Een nat begin met een mooi einde. - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een nat begin met een mooi einde. - Reisverslag uit Arles, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een nat begin met een mooi einde.

Door: Ad en Anny van Straten-Damen

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

21 Mei 2012 | Frankrijk, Arles

Goede avond familie, vrienden en kennissen.

Bij het openen van de gordijnen wordt mijn gezicht waarschijnlijk net zo grauw als de lucht boven Suze-la-Rousse. Waar blijft die zon van de Provence? Ik ben toch niet in Nederland.

De natte schoenen van gisteren hebben vannacht op de verwarming gelegen en zijn nu kurkdroog. Zo ook handschoenen, shirt en broek.
In de eetruimte staat de tafel al klaar. Madame heeft voor een uitgebreid ontbijt gezorgd en komt telkens vragen of we nog meer willen. Zij is van oorsprong Duitse en vindt het erg fijn om met ons Duits te kunnen praten.

Als we de fietsen hebben beladen, starten we om half negen in complete regenkleding. (We laten ons niet meer verrassen!) Gelukkig zijn het niet "de pijpenstelen" van gisteren. Via Rochegude trappen we naar Orange en na 23 km. staan we daar voor de Arc de Triomphe. Na de gebruikelijke fotosessie nemen we bij de patisserie een kopje koffie en een flink stuk flan.

Ook voor vandaag geldt, dat we een hoop bezienswaardigheden laten zitten: het weer is te slecht, we hebben een traject van 100 km. voor de boeg en in het verleden hebben we met de kinderen al veel van deze cultuur-historische gebouwen bezichtigd.

En nog steeds is het niet droog. Via Caderousse, Roquemaure (= Moorse rots en was nog voor Karel de Grote de grens tussen het islamitische Moorse Iberische schiereiland en het christelijke West-Europa),fietsen we richting Sauveterre, een naam die zowel Ad als mij bekend in de oren klinkt, maar we kunnen ons niet herinneren, wat, wanneer en hoe. We praten druk over Sauveterre en ja, dan sla je soms een straatje over en rijd je 3 km. te ver. Ad roept, dat hij het spoor bijster is en het nu echt niet meer weet. Mijn advies: we gaan gewoon terug tot waar het nog goed ging. En inderdaad hebben we aan de linkerkant een weggetje over het hoofd gezien.
De route loopt over landbouwweggetjes met links en rechts enkel amandel- en olijfboomgaarden en soms wat klimmetjes die niets meer betekenen na zoveel dagen fietsen. Ondertussen is het miezerig druppelen opgehouden en kan de regenbroek in de tas. En zo staan we om half twee op de brug van Avignon met een schitterend uitzicht op de Pont d'Avignon, de stadsmuren en Rocher des Doms, waarop zich het gebouwencomplex van de pausen van Avignon bevindt. We betreden historische grond: door de stadspoort fietsen we voorzichtig door nauwe straatjes met eenrichtingverkeer naar het oude centrum richting palais du pape.
Vandaag is het geen weer om buiten te lunchen, dus wordt het een bord tagliatelle bolognese in een restaurantje op het plein met uitzicht op de fietsen. Daarna zijn we met de plattegrond in het boekje vlot de stad uit.
De zon begint te schijnen! Onderweg komen we bekende namen tegen o.a. St.Rémy de Provence, Les Baux, Tarascon,departement Gard. We zijn in het hart van de Provence waar bij sommige plaatsnamen ook de naam in het Occitaans onder staat.
In het dorpje Maillane gaan we voor de tweede keer in de fout: een fout waarvan we beiden vinden dat dit het gevolg is een niet juist omschreven plein. Twee kilometer te ver en dus ook weer terug. Het boekje verwijst ook naar Moulin de Daudet en Aqueducs romains. Geen tijd om van de route af te wijken. Er staat al 100 km. op mijn teller en we zijn nog niet in Arles. Na 112 km. en veel zoeken en vragen staan we voor ons hotel Premiere Classe Arles in het industriegebied met een Mac op 5 minuten lopen. Ad belooft me om daar vanavond te gaan snacken. Het is half zeven.
Morgen is het een rustdag voor cultuur in Arles.
Welterusten allemaal.
Liefs en groeten Anny. (Ad slaapt al)

• 21 Mei 2012 - 21:49

Jetty Blijdenstein:

Hallo Anny (want Ad slaapt al!),

ik wil ook net de computer afsluiten en naar bed gaan, maar zie je mail en ga toch nog even antwoorden. Want ik hoef nu nooit meer om half 6 op te staan, wat heeeeerlijk. Al met al toch weer een regendag, hier was het 22 graden, wel bewolkt, maar toch wel lekker en droog. En jullie komen toch steeds dichter bij je doel. Hopelijk hebben jullie er nog steeds zin in, want je hebt al heel wat slecht weer gehad. En ja, Avignon is mooi en goed dat jullie morgen een rustdag hebben en eens even op adem kunnen komen en Arles verkennen. Je zult Vincent wel overal tegen komen. Ik zou zeggen welterusten en morgen een prettige dag. Tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,

J E T

• 22 Mei 2012 - 07:49

Pieter Pijpers:

goedemorgen Anny en Ad,jullie reisverslag weer helemaal door genomen, nu op het ogenblik is het hier in Nederland, geweldig mooi weer 28 gr. geeft de barometer aan.
    ik hoop voor jullie dat jeook eens goed weer mag hebben, wnt die regen maakt alles zo triest,
    Maar dat deert jullie niet, beiden uit goed hout gesneden,
    Ons feest was afgelopen Zaterdag geweldig, met eigen kinderen en klein kinderen en een paar vreemde in de bijt er bij , waS HET steen gezellig
    Wij ensen jullie nog veel plezier en goed weer , en houd je taai.Want Anny wij zijn van het zelfde ras. en bloed, en dan gaat alles goed.
    tot ziens piet en joke. xxx

• 22 Mei 2012 - 14:00

Kees En Riet:

Hallo Ad en Anny,

Je schrijft we zijn toch niet in Nederland,vanwegen de vele regen in Fr. Ik kan je vertellen dat het hier al 3dg het mooiste weer van de wereld is, ja zelfs tot 27 gr. En het blijft voorlopig ook mooi. Maar het zware werk wordt ook weer beloond met een heerlijk diner en de wijn, en 'smorgens een over heerlijk ontbijt met alles erop en eraan.Ja Anny ,als de humeur maar goed blijft, en dat zal ongetwijfeld. Ik wens jullie nog een hele fijne tocht veel plezier en toch ook een beetje mooi weer.
    Lieve groet van Riet en Kees

• 22 Mei 2012 - 15:23

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,

Hier weer een krabbeltje uit Oud Gastel.
    Het is wel enkele dagen geleden, maar druk-druk, want bij ons is a.s. zaterdag de fietstocht van het Lopend Vuurtje en daar moet ik het een en ander voor doen.
    Dat heb je he als je dat voor je kerk mee organiseert.
    Vorige week in Zegge nog een kaarsje voor jullie laten branden, voor een goede en veilige tocht.Mooi he in Hauterives, dat paleis van die postbode.
    Jullie komen nu voor ons op veel bekende plaatsen, dat is het leuke aan die verhalen van jullie.
    Het is voor ons allemaal bekend.
    Nou geniet maar fijn van jullie vrije dag.
    Heel veel groetjes van tonny

• 22 Mei 2012 - 16:39

Agaath En Theo:

zo, na al jullie mooie en spannende verhalen een klein berichtje van ons.
    op dit moment schitterend weer (om half zeven nog 22 gr.) we zijn het nu een beetje aan het opwarmen en opdrogen.de blauwe regen heeft er nog nooit zo mooi bij gestaan , schitterend gezicht vanuit de tuinkamer, één blauwe deken
    volgend de laatste weerberichten blijft het deze week nog mooi weer. laten we er maar vanuit gaan dat de rest van de reis bij jullie ook mooi blijft. nog een paar fijne dagen toegewenst vanuit Hoeven
    tot ziens vr. gr. Agaath en Theo

• 22 Mei 2012 - 18:56

Mimi.:

o wat een slecht weer steeds,wel dapper van jully hoor, maar toch nog verder een goede
    reis met veel zon ik geniet van het reis verslag,g.r mimi en jos,