Elke dag z’n eigen unieke verhaal. - Reisverslag uit Vachdorf, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Elke dag z’n eigen unieke verhaal. - Reisverslag uit Vachdorf, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Elke dag z’n eigen unieke verhaal.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

24 Mei 2015 | Duitsland, Vachdorf

Hallo beste lezers.

Gisteravond na het nuttigen van een pizza hebben we nog wat gewandeld door Bad Salzungen, het kuuroord voor mensen met luchtwegenproblemen. We verwachtten, dat het wel druk zou zijn in het centrum op zaterdagavond. Wat schetst onze verbazing: er was bijna niemand op straat. Een restaurant en de pizzatent waren open. Tenslotte een kopje koffie gedronken in het restaurant tegenover ons pension en daarna was het tijd voor het verslag van de dag.

Deze morgen bracht de eigenaresse het ontbijt op de kamer. Het schijnt, dat de Duitsers erg van worsterij houden en minder van kaas. Tweederde van het beleg is worst, een derde is kaas. We laten de worst de worst en genieten van de kaas en de jam.

De zon doet zijn best en er staat een zacht windje. Ongeveer half negen vertrekken we richting park om op advies van Theo en Ria van der Sande uit Veghel toch echt even de tijd te nemen om het Gradierhaus te bezichtigen. Een kuuroord voor mensen met huid- en luchtwegenproblemen.

Na wat foto’s te hebben genomen rijden we door het park naar het begin/vervolg van de Werra route. Op een tweesprong kunnen we twee kanten op en bij twijfel grijpen we naar het boekje. Ad bezorgt me de schrik van mijn leven: “Mijn stuurtasje” heb ik niet, dat staat nog in de gang van het pension”. (of buiten bij de deur, denk ik.) Hij is weg voor ik er erg in heb, hij vliegt als het ware. Ik er achter aan in de hoop, dat het inderdaad binnenstaat. Gelukkig is er nog een oudere dame binnen, die de deur kan openen. En daar staat in het halletje het blauwe tasje rustig te wachten op zijn eigenaar (met alle papieren, pasjes en geld er nog in). We kunnen gewoon doorgaan met de reis naar Praag. (diepe zucht)

Via Breitungen naar Wernshausen, door de Auen van de Werra, naar Wasungen, Walldorf en Meiningen. En ook vandaag is het wegdek weer afwisselend gravel, bospad, Oost-Duitse keitjes en prachtige geteerde paden. We merken, dat we langzaam steeds meer moeten klimmen en een enkele keer is het zo onveilig, dat we een stukje lopen.

In Meiningen steken we via een fietsbrug ( die zo steil is, dat ik bijna niet boven kom met fiets en bagage) de Werra over om een behoorlijke rustpauze te nemen voor de lunch. We hebben immers vandaag zogenaamd een rustdag vanwege het weinige aantal kilometers. Een bord spaghetti à la carboniara zorgt voor de nodige koolhydraten. We rijden nog een rondje door de stad om de kerk te bezichtigen, Ad maakt nog een paar foto’s van het marktplein en daarna terug over de bolle brug richting Vachdorf, waar Ad het hotel Oekomarkt heeft gereserveerd.

Het gaat ons voor de wind tot in Vachdorf waar geen hotel te bekennen is. Volgens de bewijzering moeten we 600m. terug. We volgen trouw de pijl, rijden over een zeer smal pad, een link bruggetje, vragen en nog eens vragen en dan uiteindelijk vinden we het hotel. We hadden dit al eerder gezien, maar dachten, dat het leeg stond. Van de buitenkant worden we niet vrolijk, het lijkt wel een kazerne.

Een goed gehumeurde dame wijst ons de weg en als we onze kamer binnenkomen vergeten we snel de lelijke buitenkant. Als computerhulpje van Ad reserveer ik voor de volgende drie dagen de overnachtingen. En we besluiten de avond met nog een warme maaltijd: gebakken forelfilet met een mooie salade.
Met plezier aan het verslag gewerkt en nog leuker is het als ik lees, dat een aantal mensen zelfs ’s avonds nog gauw op de computer kijkt of het verslag er al is.
Morgen naar Lichtenfels over steeds hoger wordende heuvels met als beloning een mooi hotel in de Korfstad Lichtenfels. Voor iedereen nog een fijne tweede pinksterdag. Gr. en liefs Anny

• 24 Mei 2015 - 21:59

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

en ja, daar is het verslag weer! Gelukkig dat jullie het tasje van Ad terugvonden, zo zie je maar weer dat er gauw iets vergeten kan worden. En ja Annie, de Duitsers zijn dol op worst, ik trouwens ook (hahaha)! Ziet er daar mooi uit, ik was er nog niet, maar weet wel dat daar die kuuroorden zijn. En morgen weer door naar Lichtenfels, het begint al aardig op te schieten. Ik was vandaag naar de Efteling, het was prachtig weer, morgen zou het minder worden, we zullen het zien. Het was er druk, gezellig, want ik had echt geen zin om de hele dag op mijn flat te zitten, geen telefoon, geen mail, niemand die iets zegt, ja, mensen hebben hun eigen leven nietwaar? Vooral op zulke dagen word je op jezelf teruggeworpen. Ik was om 5 uur thuis, vanaf 10 uur, dat kan wel he? Voor morgen wens ik jullie weer een goede tocht toe, zonder ongelukken en vergeet nou maar niks meer, altijd 2 x controleren. Voor straks welterusten en tot morgen!

Liefs,

J E T

• 24 Mei 2015 - 22:01

Henk Bond:

Ik moet jullie route nog eens goed bestuderen.Volgens mij moet het een combinatie zijn van de Elbe Radroute( van Praag,Bad Schandau,Dresden,Magdenburg en derde deel van de Hanzestedenroute met oa Paderborn,maar de plaatsen van de laatste 3 dagen herken ik niet.Dus we hebben weer genoeg om na te praten en genieten in November.Vandaag hier mooi en zonnig,maar vanmorgen met fietsen nog ijskoud,te koud voor korte handschoenen.Als je in Dresden aankomt,ga dan naar het touristen informatiebureau en vraag om een Fahradfreundliches Hotel.Blijf in Dresden een dagje extra.
    Liefs Henk

• 25 Mei 2015 - 10:41

Koos:

Moge de vurige tongen jullie begeleiden op jullie tocht!
    Hier druilerig en fris.
    Geen golfweer.
    Groet,Koos

• 25 Mei 2015 - 11:24

Tonny Verstraten:

Goede morgen,

Gelukkig dat je tasje er nog stond. In Bad Salzungen zijn wij vorig jaar met hemelvaart geweest het is een hele mooie streek met prachtige plaatsen en bezienswaardigheden, Ik hoop dat jullie toch wel wat betere paden krijgen om op te fietsen. Hier laat het zonnetje nog verstek gaan, komt misschien nog.Morgen weer een goede reis. ik kijk weer uit naar het volgende verslag.groetjes en veel liefs.

Tonny

• 25 Mei 2015 - 13:04

Hans En Henny:

Wat een spannend moment, dat tasje, maar zoals jullie wel weten ALLES KUMP GOOD, zeggen wij hier in het Limburgse. Hier is het niet alles oke, Henny's moeder is stervende , en het loslaten is moeilijk.
    Dus sorry als wij nog niet zoveel hebben gereageerd.
    De verslagen blijven wij volgen, geniet van al die prachtige natuur en van alles wat op jullie fietstocht tegemoet komt.

Groetjes uit Roermond Hans en Henny.

• 26 Mei 2015 - 15:33

Cees En Greet:

Dag Anny en Ad,
    we volgen jullie fietstocht weer met veel plezier en genieten van jullie verhalen onderweg.
    Ook wij zijn lange afstandsfietsers en kennen jullie via Kees en Riet.
    Vanmorgen het afscheid van Kees, jullie en ook onze fietsvriend, het was een indrukwekkend, mooi, warm en verdrietig afscheid. Zijn enthousiasme voor het fietsen naar Santiago werd veelvuldig genoemd.
    Wat een levenslustige en sportieve kanjer was hij. We zullen hem niet gauw vergeten.
    we wensen jullie nog een heel goede verdere fietstocht toe en ontmoeten we elkaar eens.
    Hartelijke groeten, Cees en Greet uit Nijkerk.

Verslag uit: Duitsland, Vachdorf

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.