het is nog fris, we rijden in een klein wereldje, vochtig, mistig en geen zon te bekennen. Maar het is wel droog!

De weg terug naar het kanaal is dezelfde als die van gisteren. Na 1 km. langs het kanaal houdt het pad ineens op en moeten we via het smalle bruggetje van de sluis naar de overkant zien te komen. (Blijkbaar zijn we toch aan de verkeerde kant begonnen.) Het team van Straten klaart de klus rustig en voorzichtig vanwege de smalle oversteek.

Voor vandaag was dat het eerste sluisje en er volgen er nog heel veel. We maken er een sport van om ze te tellen, wat niet moeilijk is, omdat op elk sluiswachtershuisje het volgende nummer staat. De meeste huisjes zijn onbewoond, vervallen, maar af en toe zien we aan het rijkelijk versierde voortuintje met allerlei soorten nepdieren, oude teiltjes met bloemen en andere prullaria dat er mensen wonen. Wij doen ze af als echte Franse tuintjes.

Volgens het plan van Ad fietsen we vandaag maar 65 km. en is haasten niet toegestaan. Rond koffietijd bereiken we Pont Royaal, tijd om te pauzeren, geen cafeetje echter te bekennen en dus wordt het Nescafé met heet water uit de thermoskan. Ondertussen is de zon verschenen en kunnen we ons warmen aan de koffie en aan de zonnestralen.

Ik probeer te ontdekken wat zo bijzonder is aan de pont royaal. Die ziet er gewoon uit als elke brug bij een kanaal. Het boekje vertelt echter het volgende: we bevinden ons nu op een hoogte van 378 m. het hoogste punt van het Franse kanaal. Hierdoor volgen de sluisjes elkaar snel op door het grote verval. Wij staan aan de voet van het Bourgondisch bergland en het boekje belooft dat dit een mooie etappe wordt richting Pouilly-en-Auxois.

We fietsen heel ontspannen, windje in de rug, meer aflopend dan klimmend, behalve dan bij de ecluses. Er zijn weinig mensen onderweg: zo nu en dan een fietser, mountainbiker, wandelaar. Niemand die in dezelfde richting als wij fietsen. Hoe veilig kun je het hebben en met een man die overal voor waarschuwt.

in Pouilly-en-Auxois bereiken we dan Ecluse nr. 1. We moeten van het kanaal naar het centrum van de stad rijden, maar vinden geen enkele aanwijzing voor de route. Terug naar het punt nr 1 en nog eens zoeken. Office du Tourisme aan de haven biedt ook geen oplossing. Dat Frans ging te snel en er was geen “plan” aanwezig. We picknicken eerst maar aan de haven om daarna toch het juiste bordje te ontdekken.

Het boekje vertelt het volgende: hier nadert u de waterscheiding tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan en na het Bassin d’ Escommes verdwijnt het kanaal plotsklaps onder de grond. De waterscheidingstunnel van Pouilly ligt op een hoogte van 378 m., is 3.333 m.lang en er kan maar een schip tegelijk doorheen.

Wij verlaten de loop van het kanaal en klimmen naar een hoogte van 425 m. boven zeeniveau. Als we langs de Allee des Platanes fietsen, zien we grote ronde kokers van 2 m. hoog. Dit zijn ventilatiekokers voor het ondergrondse kanaal.

Het is aangenaam fietsen, we hebben alle tijd! Om twee uur, na een fikse klim staan we voor onze chambre d’Hote in het dorpje Crugey en….het is weer zover. Briefje aan de poort: bienvenu de 17 heures. Wat nu, hoe gaan we die tijd vullen? Eerst maar naar het kerkje uit het jaar 1200. Gesloten. Ik doe een rondje kerkhof, geïnteresseerd in de manier van graven versieren door de Fransen. Ad controleert ondertussen nog eens de papieren, dacht dat het een hotel was en heeft de kleine voetnoot 17.00 u niet gezien. Vervelend, maar we zijn creatief. We rijden terug naar wat op een centrum lijkt, installeren ons in de zon aan de picknicktafel naast een oude wasgelegenheid en schrijven hier ons dagelijks verslag.

Wat de dag verder brengt weten we niet, een winkel/restaurant is nergens te bekennen.

Onze avondmaaltijd zal wel uit onze ijzeren voorraad moeten komen. Dankzij de vergissing van Ad heb ik alle tijd gehad om een uitgebreid verslag te schrijven.

Mijn tijd hier aan de tafel zit erop. Het is bijna 17.00 u. We zijn nu welkom bij ons slaapadres. Gr. Van Ad en mij en tot morgen.

• 06 Mei 2022 - 17:30

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

hoe krijgen jullie het toch altijd voor elkaar om in de stilste dorpjes uit te komen, zonder café, restaurant of wat dan ook!! En dan weer maar aan de picknick tafel met de eigen thermosfles!! Maar jullie zijn uiteindelijk weer gearriveerd en kunnen nu hopelijk toch eens lekker eten, waar dan ook.
    Vanmorgen was het hier ook erg mistig, maar het werd al snel prachtig weer en dat blijft zo en ja, dan is het natuurlijk weer te droog, zo is het altijd wat. We kunnen de zomerkleren gaan opzoeken. Hopelijk bewaren ze nog wat mooi weer voor ons als we met Pinksteren in de Efteling zitten, vorig jaar hadden we veel regen, maar de mannen deert dat niet, die gaan overal in .

Theo is gisteravond met zijn gezin weer thuis gekomen uit Sicilië, ze hadden het leuk gehad. En dan is het zondag weer Moederdag. Ik doe er niks aan, heb al gezegd dat ik op een etentje trakteer als we in de Efteling zitten, we kijken nog wel waar. Gelukkig ben ik eindelijk weer opgeknapt van de buikgriep en heb vanmiddag bij het Visgilde een portie kibbeling gehaald en dat smaakte goed. Dan wens ik jullie nog een fijne avond toe met hopelijk toch nog iets te eten en morgen gezond weer op voor de volgende etappe! Slaap lekker en ik lees jullie weer.

Liefs,
    J E T

• 06 Mei 2022 - 19:37

Henny Damen:

Zoo jullie hebben alweer heel wat kilometertjes gefietst.
    Leuk al die sluisjes.
    Het lijkt wel een speurtocht. Zal wel een beetje balen zijn af en toe maar jullie komen er toch maar mooi uit.Het moet ook niet al te gemakkelijk gaan he.? Knap hoor.
    Geniet verder van al het moois en vervolg veilig jullie fietstocht.
    Groetjes ook van Nic.
    Henny.

• 07 Mei 2022 - 10:10

Ria De Haas:

Heerlijk zo'n tocht .Jammer dat er geen "café aan de haven" is.
    Maar improvisatie heeft zeker iets speciaals.
    Toppie Anny dat je zo'n goede persoonlijke "Tom tom" bij je hebt om jou te begeleiden
    Goede reis en geniet er samen van
    Groetjes Ria

• 07 Mei 2022 - 10:56

Yvonne:

Lieve zus. Ik ontvang jullie reisverslagen niet.
    Pascal heeft ze even naar mij doorgestuurd.
    Dikke kus.