een Stille route naar Leon. - Reisverslag uit León, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu een Stille route naar Leon. - Reisverslag uit León, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

een Stille route naar Leon.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

19 Mei 2018 | Spanje, León

Goede avond allemaal.
We waren gisteren redelijk vroeg in Sahagun, zodat we nog een wandeling konden maken door het stadje. Zo zagen we de oude kerk, de Trinidad, een 16de eeuws bakstenen gebouw, waarin. U een albergue is gevestigd. Daar tegenover een huis in vakbouw stijl, dat bijna van ellende in elkaar stort, maar aardig om te zien.
Tijdens een drankje kwam onze man uit Portorico weer voorbij. Een korte stop om te vertellen, dat het vandaag zo goed ging en dat het de reden was om Niet in Sahagun te blijven slapen.

Deze morgen is Ad al heel vroeg wakker, omdat Beneden in de tuin achter ons hotel kippen en een haan lopen. Thuis wordt hij zelfs wakker van het gefluit van de vogels. Heb ik geen last van.

Na een simpel ontbijt zitten we om half 9 al op de fiets, wat later dan gepland: bij het afrekenen ktijgt de baas internet niet aan de gang en nu moet hij alles met de hand uitekenen.

Onder een grote boog door, die een restant is van de grote San Benito abdij en over een fraaie middeleeuwse brug over de Rio Ceo fietsen we richting Leon. Het gaat zo snel, dat we de afslag naar Bercianos over het hoofd zien en pas na 10 km. In de gaten krijgen, dat er iets niet klopt. Als we Corzadilo inrijden, dat Ad niet op zijn kaartje kan vinden, weten we dat we goed fout zitten. Met behulp van mijn oud reisboekje ( wel Michelinkaartjes) lossen we het probleem. Tien kilometer omgereden om bij El Burgo Ranero met een prachtig oud kerkje, weer op de Camino route te komen. Aanhoudend horen we en roepen we naar de Peregrinos Buen Camino. En nog steeds fietsen we voor de wind onder een strakke blauwe lucht met enkele simpele klimmetjes.

In Mansilla de las Mulas, een oud vestingstadje aan de Rio Esto drinken we koffie op het pleintje bij de bekende grote schelp, kleden we ons luchtiger en vul ik de ijzeren voorraad aan. Vlak voor ons vertrek zien we de twee zussen uit Amsterdam voor het kleine kerkje stoppen. Een kort gesprekje en we gaan weer door richting Leon. Om half een stoppen we voor de afslag langs de Rio Bernesga en wat zien we naast ons? Een Mac! Eerst wat eten en dan naar onze Albergue San Francisco, wat met de iPhone geen probleem is.
Druk is het vooral in het park waar we doorheen moeten fietsen. Het lijkt wel een speeldag voor kinderen. Ook in het parkje bij de albergue San Francisco zien we kinderen bezig met o.a. zaklopen en diverse balspelen. Er is volop gelegenheid om wat te drinken en te eten.
Na het inchecken en douchen hebben we volop tijd over om naar het centrum te lopen voor een bezoek aan de kathedraal en de kloostergang. Adembenemend mooi is die geworden na de restauratie. De gebrandschilderde ramen wedijveren met die van Chartres. Heel interessant is de audiotour in het Nederlands met de geschiedenis van de gotiek, de restaurateiproblemen enz. Na een ijsje wandelen we terug naar de Albergue en we lopen ook nog even door het Franciscoparkje, waar kinderen nog altijd aan diverse spelletjes deelnemen.
Een hele avond over om de route te bekijken om zonder fouten de stad uit te kunnen rijden. Met b.h.v. De iPad teken ik de route om vlot te stad te kunnen verlaten. Hoeft Ad niet te mopperen over de auteur! Morgen naar Astoria met onderweg diverse herkenningspuntenOals hospitaal de Orbigo met de prachtige middeleeuwse brug. Ons hostel bevindt zich tegenover het bisschoppelijk paleis met museum door Gaudí ontworpen.
Voor jullie allemaal een warm pinksterweekend en tot morgen.

Voor onze schoonzoon Marco: van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een gezellige avond met Nicole, Merel en Floor.

Ook onze oud Collega’s Joke van de Riet en Jan van der Wegen: van harte gefeliciteerd.
Paula en Jan, proficiat met jullie kleindochter Mirthe.
Gr. Van mij en Ad.

• 21 Mei 2018 - 13:10

Geert:

Hoi Ad & Annie,
    Het gaat wel erg vlot met die extra pk’s onder je zadel. En dan ook nog eens zon en de wind mee. Kennelijk gaat het af en toe zo snel dat herkenningspunten op de route worden gemist. Gelukkig brengt de e van jullie bikes je dan weer snel op de correcte weg en is er nog tijd te over om alles weer eens goed te bekijken en een praatje te maken met andere pelgrims die op weg zijn naar SdC.
    Ben soms wel eens ’n beetje jaloers op jullie raspaardjes. Toen ik gisteren tijdens ‘n beklimming een dame passeerde op haar e-bike schakelde ze van stand sportief naar turbo; toen was er geen houden meer aan. Na 2 km hield ik het voor gezien.
    Boven de Mt. Ventoux hangt een fikse onweersbui en ik ben benieuwd hoe lang we het op de camping nog droog houden.
    Groeten, Geert & Mieke

• 22 Mei 2018 - 20:30

Marianne Zegveld:

Ja, veel ooievaars in deze streek he.