Net niet uit de broek gewaaid! - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Net niet uit de broek gewaaid! - Reisverslag uit Cambrai, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Net niet uit de broek gewaaid!

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

25 April 2018 | Frankrijk, Cambrai

Goede avond allemaal.

Deze morgen al om half negen gestart na een uitgebreid ontbijt, het bewonderen van het “speeltje” van onze gastheer ( een drie jaar oude alfaromeo sportwagen) en een hartelijk afscheid.
De lucht zag er niet fris uit: Donkere wolken voor ons richting Westen, af en toe een spetter regen. Fietsen richting West of zuid-west betekent bijna altijd tegen de wind in fietsen. Zo ook vandaag.
Door een goede aanwijzing van onze gastheer kwamen we meteen op de goede route. Het heuvelachtige gebied Les Collines was voor onze ebikes geen probleem. De heuvels in combinatie met de forse wind zorgden ervoor, dat we vandaag niet op ecostand, maar op tour of zelfs sport/ turbo trapten. Al kijkende op het display ontdek je dan, dat je maar 20 km. per blokje kunt
trappen en dat je na 85 km. van batterij moet wisselen. Alle mooie voorspiegelingen van 150 km. met een batterij zijn sprookjes.
Zo trapten we vol vertrouwen tegen de wind in naar Tournai. Bij het begin van de stad was er een herdenking aan de bevrijding van België tweede Wereldoorlog. Eerbiedig hebben we deze ceremonie bekeken. We konden onze ogen niet geloven: vorig jaar hadden we ook deze plechtigheid meegemaakt. Toeval?
Tournai is eigenlijk een stad waar je een paar dagen moet zijn om van de rijke geschiedenis te genieten.
Tournai/Doornik was onder de naam Turnacum al een belangrijke halteplaats op de Romeinse weg van Keulen naar de havenplaats Boulogne. In 881 werd ze verwoest door de Noormannen, waarna de invloed van de Vlaamse graven snel toenam.
We hebben ons beperkt tot een bezoek aan de OLV-kathedraal met vijf klokkentorens. Binnen konden we opgravingen en resten bewonderen van vorige kerken uit diverse periodes.
Na een kopje koffie reden we verder langs de Schelde met resten van oude kalkovens. Jan de wind beperkte onze snelheid en om half een bereikten we de Belgisch-Franse grens Rumegies, waar de douane, zoals twaalf jaar geleden nog steeds op zijn stoeltje zat te wachten om de passen te controleren. Tijd voor de picknick achter het controlehokje.
De laatste 50 km. naar Cambrai lopen door een vrij vlak gebied, dat vroeger nog Vlaamstalig was en waarvan nog talloze namen getuigen. Een vlak gebied, waar de wind vandaag elke kans greep om ons te plagen met flinke windstoten. We passeerden bloeiende koolzaadvelden, actieve boeren op de nog lege akkers, kleine dorpjes met vaak slechte wegdek. Na 6 uur fietsen met een gemiddelde van 17,4 bereikten we Cambrai, waar ons hotel La Chope pas om half 6 zijn deuren opende. Een bezoek aan de VVV voor een stempel, het verdiende pilsje en een ontmoeting op de Grote Markt met twee oudere heren uit Engeland die op een scooter een vakantietrip door België maakten op zoek naar memorabele plekken van de eerste Wereldoorlog.
We melden ons om zes uur in Hotel La Chope en door een alleraardigste gastheer worden we verwelkomd. Ja, hoor! Kamer 14 op de tweede verdieping. Dat betekent sjouwen met alle bagage naar boven. Mijn lief is allercharmantst: hij neemt de zware spullen en ik mag de kleine spulletjes dragen. We eten een hapje in het restaurant van het hotel, daarna naar boven om te schrijven en het bed in te duiken. (Ad slaapt al. )

Morgen rijden we hopelijk met wat minder wind via St. Quentin naar Noyon met een overnachting in Hotel Le Cedre voor ons niet onbekend. Welterusten allemaal. Tot morgen.

• 25 April 2018 - 22:51

Jetty Blijdenstein:

Lieve Anny en Ad,

daar ben je weer met het verslag! Dat je dat na zo'n lange winderige dag nog kunt opbrengen is mij een raadsel. En wat zullen jullie blij zijn met de e-bikes, want wind is niet prettig en ook vermoeiend. Jullie hebben het weer gered en ik kan me goed indenken dat Ad al slaapt. Dat mag na zo'n actieve dag. Hoe anders was mijn dag. Ik was naar Helmond om samen met Judith de asuitstrooiing te verrichten van onze lieve vriendin Henny. Normaal doe ik zoiets nooit, maar omdat zij helemaal alleen was en een zeer dierbare vriendin, heb ik voor haar een uitzondering gemaakt. Ik wens jullie voor morgen weer een goede tocht toe met hopelijk beter weer, dat is toch altijd prettiger om te fietsen.Welterusten en morgen gezond weer op!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 25 April 2018 - 23:26

Paula :

Lieve Anny en Ad,
    Fijn om te horen dat alles goed gegaan is. Morgen naar Noyons ons ook bekend. Is het hetzelfde hotel van toen met de rode loper.?
    Morgenavond gaan we na 3 weken weer zingen, zullen jullie missen en jou zeker Ad met jouw mooie lied. Ik hou jullie op de hoogte.
    Liefs en succes morgen Jan en Paula xxx

• 26 April 2018 - 09:03

Hoi Anny en Ad,

Ik kan jullie reisverslag gelukkig weer volgen.
    Ik ben blij om te lezen dat jullie reis, ondanks de harde wind vandaag, voorspoedig gaat.
    Morgen hopelijk beter weer.

Liefs en groetjes,
    Marianne

• 26 April 2018 - 10:53

Cees En Greet:

Hallo Anny en Ad,

Leuk om jullie verslag te lezen, we herkennen er veel in omdat we die tocht ook al eens gemaakt hebben.
    Ja die wind daar wordt je chagrijnig van, maar gelukkig hebben jullie een ondersteuning. Wij ook in Noyon in Le Cedre geslapen, prima hotel midden in de stad naast de kathedraal.
    Succes verder en veel plezier.

Groetjes, Cees en Greet.

• 26 April 2018 - 12:06

Henk Bond:

Het is of ik onze tocht van 2008 weer beleef.Vanaf Gerardsbergen hebben wij ook deze route gevolgd.Nu weet ik wat we in Tournai allemaal niet gezien hebben.Hebben we nu in Tournai of Cambrai in de Mouton blanc geslapen en gegeten,waar we die oude baas nog van medisch advies gediend hebben?In Noyons hebben we jullie voor het eerst ontmoet in het hotel aan de rue Noviomagus t.o de kerk als ik me niet vergis.Willen jullie die kerk ook voor ons nog eens bezichtigen,want wij zaten eerst in het cafe en daarna was de kerk gesloten.

• 26 April 2018 - 12:09

Clara:

Dag lieve buurtjes,

Fijn om te lezen dat jullie weer rap in je vertrouwde ritme zijn gekomen. Een fikse tegenwind en onduidelijke bewegwijzering zal jullie niet deren. Fijn ook dat jullie je ondersteund weten door jullie eBikes. Dat maakt het net allemaal wat gemakkelijker denk ik. Hier in Cagnes-sur-mer gaat het goed ondanks de gebroken pols. Alleen jammer dat ik volgende week geopereerd moeten worden. Maar dat zien we dan wel weer. Ik wens jullie veel succes verder en heel veel plezier!

Veel liefs van Clara en Koert

• 27 April 2018 - 14:44