Van Chalon-sur-Saône naar Montceau-les-Mines - Reisverslag uit Montceau-les-Mines, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Van Chalon-sur-Saône naar Montceau-les-Mines - Reisverslag uit Montceau-les-Mines, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Van Chalon-sur-Saône naar Montceau-les-Mines

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

11 Mei 2022 | Frankrijk, Montceau-les-Mines

Beste familie, vrienden, kennissen en ieder die ons volgt.

Deze morgen vertrekken we met het telefoontje in de aanslag. We zullen deze keer Chalon uitrijden zonder stomme fouten te maken. We vertrekken om half negen en we weten welke richting we moeten lopen/fietsen. Het wordt lopen, want de binnenstad is veelal eenrichting verkeer. We lopen voorbij Place St. Vincent dat omringd wordt door prachtige vakwerkhuizen met de cathedral St.Vincent in de buurt. Allemaal niets van gezien, de telefoon moet ik volgen.

Na een kilometertje lopen staan we bij een D weg rechtstreeks naar Chagny. Halverwege buigen we af naar de route langs Canal du Centre. We zijn op de goede Groene Route en dan ontdekken we, dat we deze weg in tegenovergestelde richting hebben gereden naar Chalon. Nog steeds vraag ik me af, waar het toen fout is gegaan. Helaas, zal ik dit nooit te weten komen.

Vandaag hebben we een stevige wind op kop en die komt goed van pas bij deze hoge temperatuur. Bovendien kunnen we schakelen naar een hogere ondersteuning als het zwaar wordt.

Het is stil op het pad: af en toe passeert er een cyclist en soms passeren wij een niet “gemotoriseerd” koppel. De sluisjes zijn er ook weer en af en toe wordt er geschut. Dat gebeurt hier wel automatisch. Wij gaan steeds omhoog om daarna weer op de hoogte van het kanaal de weg te vervolgen. We schatten het verval hier zeker twee meter.

De routes gaan wel veel op elkaar lijken, behalve als je dan ineens voor een opgebroken fietspad staat. Deviation, tja…maar geef dan wel aan welke richting we moeten nemen. Dat mogen we hier in De Bourgogne zelf uitzoeken. We wijken niet graag van de route af, omdat onze ervaring ons heeft geleerd, dat het daarna gemakkelijk fout kan gaan. Dus over keien en keitjes lopen, soms fietsen, een graafmachine passeren om dan uiteindelijk op het goede pad uit te komen.

We blijven het Canal Du Centre volgen tot onze slaapplaats in Montceau-les-Mines. Daar arriveren we m.b.v. mijn “gids” om half drie bij het Ibis hotel. Een allervriendelijkste receptioniste heeft voor ons een kamer op de begane grond en loopt met ons mee voor de stalling van de fietsen. Prima service.

Het was warm vandaag, maar na een fijne douche zijn we snel fris en weer volop energie voor het verslag en de foto’s.

Voor de liefhebbers van foto’s kijken, die kunnen nu teruggaan ook naar de oude verslagen met foto’s.

Morgen slapen we uit, (als Ad dat dan ook maar doet) want er staan maar 55 km. gepland naar de stad Digoin. Voor jullie allemaal een fijne zomeravond.

Gr. Anny en Ad.

• 11 Mei 2022 - 19:11

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad

nou, dat was weer een volgende etappe. Geen tijd voor de bezienswaardigheden, telefoon in de gaten houden en dan weeeer over het keienpad lopen. Wat zijn jullie toch bikkels!! Fijn dat je een goed hotel hebt met een kamer op de begane grond. En als Ad niet uitslaapt, dan doe jij het maar. Ik denk dat het bij jullie warmer was dan hier, het waait erg hard en de wind is nog steeds koud vind ik, maar er komen warmere dagen aan, ook hier. Vannacht zou het wat regenen, nou het is eigenlijk heel hard nodig, maar ik heb toch liever zon.

Ik heb alle foto's van de vorige etappes al bekeken, het kon zomaar een andere reis van jullie zijn, ze lijken allemaal op elkaar, maar dat heb je met zo'n fietstocht. Jullie hebben er alweer 10 etappes op zitten, wat gaat het toch snel. Maar heel fijn dat jullie genieten, daar gaat het toch maar om. En besef dat jullie grote bofkonten zijn dat je dit nog allemaal aan kunt en nog een goede gezondheid hebben. Dat nemen ze je niet meer af.

Theo zou eigenlijk nog komen deze week, maar Carola moest voor haar werk naar Joure en Utrecht, dus hij kon niet. Dan moet hij bij de mannekes blijven. Ook niet erg, dan volgende week. Morgen heb ik weer tai-chi, vrijdag boodschappen doen en zaterdag komen Lina en Ton op bezoek en maandag de 2 Marianne's, dus ik hoef mij ook niet te vervelen. Daar heb ik trouwens nooit last van, er is altijd wat te doen. En aangezien ik steeds langzamer word, zitten mijn dagen toch vol.

Dan wens ik jullie nog een fijne avond toe, eet lekker en slaap morgen uit. Dan lezen we wel weer hoe het verder gaat. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op.

Liefs,
    J E T

• 11 Mei 2022 - 19:57

Hans En Henny:

Hallo Bourgonge fietsers . We volgen jullie alle dagen en ook de mooie foto's. Alleen de beschrijving en markering laat nog wel eens afweten .Maar , het is toch prima fietsweer ??. Al die sluisjes die zijn niet te tellen wat jullie onderweg tegen zijn gekomen en nog. Maar het aantal etappes ik dacht ongeveer tien !! daar hebben jullie toch van genoten. We blijven jullie volgen. Geniet nog van de resterende etappes.

Nog even dit Henny ligt met een hevige Gordelroos.
    Groetjes vanuit Remuunj Hans en Henny.