Met de haven in zicht. - Reisverslag uit Heidenau, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Met de haven in zicht. - Reisverslag uit Heidenau, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Met de haven in zicht.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

06 Juni 2015 | Duitsland, Heidenau

Goede avond familie, vrienden, kennissen en volgers.

Gisteren was een mooie dag langs de Elbe. Prachtig weer, aanvankelijk een prima wegdek, zo goed, dat ik naar Ad riep:"Dit is de kers op de taart", maar na een Tiental kilometers donderde de kers er af. Zandpaden, kei- en grindslag gelukkig niet zo heel veel kilometers maar voor mij was er dus geen kers meer op de taart. Soms gingen we behoorlijke stukken het binnenland in, weg dus mooie Elbe. De wegaanduiding was echter geweldig, Ad had het boekje bijna niet nodig. Fietspad nr. 2 en we reden geen meter verkeerd. Voor Usti moesten we van de route af en met fiets an de hand direct naar de info voor een plattegrond en ons hotel. Probleemloos. 's Avonds uitgebreid Spaans gegeten. We waanden ons even in Spanje.
Een hotel boeken voor ons volgende doel de stad Pirna viel tegen. Alles vol, toen maar uitgeweken naar Heinenau 6 km. Verder. Dat betekent dat we we vandaar nog maar 15 km. hebben te gaan naar Dresden.

Langzamerhand gaat alles 's morgens volgens hetzelfde schema en met veel routine. Een uitgebreid buffet zoals je mag verwachten van een hotel met 4 sterren.
We starten onder een strakke blauwe lucht en zijn heel snel op de route. Verder net de ElberRadweg richting Pinar en Heidenau. We hebben geweldig weer: zon, windje in de rug en lekkere temperatuur. We verlaten Tsechie om 11 uur, maken een paar foto' s en verder gaat de tocht over een prachtig pad. Het is te merken, Dat we in Duitsland zijn. De bordjes nr. 2 zijn echter verdwenen en we moeten zelf goed kijken, improviseren en natuurlijk de rivier in de gaten houden. Toch voelt het als een beetje thuiskomen: de mensen zijn weer te verstaan en we begrijpen wat we lezen. Het is intussen zo warm geworden dat koffietijd verandert in een colaatje op een terrasje bij een brug over de Elbe. Voor de lunch vinden we een moöi plekje onder een grote boom in het dorpje Konigstei. Vanaf hier loopt de Elberadweg dicht langs het spoor, alleen de loopt loopt ook wel eens hoog naast het spoor en dat betekent klimmen. Soms afstappen en lopen, meestal kunnen we blijven trappen. We steken met het pontje over naar de linkerzijde van de Elbe. Ondertussen is het goed warm geworden, maar de wind, soms een stukje bos en de rivier geven enige verkoeling. In Pirna is de Elberadweg afgesloten en moeten we onze weg vervolgen over een N weg. Na veel vragen komt het helemaal goed en om 3 uur rijden we de binnenplaats van ons hotel Muhlenhof. Na het inchecken, fietsen stallen een lekkere frisse douche en we zijn weer O fris als een hoentje. Deze avond eten we Grieks in het enige restaurant in de buurt van het hotel. Nu uitrusten van deze warme dag, want zo' n hete dag krijgt mij eerder klein dan een dag regen en samen gezellig voetbal kijken: Barcelona-Juventus. Tot morgen gr. En voor morgen een fijne zondag. Anny

• 06 Juni 2015 - 21:43

Jetty Blijdenstein:

Hallo lieve vrienden,

jullie zijn weer een heel stuk verder gekomen en gelukkig zonder al te veel troubles. En ja, dan kom je in Duitsland en ben je weer in de geciviliseerde wereld! En bij de naam Pirna moet ik denken aan een foto van een Duitse soldaat, die in mijn album zit: Willy Erfurt uit Pirna. Hij was bij ons op de Boulevard ingekwartierd in de oorlog, nadat de Duitsers ons huis gevorderd hadden voor de Hauptmann. Mijn moeder vertelde dat Willy iedere dag met ons Pa naar Toontje Struis ging om melk te halen voor onze John, Willy hielp overal bij. En dan zat hij 's avonds in het kleine kamertje met een borreltje en dan zei hij een beetje aangeschoten: ich will nur nach Hause nach meine Herta, ich hasse diesen Krieg! Ja, niet alle Duitsers waren rotzakken. Dat je zoiets toch niet vergeet, terwijl ik nog niet eens bestond. Fijn dat jullie weer een goed hotel hebben en weer lekker hebben gegeten. En jullie zitten aan de voetbal, ik dus niet! Ik wens jullie weer een goede nachtrust en morgen een goede toch naar Dresden, een prachtige stad waar jullie zeker zullen genieten. Bezoek de Zwinger, de Fürstenzug uit Meissen-porzellan, de Frauenkirche, Semper Oper en nog veel meer moois.

Liefs en groetjes,

J E T

Verslag uit: Duitsland, Heidenau

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.