Denderen langs de Dender met gedonder , - Reisverslag uit Duffel, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Denderen langs de Dender met gedonder , - Reisverslag uit Duffel, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Denderen langs de Dender met gedonder ,

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

24 April 2018 | België, Duffel

Goede avond allemaal.

Vandaag een beetje later dan gewoonlijk. En hoe komt dat?

Deze morgen na een prima verzorgd ontbijt vertrokken we rond half negen richting Mechelen. Het was niet echt warm en het miezerde wat. De eigenaresse wees ons hoe we het beste snel op de Jacobsroute konden komen. Het was geen probleem en voordat we in het drukke Mechelen aankwamen viel er al geen enkel spatje regen meer. De stompe toren van de St Romboutskathedraal laat zich al van verre zien. We bewonderden daar Het Hof van Busleyden, een voorloper van de Hoge Raad daterend uit de 15 de eeuw, het Belfort, de Lakenhal en de gevels van de Gildehuizen. Een levensgroot standbeeld van Landvoogdes en aartshertogin Margaretha van Oostenrijk staat daar ook te pronken. De Romboutskathedraal was open en ik had geluk: een aardige pastor hielp me aan een stempel.

Mechelen door fietsen was geen probleem. We herkenden de verschillende pinten waar we vorig jaar vaak hulp moesten vragen.
Er stond een stevig windje en via het fietspad De Leirekensroute, een oude spoorbaan uit 1876 om Antwerpen met Douai in Frankrijk te verbinden, bereikten we vlot Aalst aan de oever van de Dender. We bonden Aalst de moeite waard om ze met een bezoekje te vereren. Ook hier weer op de Grote Markt mooie Gildehuizen, het Schepenhuis uit 1420 en het Belfort met het oudste mechanische klokkenspel in de Nederlanden. Opvallende is daar de Beurs van Amsterdam met een zuilenarcade onder een lange renaissancegevel. Een groot standbeeld van ene Dirk Martens uit Aalst staat midden op het plein. Hij was de eerste boekdrukker van België. De St. Martinuskerk bezocht om daar Het schilderij van Jacobus als Morendoder op de foto te kunnne zetten. Helaas, er waren grote verbouwingen en opgravingen in de zijbeuken en Jacobus was nergens te zien. Wel was er een prachtig houtsnijwerk van de H. Martinus te zien, die zijn mantel deelde met een bedelaar. Terug naar het Jaagpad van de Dender, voor ons heel bekend. Daar begon het gedonder. Het hele pad gewoon afgesloten met een enkele verwijzing naar fietsomleiding. Wij volgden braaf de borden, hadden echter al snel in de gaten, dat de omleiding ons de verkeerde kant uit stuurde. Met vragen en de Google map app bereikten we na veel tijdverlies het bewuste pas. Hoera! Dat ging vlot naar Ninove en Geraardsbergen. Tijd over om op turbo stand richting de muur van Geraardsbergen te trappen. “Tot de kerk “ riep Ad. Ok. Soms moet je water bij de wijn doen. In de St. Bartholomeus kerk boven aan het plein was er niemand voor een stempel. Het Info vvv. Kantoor bracht redding. Ook manneke Pis, het broertje van het manneke uit Brussel was er te bewonderen in veel soorten outfits: van Hendrik de VIII tot een wielrenner in kleding van de ronde van Vlaanderen. Mooi alles kunnen bekijken en dan terug naar de andere oever van de Dender.
Het was beneden in de stad erg druk: de school die op het jaagpad uitkwamen ging net uit en wij bonden het verstandig om een stukje te lopen. En dan kom je aan en jawel hoor, jaagpad afgesloten wegens werkzaamheden. Een aardige man wees ons de alternatieve route langs de hoofdstraat enz. Uiteindelijk na veel vragen zaten we op het goede pad. We moesten toen nog 25 km. En dat werden er uiteindelijk 35, omdat we na Lessines in Wallonië heel moeilijk OEdeghien konden vinden. Met behulp van Google kwamen we hier om zes uur aan na 104 km. Het was me en dagje wel.
De warme ontvangst, een gezellige aperitief met de de gastheer/gastvrouw, het heerlijke avondmaal, dat mevr bereidde deed de ellende van vandaag vergeten.
Een prachtige slaapgelegenheid met alles erop en eraan. We genieten ervan.
Morgen gaat de tocht via Tournais naar Cambrai en zullen we de Franse grens passeren.
Welterusten allemaal!

• 24 April 2018 - 22:17

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

ik dacht al, waar blijft ze nou, maar na het verhaal gelezen te hebben, was het inderdaad een dag vol hindernissen! En een erg lange dag. Dit doet me denken aan een cursus Management-assistente die ik ooit volgde. De man die ons les gaf zei: het leven is een cybernetisch proces, wat zoveel betekent dat je nooit weet hoe de dag gaat als je er aan begint. Dat hadden jullie dus vandaag. Maar gelukkig hebben jullie weer een fijn onderkomen, lekker eten en daarom wens ik jullie voor straks welterusten. Hopelijk gaat het morgen voorspoedig en gaan jullie de Franse grens over. Veel succes en pas goed op jezelf. Ik ga morgen naar Helmond voor de asuitstrooiing van Henny. Dan sluiten we dat hoofdstuk ook weer af.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 24 April 2018 - 22:34

Marianne:

Lieve twee,
    Veel lieve groetjes van ons! Jammer van de afgezette paden. Dat scheelde weer kilometertjes, maar jullie kijken niet op een kilometertje, zijn wel wat gewend.
    Heel leuke foto's bij de vorige brief!

• 24 April 2018 - 23:20

Peter Baselmans:

Hoi Annie en Ad
    Met jullie sportiviteit kun je verder.
    Veel succes
    Groetjes Peter

• 25 April 2018 - 10:19

Tonny Verstraten:

Goede morgen,

Nou dat was me het dagje wel. Ja al die wegomleggingen daar word je niet vrolijk van. De mooie stad Mechelen gezien.Wij vonden dat toen ook zo'n mooie stad. Wel fijn dat je geen regen hebt. En nu na een welverdiend avondeten er weer tegenaan.
    Heel veel groetjes van Kees en mij.

• 25 April 2018 - 16:42

Ton Wouters:

Hallo Anny en Ad.

Wat een geschiedenislessen hebben jullie bijgetankt in de toch al grote kennis-rugzak. Heel interessant om het te lezen.
    Als er wat tegenslag is kunnen jullie dat aardig pareren, ook omdat er steeds een reddende engel in de buurt is.
    En al twee keer een gezellig verblijf op jullie overnachtingsplaats.
    Veel succes en plezier bij het fietsen. Met de turbo erop lukt het allemaal.
    Groet, Ton