Een tocht om van te dromen. - Reisverslag uit Épinal, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een tocht om van te dromen. - Reisverslag uit Épinal, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een tocht om van te dromen.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

02 Mei 2019 | Frankrijk, Épinal

Goede avond allemaal.

Deze dag hebben we 100 km. te gaan. Om half negen stappen we in Bourbonne-les-Bains op de fiets, de Grande Rue uit en we zitten al op de route. We hebben besloten om gebruik te maken van Google Maps en van het routeboekje. En dat werkt goed. Is dit laatste niet compleet, dan staat de Google Maps ons bij. De eerste dertig kilometers rijden we dooreen overgangsgebied tussen Bourgogne en Lotharingen. We zien de eerste wijngaarden en ook weer dorpjes met heel veel leegstaande huizen. Heel wat Nederlanders hebben zich hier vroeger een vakantiehuis aangeschaft, maar iedereen wordt ouder en tegenwoordig beëindigen heel wat Nederlanders hun Franse avontuur door de hoge leeftijd. We zien heel wat weilanden met volop jong vee, dat hier bij hun mama’s mag opgroeien. Eindeloze, nog lege akkers en gele koolzaadvelden.
Na 30 km. Bereiken we Corre, waar we uitkomen op het Canal de l’Est, dat loopt door de rivierdalen van de Maas, de Moezel de Coney en de Saône. Hierna is het 60 km. langs het kanaal fietsen, een prachtig fietspad. Saai is het echter niet. We passeren op dit stuk 30 sluizen en nemen af en toe de tijd om het schutten te bekijken. Het is ook niet enkel recht toe recht aan, we meanderen net zoals langs de Maas en passeren verschillende dorpjes zoals Fontenoy, Forbes d’Uzemain, Chamousey om te eindigen in Colbey tien kilometer voor Epinal. Om te fourageren moet je wel even de route verlaten.
Onze TomTom brengt ons naar het Ibishotel in Epinal, dicht bij het museumpje l’imagerie d’Epinal: de prentenfabriek van Épinal, waar een soort voorloper van het stripverhaal werd gemaakt, plaatjes voor lering en vermaak. Dank zij het vele leeswerk op vakantie van onze vriend John van Baal maakten wij kennis met
het culturele erfgoed van Frankrijk.
Vandaag een mooie route gereden, met in het begin diverse klimmetjes, de zon verwarmde ons en enkel kilometers voor Epinal liet Pluvius nog even van zich horen. Niet meer dan enkel spatten. Morgen naar Nancy, we zitten weer helemaal in het ritme van een grote fietstocht. Het gaat goed met ons. Lieve groeten uit een nat Epinal.

Afstand vandaag 97.5 km., max. Snelheid 46,5., gemiddelde 21,3. Totale reistijd 4 uur en 34 minuten.

• 02 Mei 2019 - 18:20

Joke :

Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben en dat het ritme er weer goed inzit .nog veel fietsplezier in Hoeven alles goed

• 02 Mei 2019 - 18:36

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

en weer is een dag voorbij en het doet me deugd dat jullie nu eindelijk mooi weer hebben en lekker hebben kunnen fietsen. Al was het in Epinal weer nat. Ja, het weer wil nog niet zoals het moet, hier is het ook vrij fris, dus in mei leggen nog niet alle vogeltjes een ei. Vandaag gingen mijn gedachten even terug naar 2 mei 1969, de dag dat ik trouwde. Het is dat ik foto's heb, maar wat lijkt het ver weg. En wat is het leven in die 50 jaar totaal veranderd. En morgen naar Nancy, de Art Déco stad bij uitstek, maar daar zullen jullie waarschijnlijk niet veel van zien. Wederom weer een goede reis en hopelijk gaat het zo voorspoedig als vandaag. Welterusten en nog veel fietsplezier.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 03 Mei 2019 - 07:15

Clara De Jager:

Lieve Ad en Anny,
    Fijn om te horen dat het zo goed gaat. Gelukkig lijkt het weer bij jullie op te knappen. Hier is het wisselvallig maar met 10 tot 13 graden vind ik het maar koud. De natuur trekt zich er niets van aan en alles staat volop in bloei, dat is plotseling heel snel gegaan. Ik wens jullie een mooie, droge maar vooral ook veilige tocht naar Nancy!
    Liefs,
    Clara

• 06 Mei 2019 - 08:25

Geert Siebers:

Hoi Ad & Annie, het gaat jullie goed lees en het is inderdaad een schitterend stukje Frankrijk waar jullie nu doorfietsen met zijn overwegend agrarische karakter. Soms is het foerageren er wat moeilijk wanneer je de wat kleinere plaatsen en weggetjes opzoekt. Veel fietsplezier verder op jullie tocht.
    Groeten, Geert & Mieke