Rustig uitbollen langs Canal de Nivernais - Reisverslag uit Coulanges, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Rustig uitbollen langs Canal de Nivernais - Reisverslag uit Coulanges, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Rustig uitbollen langs Canal de Nivernais

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

15 Mei 2022 | Frankrijk, Coulanges

Goedemiddag allemaal.

Vandaag de voorlaatste route naar ons eindpunt Auxerre, waar we een dag eerder zullen aankomen dan gepland.

Gisteravond hebben we bekeken of we vanuit Corbigny naar Vezelay (mijn wens pelgrimsplaats Santiagogangers) zouden kunnen fietsen. Ad bekeek de afstand en het zou dan een tocht worden van 95 km. Hoe we het ook bekeken minder dan 95 km. was het niet. Bovendien hadden we gisteren 85 km. afgelegd en om nu weer zo’n grote afstand te fietsen zagen we niet zitten. De Vezelay route werd geschrapt en konden we van drie ritten er twee van maken.

Vandaag is het een tocht van 55 km. langs het kanaal de Nivernais. We slapen dus uit en nemen de tijd voor het ontbijt. Om negen uur vertrekken we uit Corbigny richting het kanaal. Toch weer even her en der vragen en zoeken, want het routeboekje is hier niet duidelijk in.

Na twee km. het voie verte bordje. We rijden over een kiezelpad wat eigenlijk niet te fietsen is. Het loopt bovendien ook nog omhoog, terwijl we naar het water moeten. Na 100 m stap Ik af, roep, dat ik niet meer verder ga, omdat een dergelijk pad levensgevaarlijk is. Terug hobbel de bobbel, handen bij de remmen en goed uitkijken! Onderaan gekomen treffen we een oude heer met een stokbroodje onder zijn arm. Hij vertelt ons hoe we bij het kanaal kunnen komen. Een gesprekje volgt en als we vragen hoe oud hij is, horen we de bijzondere leeftijd van 97 jaar. Tot slot zegt hij, dat wanneer hij niet meer een wijntje kan drinken, hij niet weer wil leven. Merci monsieur et au revoir.

Bij Chitry-les-Mines schieten we het jaagpad op en hier beginnen ook weer de ecluses. Met de wind in de rug, een lekker zonnetje en mooie vergezichten rijden we langs de rivier de Yonne en passeren we diverse kleine gehuchten zoals Marigny-sur-Yonne, St. Didier en Tannay, waar we een plekje vinden op een picknickveldje. Koffietijd is theetijd geworden wegens gebrek aan koffiesticks.

Daarna bollen we inderdaad rustig verder, alle tijd met maar 55 km. te gaan. En zo bereiken we de Middeleeuwse stad Clamecy al om 12 uur. De klokken van de kathedraal beieren naar hartelust en het lijkt wel of ze ons verwelkomen. We fietsen een paar schilderachtige straatjes met vakwerkhuizen in en treffen een kleine bistro, waar je kunt lunchen. Doen we, want we hebben alle tijd.

Onze lunch bestaat uit een visgerecht, een ijsje en koffie als afsluiting.

Na de lunch wordt het even zoeken naar de groene bordjes, maar met logisch nadenken en uitproberen zitten we snel op het goede pad. Even voor Coulanges-sur-Yonne stoppen we op de brug en treffen daar een Nederlandse dame aan, die alleen en route is, kampeert en op een gewone Koga haar Bourgondisch rondje rijdt. Na een leuk gesprekje wensen we haar een goede voortzetting van de tocht en rijden wij Turbo het centrum van Coulanges in, waar we bijna op ons hotel Le Lion d’ Or botsen.

Tijd voor een colaatje en dan inchecken. Douchen, luieren, verhaal schrijven en een belletje plegen naar ons hotel in Auxerre, dat we een dag eerder aankomen. Was geen probleem.

Morgen dus onze laatste rit: 52 km. naar Auxerre, waar onze auto op ons wacht. Voor allemaal nog een prettige zondagavond en tot morgen voor de laatste dag.

Lieve groeten van mij en Ad.

• 15 Mei 2022 - 19:44

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

mag ik beginnen met te zeggen dat jullie heel verstandig zijn om een dag korter rijden! Want hoe dan ook, het kan ook te veel zijn. En wat hadden jullie weer een leuke ontmoeting met een man van 97!! En dan een mevrouw in haar eentje op pad, dat zou ik dus niet doen, ik ga overal alleen op af, maar altijd met een gezelschap. Maar ja, je hebt overal mensen voor.

Hier is het vandaag echt zomer en wat heb ik vanmiddag gedaan?? In de bioscoop gezeten van 4 tot half 7!! Ik was naar de nieuwste film van "Downton Abby, a new era" We zaten maar met 6 mensen in de zaal, dus geen vervelende jong met krakende chips zakken!! Wat heb ik genoten. Hij draait alleen in de bioscoop en (nog) niet op TV. En toen ik buiten kwam was het net of er een elektrische deken op mij kwam, zo warm. Fijn dat jullie even lekker kunnen relaxen in jullie hotel en dan morgen alweer richting Auxerre voor de laatste fietsetappe. Ik wens jullie weer veel succes en pas goed op op de keienpaden, is eigenlijk geen doen. Slaap lekker en morgen veel succes. En dan hoop ik dat jullie je auto weer in goede staat aantreffen. Tot morgen!

Liefs,
    J E T

• 15 Mei 2022 - 20:51

Clara De Jager:

Chers voisins,
    Nou gaat het ineens wel heel snel hè! Wat een gezellig verslag vandaag. Ik lees graag over jullie ontmoetingen en steile, glibberige kiezelpaadjes! Goed dat je niet koste wat het kost vasthoudt aan het gemaakte plan. Het is fijn om tijdens zo’n tocht wat ruimte voor improvisatie te hebben. Dan wens ik voor morgen nog een plezierige en vooral veilige laatste fietsdag. Tot dinsdag in het Johannapark, of blijven jullie nog een extra dag in Auxerre?
    Veel liefs,
    Clara

• 15 Mei 2022 - 21:53

Joke:

Hoi Annie en Ad
    Alles goed in Hoeven morgen nog genieten van weer de laatste fietstocht van jullie fietsroute. het is weer leuk mee genieten van de verslagen wat jullie zien en ervaren. goed uitkijken en we zien jullie weer snel.

• 16 Mei 2022 - 11:45

Lia En John Van Baal :

Dag Anny en Ad,

Chapeau, dat het jullie weer gaat lukken.
    We hebben daar overigens niet aan getwijfeld.
    Natuurlijk is er de elektrische ondersteuning en we lezen dat jullie al te grote afstanden vermijden. Niettemin ...

Nu ook met foto's.
    We wensen jullie een succesvolle afsluiting en een goede reis huiswaarts.

• 16 Mei 2022 - 13:37

Marianne:

Gezellig jullie verslag weer te kunnen lezen.
    Nog een laatste dagje en jullie komen weer noordwaarts.
    Heel fijne thuisreis en we spreken elkaar weer binnenkort.
    We hebben wat minder gereageerd i.v.m. onze frequente “uitstapjes” naar Breda.
    Veel liefs van Walter en Marianne

• 16 Mei 2022 - 16:20

TonnyVerstraten :

Hallo Anny en Ad,
    Jullie hebben misschien wel gedacht daar horen we niets van. Maar dat lag aan mijn i-pad. Hij viel iedere keer als je ergens mee bezig was ,uit. Je kon er bijna niets meer. Vanmiddag mee naar Roosendaal geweest. Er werd gezegd dat is de ouderdom, maar dat valt wel mee. Hebben toch even gekeken en hij werkt weer. Eerst heel veel verslagen nog gelezen. Nou het was voor ons wel op verschillende plaatsen herkenbaar. Hebben in die streek ook weleens gezeten. Weer genoten van die verslagen en de mooie foto’s. En nu zit heter weer bijna op. Maar weer weleens mooie tocht. Anny als je thuis bent , in de bode van vorige week staat een foto met tekst van ons jubileum in, dus gooi die niet ongezien weg. Nou nog een goeie terugreis en gauw tot ziens. Heel veel lieve groetjes van Kees en mij.