Santiago, een droom is werkelijkheid geworden. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Santiago, een droom is werkelijkheid geworden. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Santiago, een droom is werkelijkheid geworden.

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

26 Mei 2018 | Spanje, Santiago de Compostella

Goede avond allemaal.

We hadden gisteren een fantastisch pension in Arzua. Toen we aankwamen hielp de eigenaar met de bagage. Totaal 41 treden. Een fraaie schone kamer met zo’n Spaans uitbouwtje van 75 cm. war net een tafel en een stoel kan staan. Niets wat teveel voor de eigenaar en zijn vrouw. Ook het desayuonos van deze morgen was perfect. Een tafel gedekt met een zelf geborduurd kleedje en de servetjes idem. De mevrouw was allervriendelijkst. In het pension troffen ook weer het Braziliaanse echtpaar. Zij rijden op mountainbikes over de Camino van de wandelaars. Het bijzondere aan deze man is, dat hij met een kunstbeen fietst. We kunnen slecht communiceren en als de groep ons ziet roepen ze Hollanda en wij antwoorden met: “Hallo Brazil”. Zo troffen we ook weer vader en zoon uit CostaRica tijdens het avondeten. Heel gezellig gesproken in steenkolen Engels.

Deze morgen bij het vertrek hebben weer mazzel wat betreft het weer. Het is droog en de wind is heel matig. We rijden door een afwisselend groen landschap met riviertjes met weinig voorzieningen. Het is een zwaar traject, want na elk bruggetje komt er een klim om de volgende heuvel te nemen. Blij dat ik rij op een ibike. Regelmatig moet de Turbo ingeschakeld worden. In het nieuwe boekje van Ad zouden we na Prevedinos het binnenland in moeten. We vergelijken de boekjes en besluiten de oude route te volgen. Als we later in het bekende cafeetje Las Palmyras koffie drinken op 19 km. van Santiago laten we de route aan de cafébaas zien. Daar moet je niet fietsen, een paadje van 75 cm. breed en heel veel op en af. We vragen ons af, waarom de auteur de route heeft veranderd? Op de doorgaande weg is het niet abnormaal druk, het enige verkeer, dat ons razend snel en met veel lawaai passeert zijn Ralley auto’s, vertrokken vanuit Arzua. Daar word je niet vrolijk van als je de stilte van de natuur op zoekt. Zo’n zes kilometer voor Santiago met een flinke klim naar Arins komen de kriebels en dringt het tot me door, dat we aan het laatste stukje van onze lange tocht begonnen zijn. Over de top van deze kale heuvel verschijnt de stad met de torens van de beroemde kathedraal. Emoties komen los! Blij en tevreden, dat we de stad bereikt hebben, maar ook beseffend, dat de lange inspannende tocht weldra voorgoed voorbij zal zijn.
Ad loodst ons via de middeleeuwse brug over de Rio Sar fietsend, lopend en klimmend naar de oude binnenstad. We weten de weg en dan staan we om twaalf uur midden op het plein voor de Kathedraal, waar het erg druk is en waar grote vreugde is onder fietsers en voetgangers.

Wij zijn heel blij, dat we hier samen zijn aangekomen zonder problemen en we genieten samen intens van het moment op het plein, wetende dat dit na vijf keer echt de laatste keer zal zijn.

We ontmoetten bij het afhalen van onze Compostela het koppel René en Patty, ( in het zwart gekleed) en de CostaRica vrienden, Ruben en Ruben, kwamen we ook weer tegen. Wij gaan nu vier dagen vakantie vieren in Santiago. Mocht ik nog iets belangrijks te melden hebben, dan horen jullie het . Donderdag 31 mei vliegen we terug naar huis en daarna komt er nog een evaluatie van deze tocht. Dank allemaal voor jullie belangstelling, opbeurende woorden, mooie schriftelijke stukjes en tot ziens in Hoeven. Heel veel lieve en hartelijke groeten uit Santiago de Compostela. Voor ons was het een zeer mooie, onvergetelijke tocht.
Anny/Ad.

• 27 Mei 2018 - 04:59

Henny Damen:

GE-WEL-DIG.

• 27 Mei 2018 - 08:35

Hans En Henny:

Proficiat met jullie 5e pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

Geniet van de resterende vakantie dagen in Santiago en wij nemen nog contact op tzt voor het jaarlijks treffen.

Heel veel lieve groeten uit Remuunj.
    Hans en Henny.

• 27 Mei 2018 - 09:08

Joke:

Gefeliciteerd met het volbrengen van de 5e x Santiago de Compostela.
    Geniet van de vakantie .
    Alles goed in Hoeven

• 27 Mei 2018 - 09:44

Clara :

GRANDIOSO - BRAVO - APLAUSOS !!
    Geweldig hoe jullie in perfect teamwork de klus weer geklaard hebben! Ik heb met heel veel plezier en met een dosis gezonde jalousie jullie dagelijkse avonturen gevolgd. Fijne dagen nog in Santiago de Compostella en tot donderdag in het Johannapark!
    Veel liefs,
    Clara

• 27 Mei 2018 - 10:26

Cees En Greet:

Geweldig, van harte gefeliciteerd met het behalen van dit mooie einddoel Santiago de Compostella. Daar kunnen jullie mooi op terug kijken. We hebben met heel veel plezier jullie verhalen gelezen met daarbij de mooie foto’s. We wensen jullie nog fijne dagen daar en een goede terugtocht naar huis.

Hartelijke groeten, Cees en Greet.

• 27 Mei 2018 - 20:54

Lous En Jan:

Dag Anny en Ad.

Jullie zijn er weer. De tocht is veilig volbracht. Proficiat met deze geweldige prestatie. Geniet nog lekker na. We wensen jullie nog fijne dagen daar en alvast een goede terugreis. Hopelijk is het lekker weer.

Groeten vanuit Etten-Leur en tot ziens.

Jan

• 28 Mei 2018 - 10:28

Lia En John Van Baal:

De complimenten onzerzijds. Geniet nog van enkele vakantiedagen en een goede reis naar huis.
    Tot weerziens. Lia en John

• 28 Mei 2018 - 10:57

Wim En Nell Blok:

GEWÉLDIGE PRESTATIE.

PROFICIAT ANNY EN AD.
    Fijne dagen nog daar en een goede reis terug.
    Dank voor alle mooie verslagen.
    Lieve groet van ons Wim en Nell

• 28 Mei 2018 - 11:02

Koert:

Proficiat. Het was weer een verbazingwekkende tocht., Geweldig. Na 5 keer de laatste tocht. Jullie zullen voor de komende 10 jaar genoeg herinneringen hebben. Wij zijn trots op onze buren!

• 28 Mei 2018 - 11:09

Geert & Mieke:

Hoi Ad & Anny,
    Gefeliciteerd met jullie zoveelste rit naar Santiago. Geniet nog maar heerlijk van een aantal dagen rust na al die inspanningen in het mooie Santiago.
    Groeten Geert & Mieke

• 28 Mei 2018 - 11:35

Tilly:

Hallo Ad en Annie. Met veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen van jullie bijzondere fietstocht.
    Gefeliciteerd, 2 weken geleden heb ik op het plein bij de kathedraal gestaan. Wat een magisch moment was
    dat! Nog fijne dagen in Santiago de Compostela toewenst.
    Groetjes Tilly

• 28 Mei 2018 - 12:30

Paula Hageman:

Hallo Anny en Ad,
    Proficiat hoor dat jullie de klus weer geklaard hebben. Alles goed gegaan fantastisch. Hebben jullie steeds gevolgd maar kreeg geen berichten meer de laatste dagen dus wisten wij niet of jullie aangekomen waren .Hier en daar geïnformeerd en via internet gelezen dat alles oke was.
    Geniet nog lekker in Santiago van jullie reis.
    Heel veel lieve groetjes en tot gauw Jan en Paula

• 28 Mei 2018 - 13:12

Tonny Verstraten:

Hallo Ad en Anny,
    Gefeliciteerd hoor. Jullie hebben het toch maar weer voor elkaar gekregen en dan voor de 5e keer.
    Was weer blij dat we iets van jullie hoorden. Ik vroeg het zaterdag nog aan Paula in Klundert en die was ook benieuwd. Het was heel leuk in Klundert, lekker gezongen. Geniet nu nog maar een paar dagen van het mooie Santiago, want het was voor jullie de laatste keer.Donderdag een fijne vlucht terug naar huis en dan weer tot zaterdag.

Heel veel liefs,

Kees en Tonny

• 28 Mei 2018 - 19:54

Jetty Blijdenstein:

Lieve dierbare vrienden,

ik heb net de laatste 3 verslagen gelezen en.....jullie hebben het weer gered. Proficiat met het behalen van de eindstreep. En ik kan begrijpen dat jullie wat weemoedig zijn omdat het de laatste keer is, maar bedenk dat dit slechts weinig mensen gegund is om op jullie leeftijd een dergelijke tocht voor de vijfde keer te rijden. Daar kun je diep dankbaar voor zijn. Want je kunt nog zo getraind zijn, er kunnen 1001 dingen gebeuren, waardoor je het niet haalt. Ik wens jullie nog een paar mooie dagen in Santiago en natuurlijk vooral weer een veilige thuisreis. En dan kunnen jullie nog nagenieten van deze speciale tocht in het teken van jullie 50-jarig huwelijk. Wat ook al een prestatie van formaat is. Ik zeg alweer tot mails!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 28 Mei 2018 - 20:05

Ineke Polderman:

Petje af voor ons Anny en Ad!
    Wat een prestatie geweldig!
    Welkom thuis ik mis jullie.
    Dikke kus Ineke

• 29 Mei 2018 - 11:52

Koos En Noor:

A big Hug from us.
    The papagaaiduikers in Noorwegen greet tour.

• 29 Mei 2018 - 22:31

Peter Baselmans:

Hoi Annie en Ad
    Wat moet dit een voldaan gevoel zijn voor jullie.
    Veel gezien, veel doorzetting, veel vertrouwen, optimisten wij zien jullie graag weer in Doeven.
    Bedankt dat wij ook mee mochten genieten.

Groetjes Peter Baselmans

• 31 Mei 2018 - 13:36

Marianne Zegveld:

Geweldig! Jullie hebben het toch maar weer gedaan!
    Nu maar heerlijk genieten van Santiago in alle rust.
    Heel veel liefs van ons en tot ziens. Walter en Marianne

• 20 Juni 2018 - 08:11

Lianne:

Hoi Anny en Ad, jullie zijn nu al weer even thuis, maar ik heb nu pas alle mooie reiverslagen doorgelezen. Wat een prachtige ervaring om dit zo samen te hebben kunnen doen. Gefeliciteerd ermee!