Soms zit het mee, soms zit het tegen. - Reisverslag uit Méru, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Soms zit het mee, soms zit het tegen. - Reisverslag uit Méru, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

28 April 2017 | Frankrijk, Méru

Goede avond allemaal.

Deze morgen worden we gewekt door het harpgeluid van de iPad. Ad is nu eens niet een half uur vantevoren al aan het kijken hoe laat het is, daardoor word ik ook altijd wakker. Afspraak: tot 7 uur blijft het stil.
Bij het ontbijt schuiven enkel mannen aan, veelal truckers die in een hotel dat aan hun route ligt overnachten. Die prima ligging gold ook voor ons
We hebben gisteravond op de plattegrond van Noyon bekeken hoe we ook nu weer het snelst op onze route konden. Noyon is overigens een stad met een grote historie (vanaf de Romeinse overheersing) die het bezichtigen de moeite waard is.
Om kwart over acht zitten we op de fiets en binnen 10 minuten zijn we Noyon uit, richting Pont-l'Eveque.
Het is fris, maar de vele laagjes kleding beschermen ons tegen de kou. Bovendien heb ik een mooie dunne col over min hoofd getrokken, waar mijn helm perfect overheen past. ( Voor Ad ben ik dan de Moslima die op de fiets stapt).Temperatuur 8 graden. In Ourscamps zijn nog resten van een belangrijke cistercienzer abdij in 1129 gesticht door St. Bernardus zelf. We laten de ruïne voor wat het is en fietsen via Bois de Compiegne naar de stad Compiegne. Onderweg zien we de afslag naar de Clairiere de l'Armistice: de wagon waar de capitulatie van Duitsland in 1918 werd ondertekend. Kennen we en door rijden dus. Als we het plein voor het stadhuis oprijden is het koffietijd, nu niet op een bankje in het park met het standbeeld van Jeanne d'Arc, maar in een café naast het stadhuis.
Compiegne heeft een rijke geschiedenis, van de Romeinen, Merovingische vorsten tot de hertog van Bourgondië. Jeanne d' Arc kwam de stad te hulp bij de belegering door de hertog van Bourgondië, die samenspande met de Engelsen. Stad werd gered maar met Jeanne liep het niet goed af. De Eglise St. Jacques uit de 13-14 eeuw hebben we ooit ook bezocht. Al rijden we het eerste deel van de weg naar Santiago, we zijn niet meer op Zoek naar St. Jacques. Ook deze stad is een uitgebreid bezoek waard.
Na een fotootje op het bekende parkje bij Jeanne moeten we door naar Clermont-Agnez, waar we nog herinneringen hebben aan onze eerste tocht met Jan en Paula ( de klim naar het centrum)en bij de tweede tocht de vrienden Henk en Koos in het motel weer eens ontmoetten.
Halverwege de route gaat het echter mis: het spoor totaal bijster. Bepaalde namen van straten in Courcelles en Catenoy niet te vinden. Samen puzzelen, herlezen, terugrijden en vragen. Een kerk is vaak een goed herkenningspunt. Uiteindelijk lukt het ons om Clermont-Agnez te bereiken.
Vandaag haal ik daar in de supermarkt Contact wat voorraad voor de komende dagen: croissants die vers blijven, drinken, harde kaas en nieuwe tandenborstel.
Daarna vervolgen we de weg over het Massief de Clermont. Pittige klimmen met mooie afdalingen. Ik beloof Ad, dat ik achter hem zal blijven om toch maar zo voorzichtig mogelijk te dalen.

We rijden weer eens langs kilometers graan-, koolzaad- en erwtenvelden met daarbij de nodige klimmetjes: enkel rondtrappen, klein schakelen en met 18 km. nemen we heuveltjes
tot 7%. Ondertussen zien we dat de lucht betrekt en even later plenst de regen op ons neer. We hebben dan nog 20 km. te gaan!
Als we ook nu weer de route in het boekje niet begrijpen zijn de rapen gaar. Ad wil nog eens herlezen, ik zie het bord Andeville staan waar we uiteindelijk heen moeten, alleen volgens de beschrijving via een andere weg. Ik heb geen zin om in de stromende regen eens te kijken hoe het eigenlijk zou moeten. De fiets op en rechtdoor naar de volgende plaats. Ik neem de kop over, tempo " sport" om zo snel mogelijk in Meru te arriveren bij ons B&B adres. Nat tot op het bot komen we aan om kwart voor vijf, maar vanaf vijf uur is de zaak pas open. Kortom tot half zes in het portiekje gewacht, wetende na een telefoontje, dat ze enige vertraging had. Enige? Een Franse vertraging van een half uur en wij maar blauwbekken van de kou en de nattigheid.
Tja, soms zit het mee, maar vandaag zat het tegen. De meevaller is de heerlijke pizza in het Italiaanse restaurant van Meru.

Morgen gaat het vast beter. Iedereen een fijn en warm weekend. Groeten van Ad, die kruipt al onder het dekbed. Ik ga nog wat foto's plaatsen. Anny

• 28 April 2017 - 23:10

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

Ik wil net naar bed gaan en zie dat de mail weer binnen is, dus snel weer even reageren. Ja, jullie vermoeden natuurlijk al wat ik ga zeggen: als ik dat lees van die stromende regen dan denk ik: aanmenooit nie!!!!!!!Je zou een longontsteking oplopen in die natte kleren. En dan nog een half uur moeten wachten ook. Ik wens jullie toe dat het morgen nou eens beter weer is, hier is het ook nog niet veel soeps, het blijft koud. En is het nou niet erg saai om weer diezelfde routes te rijden? Eigenlijk hebben jullie het allemaal al een keer gezien. En wat zullen jullie toch blij zijn met de E-bikes! Voor morgen weer een voorspoedige tocht toegewenst en hopelijk houden jullie er niks aan over door die regen. Alweer tot de volgende mail.

Liefs en groetjes,
    J E T

• 29 April 2017 - 12:48

Koos Follings:

Brrrrrrrr koud dus.

Weer terug uit Düsseldorf met ons beleggingsclubje. Ronduit een fantastische trip.
    Vanuit Hotel ONE nabij het Hauptstation door de Stad onder begeleiding van een gids.Lunch in de Euere.
    aldaar uitgebreid geproeft van de ALTE.
    s'middags een bedrijfsbezoek teweten de TEEKANNE.
    Boeiend distributieverhaal.
    Op naar ons restaurant in de Altstad.
    Voortreffelijke boullabaise-soep met daarna kalfsniertjes . Een traktatie!
    De avond vrolijk doorgebracht in de bekende bruine kroegje aldaar.
    Niet teveel opgeven over de stad Keulen met haar Kölsch,wat dat valt daar niet in goede aarde.
    De volgende dag Kunstpalast bezocht met een schitterende tentoonstelling van Cranach,wederom onder begeleiding van een vrouw als gids, eine historiker.Het aanzien alleszins waard met een goed verhaal.

Daarop naar de haven met een expose van wederom een mooie vrouw over de architektuur,die daar te bewonderen viel. Onder meer een door JO Coenen, een Heerlenaar, ontworpen pand .
    Alleszins de moeite waard.
    Na een uitgebreide Lunch weer op huis aan,waar we door vrouw en dochter ,ook 2 schoonheden ,
    werden opgewacht.
    Gelukkig geen regen op onze kop gehad,zoals jullie beiden,Ad en Anny.
    Maar na regen komt ..........
    nietwaar?

• 29 April 2017 - 13:39

Henk Bond:

Zeg,Koos,blijft er nog een tochtje voor ons over,want we moete An En Ad toch ook wat boeiende reisverhalen schrijven.Ik train me suf op mijn nieuwe BMX.Ik kreeg 1000€ terug voor mijn oude fiets en 700€ korting,omdat het een ouder model was ,dus ik hoefde maar 4000€ bij te betalen.
    In Noyons hebben we elkaar toch in 2008 voor het eerst ontmoet in de rue Noviomage schuin tegenover de kerk,die we niet bezocht hebben,omdat deze al gesloten was in tegenstelling tot het cafe om de hoek.
    Ik beleef de reis van 9 jaar geleden weer helemaal opnieuw.Vandaag waren we gestart,maar dan in Heerlen.
    Geniet en laat ons door jullie verhalen meegenieten.