Op knooppunten naar Emmerich - Reisverslag uit Emmerich, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Op knooppunten naar Emmerich - Reisverslag uit Emmerich, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Op knooppunten naar Emmerich

Door: AD

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

16 Mei 2015 | Duitsland, Emmerich

Voor iedereen die ons volgt.

Op knooppunten naar Emmerich.
Als we deze morgen naar buiten kijken, ziet het er al triest uit. De lucht is zwanger van de komende regen. Geen zon te bekennen. Op de slaapverdieping heerst diepe rust. In doodse stilte maken we ons geroutineerd klaar voor de tocht van vandaag. Als kleine tegenprestatie voor het kosteloze verblijf in boterbloem 26 ruimen we de vaatwasser uit en zorgen we voor het ontbijt. Wij zijn al klaar met het ontbijt als Nicole verschijnt. Voor het vertrek maakt ze Marco, Merel en Floor wakker om ons uit te zwaaien. Gekleed in regenjack rijden we om 8 uur, nagezwaaid door het hele gezin de straat uit op weg naar knooppunt 15. Er zullen er nog vele volgen !
Het regent, maar niet hinderlijk: motregen. De knooppunten kloppen allemaal en zo komen we feilloos door Wychen. Op de A50 steken we de Maas over: de eerste van de vele rivieren die nog zullen volgen. Als we Nijmegen naderen rijden we door een fraai stuk natuur. De paden hebben soms namen die ons ouderen opvallen o.a. het Wout Wagtmans en Gerrit Schulte pad. De knooppunten brengen ons naar de H. Landstichting en Berg en Dal. Het terrein is pittig geaccidenteerd en na een afdaling naar Beek van 10 % komen we weer terug op het vlakke gebied.
Langzaam maar zeker begint de nummering te haperen. Het is maar goed, dat we de route op meerdere manieren gepland en uitgedraaid hebben. In de constant aanwezige motregen improviseren we ons naar Millingen.En daar begint officieel de beschreven route “Fietsen naar Praag.” Gelukkig hoeven we niet de aangekondigde drie kwartier te wachten op de pont. De veerman is bereid om een extra keer de Rijn over te steken. Met nog een handvol knooppunten in het boek vervolgen we nu de echte route. We gaan nu voor het “echie”. De grens zijn we gepasseerd zonder daar ook maar een kenmerk van gezien te hebben. De Mio wordt ingeschakeld, maar omdat dat “ding” niet altijd dezelfde route heeft als in het boek wil hij ons constant af laten slaan of omkeren. We willen eerst naar het hotel/restaurant Klosterberg in de ’s Heerenbergstrasse. Vrij eenvoudig, maar helaas gaat het hotel pas om 5 uur open en wij staan er om half drie voor de deur. We besluiten naar de Rijnpromenade in het centrum te fietsen om daar wat te gaan drinken voor een mooi uitzicht op de Rijn. Als we om half vijf terug keren is de zaak geopend. We stallen de fietsen in de eetzaal en krijgen op de eerste verdieping kamer 1: eenvoudig, maar wel heel schoon voor 48 euro inclusief ontbijtbuffet. Morgen wacht ons een tocht van ong. 80 km. En dan maar hopen op mooi weer. Gr. Ad

• 16 Mei 2015 - 22:53

Henk Bond:

Altijd weer leuk jullie route te volgen ,zeker als het langs ons bekend terrein gaat.Behalve dat ik koos in Nijmegen heb leren kennen en onze puberale schreden aldaar liggen,heb ik afgelopen zondag met mijn broer de ronde van Nijmegen gefietst en oa de holleweg,zeer steil genomen ,waarna de Ooipolder volgde.Komen jullie nu ook langs Xanten ?Morgen vertrek ik naar Bolsward om de elfstedentocht te fietsen,maar hoe je het ook draait,het wordt maandag slecht weer,maar dan zitten jullie al weer een stuk zuidelijker.Nog vele droge dagen in gunstige wind gewenst.Dikke kus
    Henk

• 16 Mei 2015 - 23:53

Jetty Blijdenstein:

En hier dan mijn reactie op jullie tweede dag. Leuk dat de hele familie jullie weer heeft uitgezwaaid. En jammer van het weer, het was hier ook druilerig en koud, maar tegen de avond klaarde het op. En als ik jullie dan weer zie op de foto's dan blijf ik het geweldig vinden dat jullie er alweer voor gaan. Jullie waren vandaag in de geboortestreek van ons pa, die is in Doornenburg, gemeente Bemmel geboren. En opa Blijdenstein was bakenmeester op de Waal. En nu zijn jullie dus alweer in Duitsland en hebben jullie je waarschijnlijk al ter ruste gelegd voor de volgende etappe. Ik had vandaag mijn nichtje Jopie op bezoek uit Zaltbommel. Met mijn 65ste verjaardag zaten jullie bij hen aan tafel. Wim was niet meegekomen, die had wat te klussen met de buurman. We zijn samen lekker in de stad gaan eten en om 5 uur heb ik haar weer naar de trein gebracht. Nou Anny, ik wens jullie weer een veilige tocht en hoop dat het weer een beetje warmer wordt. De vooruitzichten zijn niet zo best, het wordt niet warmer dan zo'n 15 graden. Tot de volgende mail!

Liefs,

J E T

• 17 Mei 2015 - 00:03

Geert En Mieke Siebers:

Hoi Ad en Annie, het lijkt weer als vanouds te gaan die 11e tocht van jullie. Vreemd dat dat "ding" van jullie, de Mio, iets anders aangeeft dan het routeboekje. Die GPS routes kwamen van 'n bekende site en zouden 'n kopie moeten zijn van de routes uit 't boek. Daar heb ik destijds nog met Ad naar gekeken. Helaas konden we toen niet de hele route op de Mio zetten; naar nu blijkt is dat niet zo erg. Als ervaren rotten zullen jullie aan de hand van de beschrijvingen vast in Praag aankomen; dat gaan wij met veel interesse volgen. Veel succes!!
    Groeten, Geert en Mieke

• 17 Mei 2015 - 00:03

Geert En Mieke Siebers:

Groeten, Geert en Mieke

• 17 Mei 2015 - 09:37

Marianne Zegveld:

Lieve twee,
    De kop is er weer af. Wat een verrassingen bij het vertrek! Geweldig!
    Nogmaals een heel goede reis met mooi weer. We volgen jullie.
    Liefs! Walter en Marianne

• 17 Mei 2015 - 10:48

Koos:

En na regen komt zonneschein!

• 17 Mei 2015 - 13:40

Clara En Koert:

Dag Anny en Ad,
    Dat gaat weer als vanzelf! Gezellig om jullie weer te volgen. Hopelijk vandaag een voorspoedige en droge dag.
    Veel liefs, Claar en Koert
    Ps: kamer 48 Euro, incl. ontbijt .. ? Kom er maar eens om!

• 17 Mei 2015 - 18:22

Bep En Bonni:

Zojuist terug uit Lourdes, waar het rond de 30 graden was.
    Geheel onverwachts ben ik gebeld om als zorgvrijwilligster mee te gaan.
    Het is een geweldige week geworden.
    Hopelijk gaan jullie ook naar het betere weer.
    Heel veel succes weer en doe het rustig aan.
    Op jullie leeftijd hoef je niets meer.
    Veel liefs Bonni en betje

• 18 Mei 2015 - 10:11

Pieter Pijpers:

goede morgen , Anny en Ad, bedankt voor jullie berichrtje en hoort dat het jullie goed bevalt, il hoop datjetoch wat goedweer mag hebben want met natte kleren is het niet prettig om op de fiets te zitten. wij zijn wel eens jaloers dat wij datniet mer kunnen doen maar er zijn ook andere dingen, die leuk zijn. ik bekujk ook regelmatig de foto;s en dat zijn ook leuke dingen dan zie ik jullie ook weer eens,verders gaat alles goed in breda. vele gr. van joke en piet en dikke kus xxxxx

• 19 Mei 2015 - 21:00

Wim En Femmie Ketelaars:

Fijn dat het ondanks wat hindernissen goed gaat.Leuk dat ik op de foto sta, Dat was een natte dag.Ga zo door, wij blijven jullie volgen.groet van Wim en Femmie, de passanten.

Verslag uit: Duitsland, Emmerich

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.