Wat een baggerdag - Reisverslag uit Fréteval, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Wat een baggerdag - Reisverslag uit Fréteval, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Wat een baggerdag

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

30 April 2018 | Frankrijk, Fréteval

Goede avond trouwe lezers /volgers.

Na een heel rustige nacht in een klooster/pelgrimskamer begaven we ons naar de “catacomben” van het gebouw voor het ontbijt. De Fransen hebben tegenwoordig ook een ontbijtbuffet, enkel stokbrood en wat jams zijn verleden tijd geworden.
Om 8 uur stonden we helemaal klaar om te vertrekken en onder het luiden van de klokken der kathedraal liepen we heel voorzichtig handen op de remmen dalend naar de rivier de Eure. Het zou onverantwoord zijn om hier te fietsen.
Het duurde even voor we de juiste route hadden, maar Google maps op mijn telefoontje bracht de oplossing. Daarna konden we weer vertrouwen op de tekst tot aan het plein van Chateaudun.
Ondertussen was de motregen overgegaan in dikke druppels en hadden we ons gekleed van top tot teen tegen de regen, maar zeker vooral tegen de kou.
We reden door het oude vestingstadje Bonneval aan de Loir, ja, de Loir zonder e. met stadspoorten, een ringgracht en bruggen. Een vleugje sfeer van de pelgrimsperiode kun je hier opsnuiven.
Het chateau van Chateaudun vereerden we met een sightseeing om daarna in de regen nog steeds onze weg te vervolgen. Na het kasteel daalden we te voet over kinderkopjes steil af naar de officiële route. Met kunst en vliegwerk drie trappen af en daarna de bordjes St. jacobsroute volgen. Ook nu was het weer improviseren, Google maps gebruiken, kaartje bekijken, omkeren en verder gaan. En nog steeds regende het. Niet hard, maar genoeg om nat te worden. Via een mooie groene route door de vallei van de Loire bereikten we rond 4 uur Freteval. Daarna nog 6 km. omhoog naar chateau Rocheux, waar madame al op de uitkijk stond. We werden werd verwelkomd, het was alsof we thuis kwamen. Ze zei meteen, dat het voor de vierde keer was dat we haar gast waren.
Vanavond kookt ze voor ons en tijdens het diner zullen we gezelschap hebben van 2 Santiagolopers uit Italië , die perfect Frans spreken.
De hele entourage hier, de warme ontvangst, de leuke kamer, een echt warm bad doet deze baggerdag snel vergeten. Laten we hopen, dat het morgen beter is.
Met internet is het hier en daar nog al eens mis, vandaar dat jullie soms 4 verhalen tegelijk binnen krijgen. Foto’ s plaatsen is helemaal een crime. Ik doe mijn best, soms lukt het soms niet.
Nu zit ik in de hal van het kasteel, boven drie hoog is geen internet.
Graag een kaarsje voor goed weer, gr. Anny

• 30 April 2018 - 18:35

Clara:

Wat heerlijk zo’n warm onthaal na zo’n koude en natte dag! Ik ben benieuwd wat voor lekkers madame op tafel getoverd heeft. Voor morgen wens ik jullie een droge en in ieder geval veilige dag!
    Liefs,
    Clara

• 30 April 2018 - 18:50

J:

Lieve vrienden,

wat een ellende met dat weer, terecht een baggerdag. Maar met zo'n ontvangst is het snel vergeten. Wat ik me iedere dag afvraag: zijn jullie niet hondsmoe na al dat tobben? Wat een uithoudingsvermogen! Ik wens jullie smakelijk eten bij madame en voor morgen heel veel succes en veel beter weer. Ik ga een extra schietgebedje doen dat het in ieder geval droog is! Slaap lekker en morgen gezond weer op !

Liefs en groetjes,
    J E T

• 30 April 2018 - 18:56

Hans En Henny:

Hallo lieve fietsvrienden, inderdaad wij hebben een aantal dagen jullie verslag(en) gemist. Maar wij lezen nou uit alle samenvattingen dat de ervaren Santiago fietsers nergens mee zitten. Zo kennen wij Ad en Anny.
    Geniet van al het mooie onderweg , maar geniet ook zelf ( en van de E-Bike). Het weer is vandaag en de afgelopen nacht in het limburgse ook niet om te juichen 49 mm regen op enkele uren tijd en zeer veel harde wind. Maar wij kijken uit naar onze bestelling de E Bike's. Als ze er zijn vernemen jullie dat wel.
    Heel veel lieve groetjes uit Roermond. En blijf gezond.
    Hans en Henny.

• 30 April 2018 - 19:19

Geert:

Hoi Ad & Anny,
    30 april en St. Jacob moeten volgens mij ‘n soort haat liefde verhouding hebben. Diverse keren toen wij op weg waren naar Santiago of Roncevalles liet de heilige ons op die dag in de steek om de weergoden tijdig te waarschuwen dat wij onderweg waren. Mogelijkerwijs heeft hij toch contact gehad met hierboven maar heeft men hem verkeerd verstaan en is het in plaats van zegen, regen geworden. Uiteindelijk wint de zon altijd moeten jullie maar denken.
    Groeten, Geert & Mieke

• 30 April 2018 - 19:56

Henny Damen:

Bonjour Anny en Ad.
    Wij kregen ook alle verslagen ineens binnen maar ik had de proloog bewaard en zo konden wij toch iedere dag even mee e-biken.
    Het is toch weer een hele bijzondere pelgrimstocht.
    Herinneringen ophalen, nieuwe wegen ontdekken.Leuk.

Baggerdagen waren het hier ook.
    Nic en Reinier hebben heel het riool opengelegd dus dat was dubbel baggeren.Jaja.

Jullie morgen weer veilig verder fietsen ,beetje wind in de rug ,zonnetje erbij.
    Groetjes Nic en Henny

• 30 April 2018 - 21:16

Ton :

Maakte me al enkele dagen ongerust. Wat zou er zijn ? Geen verhaal en geen foto's uit Frankrijk.
    Maar vandaag kwam alles binnen vanaf 26 april.
    Meteen een begin gemaakt met lezen. En je blijft lezen tot je weer helemaal bij bent.
    Opvallend mooi de beschrijving van geluk als je stil door de natuur rijdt.
    Ook opvallend dat jullie maar geen genoeg krijgen van het bezoeken van kerken en abdijen.
    En die rust die ja ondanks al het zoeken naar weggetjes bewaart.
    De e-bike moet een genot zijn als ik jullie beschrijving van de klimmetjes lees.
    Het boeit wat jullie zien en beleven.

Ton

• 01 Mei 2018 - 11:17

Lous En Jan:

Hoi Ad en Anny

We lezen vaak dat berichten niet doorkomen, maar wij in Spanje ontvangen dagelijks jullie schrijven.
    We zitten nu aan de koffie in Villafranca del Bierzo nadat we het kerkje boven in het dorp bezocht hebben. Voor julie wel bekend. Ook hebben we de kathedralen van Burgos León en Astorga uitvoering bekeken met de audiitour. We rijden zo dadelijk Galicië in dus Santiago komt steeds dichterbij. Hopelijk krijgen jullie beter weer en schijnt veelvuldig de zon. Een goede reis verder.
    Groeten
    Jan

• 01 Mei 2018 - 16:03

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Even de tijd genomen om 5 verslagen te lezen. Na 25 april maakte ik me toch wel zorgen dat er geen verslag meer kwam. We zeiden dat kan van alles betekenen maar gelukkig ze zijn er weer. Leuk die beschrijvingen van die plaatsen, daar wij daar ook op verschillende plaatsen met de caravan zijn geweest. En ik verheug me ook altijd weer op die mooie foto's erbij. Ja Frankrijk heeft mooie kathedralen en kerken.Wij bezoeken die ook altijd.Wij wenden jullie nog veel fietsplezier.
    Heel veel liefs,
    Kees en Tonny