Petit Parijs-Roubaix. - Reisverslag uit Bad Salzungen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Petit Parijs-Roubaix. - Reisverslag uit Bad Salzungen, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Petit Parijs-Roubaix.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

23 Mei 2015 | Duitsland, Bad Salzungen

Goede avond volgers.

We hebben prima geslapen en om 7 uur sta ik al buiten met de iPad om berichten te ontvangen. Mevrouw komt met het ontbijt en vraagt of ik altijd zo vroeg wakker ben. Ik moet haar melden: onderweg wel, thuis zie ik het daglicht niet voor half 9. Het ontbijt is sober, maar voldoende: 2 broodjes per persoon, vlees en kaas, jam, koffie, sap en een warm eitje. Voor deze prachtige gelegenheid met een gezellige baas betaalt AD inclusie broodmaaltijd van gisteravond + ontbijt 60 euro. Ze wijzen ons het vervolg van de Werraroute en daarna worden we hartelijk uitgezwaaid. Met een blij gevoel beginnen we aan onze negende dag.

Via het fietspad, dat aan weerszijden begroeid is met bloeiende meidoorns , rijden we richting Milah, een van de oudste stadjes met nog veel Oost-Duitse keitjes. Daarna volgt Creuzburg, dat ligt aan het begin van de Werradoorbraak. Bonifatius zou hier in 724 een kruis op de Burgberg hebben opgericht. Bij de Liboriuskapel naast de oude Werrabrug gaat Ad binnen 5 meter 2x onderuit doordat hij te schuin opstapt in het losse grind. Gelukkig heeft hij niets dankzij de zware tassen, die een deel van de val opvangen. We fietsen door Lauchrὂden dat aan de voet ligt van de mooiste kasteelruïne van Thüringen , nl. de Brandenburg. Maar om die te bezichtigen moeten we omhoog en daar hebben we geen zin in. Doorrijden dus. Na het dorp Sallmanshausen komen we op een onverhard bospad met fikse klimmetjes, dat enige stuurmanskunst van ons vraagt.

Het boekje wijst op allerlei bezienswaardigheden, maar uit ervaring weten we dat we keuzes moeten maken. Bijzonder vinden we de ronde kerk van Untersuhl en daar stoppen we voor. In Heringen begint het “land van de witte bergen”. De hoge kalibergen kunnen we kilometers blijven zien. Tot 1993 werd nog in Merkers-Kieselbach in de kalimijn gewerkt.
Daar in Heringen genieten we van onze lunch op een leuk pleintje. Een heer komt uit de tegenoverliggende winkel naar ons toe en begint zijn verhaal over Oost- en West-Duitsland. Oh, hij voelt zich nog steeds een Ossie en spuugt zijn gal over de Duitse regering. Hij blijft maar vertellen alsof we alles begrijpen en met moeite komen we van hem af door te vertrekken. We praten er samen nog lang over na.

Sommige paden zijn haast niet te berijden: een liniaaltje breed, volop steenslag en dan ook nog omhoog en omlaag lopend. We vinden het onverantwoord om hier fietsers langs te sturen. Een kleine stuurfout en je slaat tegen de keien. Er moet beslist een betere weg zijn dan het boekje aangeeft.
In Tiefenort gaat het mis met volgen van de route. We beginnen met een klim van 10% en na enkele tientallen meters begrijpen we dat dit niet klopt . We moeten langs de Werra blijven fietsen en die stroomt echt niet omhoog. Een vriendelijk inwoner wijst ons de weg terug en naar beneden gaat het dan heel snel.

We staan na 87 km., 5.39 uur fietsen in de kuurstad Bad Salzungen voor ons pension Chez Ellen-Christine.
Hoogtepunt vandaag. We konden inkopen doen in een Aldizaak in Heringen.
Dieptepunt: de smalle paden met steenslag.

Een fijn pinksterweekend voor iedereen. Wij zullen er op de fiets weinig van merken. Gr. Anny

• 23 Mei 2015 - 21:53

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

jullie zijn er weer! En gelukkig dat Ad niet erg gevallen is, hij zou van alles kunnen breken dus voorzichtig he? Ja, veel Duitsers zijn het nog steeds niet eens met de Einheit, vooral de Ossies. Maar het is niet anders, ze zullen zich er na 27 jaar wel bij neer moeten leggen. En vreselijk om zulke streepjes te moeten rijden met kiezelstenen! Petje af dat jullie dat weer gered hebben. Achter mij klinkt het Eurovisie Songfestival. Niet dat ik er iets om geef, maar het is op alle zenders, dus zit ik er maar bij te lezen en te puzzelen. Hier was het vanmorgen weer volop regen, van die miezer. Ik ben heen en terug van de Aldi kletsnat thuis gekomen. Ja, ik heb een auto, maar daar staat het parkeerterrein altijd vol, dus neem ik de fiets. Vanmiddag klaarde het op en ben ik nog even de stad in gegaan. Morgen zou het beter worden, dus misschien ga ik naar de Efteling, we zullen het zien. Meer nieuws is er niet te melden. Als alleenstaande maak je weinig mee, zeker op feestdagen.Voor straks wens ik jullie welterusten in Pension Ellli Christine en ik hoop dat de Heilige Geest morgen op jullie zal nederdalen en dat jullie de volgende etappe weer heelhuids doorkomen. Tot morgen!

Liefs,

J E T

• 23 Mei 2015 - 22:06

Theo En Ria:

Hoi Anny en Ad,

Ben elke avond weer benieuwd naar jullie verslag Jullie gaan als een speer zeg!
    Ja, het is zeker opletten met die grindpaden; je kunt ook de B- wegen volgen , dat deed een Belg , die we vorig jaar tegenkwamen. En meestal kom je op hetzelfde punt uit.
    Wat toevallig dat jullie in hetzelfde hotel zitten dan wij vorig jaar, Eline Cristine, ben benieuwd hoe het jullie bevallen is. Wij kregen allebei een versleten handdoekje om te douchen en koud water bij de 2de douchebeurt :-) En een matig ontbijtje , maar misschien is het bij jullie wel anders:-).
    Wel lekker in het dorp gegeten.
    Jullie komen morgenvroeg langs het Gradierhaus , wel leuk om even te bekijken.
    Rij voorzichtig en groetjes Theo en Ria.

• 23 Mei 2015 - 22:26

Mieke:

Hallo Anny en Ad. Wat leuk dat jullie nu in Bad Salzungen zijn. Dat roept herinneringen bij mij op. Mijn ouders hebben elkaar daar tijdens de oorlog leren kennen.....HEEL speciaal! Misschien hebben jullie morgen even tijd om je te laten verwennen in een "salzkurort".
    Hopelijk verloopt de reis morgen soepeler dan vandaag en hou het stuur recht.
    Groetjes, Geert en MIEKE

• 23 Mei 2015 - 22:34

Merel En Nicole:

Hoi (o)pa en (o)ma,

Fijn om te lezen dat alles op rolletjes gaat daar in het verre oosten! Onze behoefte om elke dag een berichtje voor jullie te posten is niet heel groot (zoals jullie ongetwijfeld al hadden gemerkt) maar we volgen jullie op de voet.....en we zien uit naar jullie terugkomst!

Geniet van alle indrukken daar en tot snel lezens of horens.

Liefs van ons allemaal,
    Merel, Floor, Nicole en Marco

• 24 Mei 2015 - 07:05

Pieterpijpers:

goede morgen Anny en Ad, ik heb jullie leuke bericht weer gelezen, maar Ad dat jij zo te val kwam toch niet van de drank? en twee maal, het ljkt wel de tour de frans,zo te horen genieten jullie samen heerlijk van de natuur, met alle kleine gevalletjes erbij die moet dan maar gauw vergeten.
    wij zijn net wakker, en snel de p.c. aan en kijken ofer weer iets is binnen gekomen. wij wensen jullie nog een hele mooie toch, en kijk goed uit, want je wordt wel wat ouder!!!!!tot ziens weer en goede reis.
    gr. van joke en je neefke. piet.

• 24 Mei 2015 - 11:37

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Hier weer een berichtje van ons. Gelukkig dat Ad zich niet bezeerd heeft, want dat zou niet zo fijn geweest zijn. Klasse hoor dat fietsen van jullie, langs soms van die smalle paadjes. Wij nemen onze pet voor jullie af.ook leuk al die verhalen van jullie van wat jullie meemaken en allemaal zien.Hier is gisteren de fietstocht van Het Lopend Vuurtje geweest. Fietsen van kerk naar kerk. Wij wensen jullie nog veel fiets plezier en een veilige fietstocht.

groetjes Kees en Tonny

• 24 Mei 2015 - 13:52

Sofie:

Ontbijt sober?! Dat eet ik hier niet elke dag hoor!!!
    Mooi te zien dat jullie genieten. Zelf heb ik vandaag voor het eerst weer op mijn Koga racemonster gezeten na de zwangerschap en bevalling. Super fijn en het voelde als vanouds!
    Veel plezier daar nog!

Verslag uit: Duitsland, Bad Salzungen

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.