Van het meanderen naar de route du vin. - Reisverslag uit Nuits-Saint-Georges, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Van het meanderen naar de route du vin. - Reisverslag uit Nuits-Saint-Georges, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Van het meanderen naar de route du vin.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

07 Mei 2022 | Frankrijk, Nuits-Saint-Georges

Goedenavond allemaal.

Zoals jullie hebben gelezen, wisten we onze drie uur te vroeg goed in te vullen.

We werden hartelijk verwelkomd door de eigenaresse van de Chambre d’ Hote. Ze vroeg of Ad haar berichtje gelezen had, waarin ze vermeldde dat er geen restaurant en geen winkel was. En dat ze voor ons wilde koken, maar dat had Ad wel moeten laten weten. Tja, als je een man hebt, die zijn berichtjes vergeet te openen, dan kom je wel eens van een kouwe kermis thuis.

Na een prima nachtrust en een royaal Frans ontbijt waarbij de vrolijke bazin ons gezelschap houdt, stappen we om 9 uur weer op ons ijzeren paard. We beginnen aan een heel mooi stuk langs het kanaal richting Pont-d’ Ouche.

Daar begint nl. La vallee d’ Ouche, die een van de mooiste delen van het kanaal is. De rivier slingert zich door het Foret de Bouhey en door het Foret Domaniale de Detain. De hele omgeving straalt rust uit, de zon doet zijn best, hier en daar vliegt een reiger op en de wind stuwt ons naar Dyon. Soms rijden we door een laan van fluitekruid en boterbloemen, die Ad vertaalt als Fleure de beurre, dan weer staan er prachtige roodkleurende esdoorns langs de kant. Het frisse groen doet zijn best om uit de slaapstand te komen.

Rechts van ons stroomt het kanaal en links kabbelt enkele meters lager de l’Ouche. Vandaag is het niet meer sluisje omhoog trappen en dan naar beneden, want het jaagpad ligt nu op gelijke hoogte van de laatste sluisdeur en loopt daarna meteen af tot de hoogte van het water. We constateren dat we stroomafwaarts fietsen en dat dit water na de waterscheiding richting Middellandse zee moet stromen.

Rond twaalf uur fietsen we langs het lac Kir de hoofdstad van Bourgondië Dijon binnen. We komen uit bij de haven en daar houden de aanwijzingen op. Geen groene bordjes meer te zien, wel een summiere beschrijving in het routeboekje waar we niet goed uitkomen. Lekker puzzelen en met de telefoon is het probleem snel opgelost.

Na al het gemeander is het nu aangenaam fietsen op de kleine weggetjes tussen de wijngaarden richting Nuits-Saint-Georges en Beaune: een parcours van gerenommeerde wijngaarden met prachtige kasteelachtige domaines, zoals Le Clos de Vougeot uit de zestiende eeuw, dat helemaal door muurtjes omgeven is. Via diverse kleine wijndorpjes bereiken we Hotel Ibis gelegen aan de route.

We hebben een kamer op de begane grond, fietsen staan veilig binnen en vanavond eten we een hapje in het restaurant met een glaasje witte wijn uit de streek. Santé.

Tot morgen.

Met de foto’s wil het maar niet lukken. Maar ik blijf proberen. Fijne zondag! Anny/Ad

• 07 Mei 2022 - 21:51

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

nadat ik al elke keer keek of je er al was, ik kreeg al visioenen van Anny op de grond met een gebroken enkel, daar ben je dan! En weer een mooie dag gehad met mooi weer. Nou, wij hier ook. En ik was ook ooit met de Culturele Reizen in Oosterhout in Beaune, we hebben daar het Hopital de Dieu bezocht, vond ik erg mooi, kan me nog herinneren dat die bedjes zo klein waren. En fijn dat jullie een kamer op de begane grond hebben en de fietsen weer veilig staan. Morgen is het Moederdag, maar ik doe er niks aan. Ik heb tegen de kinderen gezegd dat we er voor gaan eten als we in de Efteling zijn. Ze zijn net thuis van Sicilië en maandag is het weer werken en school geblazen en ze hebben al de hele week buitenshuis gegeten.
    Dan wens ik jullie weer smakelijk eten en een goede nachtrust en om met Sonja te spreken "en morgen gezond weer op". Op naar de volgende etappe. En zonder foto's is het ook goed hoor!!

Liefs,
    J E T

• 07 Mei 2022 - 23:27

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad, het is al wel laat, maar toch nijg even een reactie. Op de eerste plaats, ik kreeg vandaag een telefoontje van Riekie. Ik moest jullie de groeten doen. Ze leest jullie verslagen wel maar kan zelf niets terug sturen. Haar zoon heeft nog gekeken en nog informatie in gewonnen maar ze kwamen daar er ook niet uit. Wel een mooie route vandaag. Wij zijn daar ook al verschillende keren door gereden en zelfs ook bezocht. Wel fijn dat je vanavond wel fijn kon eten. Morgen een fijne Moederdag, maar Anny daar zal jij wel weinig van merken. Jullie maken morgen maar weer een mooie route van. En hopelijk niet te veel hindernissen en goede wegwijzers, want dat is wel belangrijk. Ook succes met de foto’s. Hoop dat het je lukt. Veelsucces morgen en heel veel lieve groetjes van ons.
    Kees en Tonny