In vliegende vaart: Troyes-Chalons-en-Champagne - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu In vliegende vaart: Troyes-Chalons-en-Champagne - Reisverslag uit Châlons-en-Champagne, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

In vliegende vaart: Troyes-Chalons-en-Champagne

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

12 Mei 2017 | Frankrijk, Châlons-en-Champagne

Goede avond allemaal.

Zo moeilijk als het was om gisteren het centrum van Troyes te vinden, zo gemakkelijk was het om het te verlaten. Ik vind het jammer, dat we door het slechte weer niet even het oude stadsdeel konden bezoeken. Dat kwam Ad wel goed uit, want na een dag fietsen verdragen zijn knieën een fikse wandeling niet.

Toch nog de lange broek aangetrokken, maar dat is al snel te warm. Verkleedpartij even buiten Troyes. Dat fiets een stuk gemakkelijker.
Vandaag rijden we door een uitgestrekt en lichtglooiende akkerbouwstreek met kleine dorpjes en af en toe een een grote graansilo. De dorpjes lijken wel uitgestorven, vervallen boerderijen en huizen, geen winkels voor levensmiddelen want geen enkele kleine middenstander heeft het kunnen bolwerken
in deze dorpjes. als je door dit gebied fietst moet je zorgen voor een "ijzeren voorraad" in je tas.
Wij herkennen de wSplaTs in Montsuzain, waar we 7 jaar geleden de Fries ontmoetten. Hij was alleen op weg en of hij S.d.C ooit heeft gehaald weten we niet. Een taaie man was het wel: hij had 2x de Elfstedentocht helemaal geschaatst.
In Lhuitre drinken we koffie bij de kerk waar we ooit de 8 mei herdenking mochten meemaken. Het is een dorpje van niks, maar de romaans kruiskerk verraadt een historie. Waarschijnlijk hebben deze Romaanse kerken op de route vroeger dienst gedaan als pleisterplaats voor de pelgrims. De kerk is gewijd aan Ste. Tanche, van wie de legende vertelt, dat zij na haar onthoofding met het hoofd naar haar graf liep en zo werd Lhuitre een bedevaartsoord, waar ook Santiagopelgrims langstrokken. En daartoe was een grote kerk nodig.
In Lettee zien we het kerkje waar Jeanne d'Arc op haar veroveringstocht in 1429 heeft gebeden, waarna hier de overgave van Chalon werd bekrachtigd.
Het hele traject is eigenlijk erg saai met zijn kilometers graan-, koolzaad-, erwten- en aardappelvelden. We trappen lekkker door, stevige wind inde rug en ontmoeten nog een Nederlander onderweg naar de Pyreneeën, die niet perse door moet naar S.d.C. Het gaat hem meer om het fietsen dan het Pelgrimgebeuren. Hij klaagt over de harde wind en moet nog 60km. naar Troyes. Hij vermoedt dat hij dat niet zal halen. Na een buen camino gaat ieder zijns weegs.
Om half drie zijn we in Chalons na 100 km., 4 uur en 44 minuten fietsen.
De stad heette in de Romeinse tijd Catalaunum en heeft een beslissende rol gespeeld in de geschiedenis tegen de invallen van de Hunnen.
We hebben tijd voor een bezoek aan de 13de eeuwse Kathedraal st. Etienne, De Notre-Dame-en-Vaux en het bureau de Tourisme. Ons hotel hebben we nu zo gevonden. Een zeer luxe gelegenheid met een diner voor € 68,00 en een ontbijtbuffet € 16, 00 p.p.
Onze kamer is perfect met barretje en koffiezetgelegenheid.
Wij drinken op place de liberation een pilsje, doen nog wat boodschappen en eten daarna buitenshuis.
Morgen naar Varennes met het grote oorlogskerkhof en het dorpje waar Lodewijk XVI staande werd gehouden na zijn vlucht uit Parijs. Ons hotel heet dan ook Le Grand Monarch, waar we al. twee keer eerder hebben overnacht. Voor iedereen een prettig weekend met veel zon. Gr. Anny .

• 12 Mei 2017 - 22:34

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

het lijkt wel een verslag van enkele jaren geleden, want toen waren jullie hier ook allemaal al. Dan zie je natuurlijk steeds hetzelfde, maar misschien doen jullie dit omdat je de route kent. Gelukkig dat het weer mee zat vandaag, hier was de temperatuur aangenaam, maar toch ook bewolkt en enkele buien. Dus we kwakkelen nog steeds. En als Ad het zo in zijn knieën heeft, is dat fietsen dan niet vermoeiend? Op de e-bike waarschijnlijk niet. Gelukkig hebben jullie weer een goed hotel en voor morgen ook, dus dat is mooi. En lekker eten, dat is ook belangrijk. Dus voor morgen weer een goede tocht naar Varennes met goed weer en zonder ongelukken. Voor straks welterusten en tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,
    J E T