Een tocht om van te dromen, maar.... - Reisverslag uit Hamm, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een tocht om van te dromen, maar.... - Reisverslag uit Hamm, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een tocht om van te dromen, maar....

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

18 Mei 2015 | Duitsland, Hamm

Na een goede nachtrust stappen we om 8 uur weer op de fiets om op advies van de hotelier meteen rechtdoor omhoog te rijden om zo de route naar Haltern op te pikken. Na anderhalve kilometer hebben we beiden het gevoel, dat dit niet de goede weg is. Terug en opnieuw een start vanaf het hotel, maar nu meteen naar rechts. En daar zien we de juiste fietsbordjes.
De zon schijnt, in de bermen staat het fluitenkruid te pronken met prachtige witte bloemen, het is doodstil op de weggetjes en.....we hebben de wind in de rug. Hoe kunnen we het zo treffen.
Na de eerste misser volgen er nog meer. We missen het wateraltenatief langs de Lippe en rijden Haltern binnen via een provinciale weg. Voordeel geen gravelpad, maar een echt fietspad om meer tempo te kunnen maken. In Haltern zien we voor de kerk een groep kinderen met enkele bruidjes. Bij een beeldengroep wordt een klassenfoto gemaakt en op mijn vraag waarom er bruidjes zijn krijg ik het antwoord van een mooie
leerkracht: gisteren hebben enkelen hun communie gedaan en dan is het de dag daarna altijd een dankdienst.
Clara, misschien herken jij dit.
Wij gaan weer door richting Stausee. Druk is het nog niet op het meer. In de verte zien we wat bootjes liggen. Bij het zoeken naar de weg worden we vaak geholpen door uiterst vriendelijke Duitsers. Als we voor het plaatsje Ahsen stoppen, stopt er achter ons een auto, de man stapt uit en wijst ons de weg door Ahsen.
Tien kilometer verder zien we Umleitung staan, maar we denken, dat het een oud bord is en de brug over de Lippe allang klaar is. Helaas, we worden tegengehouden door werklui die ons fijntjes op de borden Umleitung wijzen. Terug en verder de route vervolgen met weer wat extra kilometers.
We passeren de atoomcentrale en industrie van Bork, nadat we noodgedwongen weer op een bankje hebben geluncht. Nergens
een cafeetje te ontdekken, kilometers niets gezien. Wel een prachtige landschappelijke route.
Of de schrijver van het boekje kan niet goed uitleggen wat hij met bepaalde aanwijzingen bedoelt of wij lezen het verkeerd. We slaan een weggetje van gravel in met uitzicht op niets en we hebben geen zin om ons in dat avontuur te storten. Daarom gewoon, met een klim van 8% langs de grote weg en een omweg van 5 kilometer komen we uiteindelijk toch weer op de route voor Schloss Cappenberg. We stomen door van Werne naar Hamm langs het kanaal met een stevige wind in de rug. Wat een genot. Enthousiast rijden we het industrieterrein van Hamm binnen en krijgen gelukkig op tijd een waarschuwing van weer een vriendelijk Duitser, dat de weg verderop dood loopt en dat we via de brug in het Centrum kunnen uitkomen. Onze Tom Mio doet weer z'n best maar uiteindelijk bij het voetgangers centrum laat hij ons in de steek. Vriendelijke Duitsers overal en zo staan we na 85 km. voor ons hotel, kamer 305, drie hoog, maar er is een lift. Na de nodige plichtplegingen lopen we naar naar het centrum en trakteren ons op een heerlijk Italiaans ijsje.
Hoogtepunten: het prachtige landschap, het schone land, vriendelijke mensen en de wind in de rug.
Dieptepunt: onduidelijkheid van het routeboekje.
Morgen gaan we naar Paderborn en dan maar hopen, dat we goed lezen en geen bordjes missen. Tot morgen. Mijn iPad werkt voortreffelijk. Gr. Anny

• 18 Mei 2015 - 20:16

Jetty Blijdenstein:

Hallo fietsers,

daar zijn jullie weer. Wel wel, wat een dag met hindernissen, maar het doet me goed dat jullie inmiddels ook ervaren dat de Duitsers hele vriendelijke mensen zijn. Ik ervaar het nooit anders. En wel vervelend natuurlijk dat het boekje het niet goed aangeeft. Maar, met vragen kom je overal, al zou het ook leuk zijn dat die Mio (ik weet niet eens wat dat is) het eens wel doet. Hamm is ook een mooi plaatsje, maar welke plaats in Duitsland is dat eigenlijk niet. Overal mooie huizen, een Dorfplatz, Rathaus en Kirche en zo is het overal. Gelukkig dat jullie de wind in de rug hadden. Hier is het knudde met het weer. Vanaf vanmiddag regende het flink, nu klaart het weer op, maar ik heb mijn vest aangedaan van de kou. Van mij mag het nu echt wel wat warmer gaan worden, het is al 18 mei. Voor jullie hoop ik ook op beter weer, want dat is toch prettiger fietsen. Er zit alweer een dagje op. Slaap lekker vannacht in kamer 305 op 3-hoog en morgen weer in de benen voor de volgende etappe! Op naar Paderborn, daar staat de Paderborner Vereinsbrau, dus een pilsje zal er dan wel in gaan. Voor straks welterusten!

Liefs,

J E T

• 18 Mei 2015 - 20:50

Fons Pijnen:

Hallo

Jullie laten Hannover duidelijk links liggen. Wellicht zie je de naamplaats op borden staan. In de buurt van deze stad ligt Peine. Hier komt mijn verre-verre-voorvader vandaag. Clemens aus Peine.

Fijne tocht

groeten Fons Pijnen

• 18 Mei 2015 - 21:28

Koos:

Rechttoe rechtaan is jullie vreemd.
    Kilometers vreten is de kunst,,niet?
    Anontuur is waar je voor gekozen hebt,Ad?

• 18 Mei 2015 - 21:55

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,
    Zo na enkele dagen weg even de reisverhalen gelezen. Het is weer ontzettend leuk dit allemaal te kunnen lezen. Die mio waar je over schrijft, is dat een soort tom-tom? Hopenlijk fietsen jullie niet te veel verkeerd, want dat zijn verloren kilometers. Morgen weer een mooie dag.
    Veel liefs van Tonny.

• 18 Mei 2015 - 22:35

Clara En Koert:

Je hebt van die dagen ... ik ken ze wel. Ik zie ons nog in Sydney een paar keer een tolweg op en neer rijden op zoek naar de juiste afslag naar onze Airbnb! Maar wat een opluchting als de klus dan weer geklaard is. Applaus voor het goede teamwork!
    Ik ben tot in de zesde klas 'bruidje' geweest. Als er iets feestelijk opgeluisterd moest worden (veel processies, kerkelijke hoogtijdagen of een gouden bruiloft) mocht die jurk weer uit de kast. Omdat ik niet zo hard groeide bleef die maar passen. Hij was wellicht ook 'op de groei' gekocht! Fijne dag morgen.
    Liefs, Claar en Koert

• 19 Mei 2015 - 12:41

Geert En Mieke Siebers:

Hoi Ad en Anny, het gerucht gaat dat er binnenkort een Mio op de markt komt die ook vragen kan stellen. Helaas hebben jullie daar nu nog niets aan, maar met een gezond boerenverstand en 'n gedegen kennis van de Duitse taal (wat jullie allebei hebben) kom je uiteraard ook op de plaats van bestemming. Het kost wat extra kilometers maar dan heb je ook wat. Prachtige uitzichten etc.
    Hier in Hoeven is inmiddels de fiets4daagse achter de rug zodat het leven weer zijn normale rustige gangetje gaat.
    Nog veel plezier toegewenst en hopelijk gaat het de komende dagen beter met het routeboekje.
    Groeten, Geert en Mieke

Verslag uit: Duitsland, Hamm

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.