De kop is eraf, - Reisverslag uit Duffel, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu De kop is eraf, - Reisverslag uit Duffel, België van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

De kop is eraf,

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

23 April 2018 | België, Duffel

Beste familie, vrienden, kennissen en ieder die geïnteresseerd is in deze tocht.

De laatste dagen voor ons vertrek wisten we nog aardig te vullen met diverse activiteiten. Dinsdagmiddag snel een bezoekje gebracht aan mijn geboorteparochie de H. Jacobus de Meerdere voor een stempel in het Compostella paspoort. En als je daar oudere echte Fendertse mensen tegenkomt en als ze vragen wie ik ben dan zeg ik mijn meisjesnaam. De reactie is dan: een dochter van Jan of Reinier Damen? Van Reinier !
Zo ontmoette ik daar een zekere zus Frijters van het café van De Tor (bijnaam). Zij is de tante van mijn lagere schoolvriendin Nel Machielse en ik kon me haar nog herinneren als de vroegere kraamverzorgster. De hele familie passeerde de revue. En toen we afscheid namen drong ze er op aan, dat we vast eens langs moesten komen op Kerkring 4.

Zaterdag hadden we een etentje met Ellen en Floor Groot op de markt van het Ginneken, zondag waren we in Berghem om de balletvoorstelling van onze kleindochter bij te wonen. In Oss nog lekker gegeten met Nicole, Marco en de kleindochters. We mistten Pascal en Mieke: die waren een weekje in Barcelona. Na dit intensieve weekend ploften we gisteravond bij thuiskomst meteen in bed.

Vanmorgen om half zeven wakker geworden door de onrust van Ad. Die heeft geen wekker nodig als er iets spannends staat te gebeuren. We hadden alle tijd om ons klaar te maken. Heel vroeg kwam er nog een telefoontje van Floor Groot en Paula Hagemans om ons een voorspoedige trip te wensen.
Om negen uur vertrokken we, uitgezwaaid door “ons” Joke en door Eli en Joke van de Riet, die een kunstroos met een mooie wens meebrachten, welke meegaat tot Santiago.

Onder een stralende zon met de wind in de rug peddelden we richting Zundert, Meer (België ), Rijkevorsel waar we bij een lieflijk kapelletje onze koffietijd hadden. Niet te lang, op school wisten we in 10 minuten ook altijd twee koppen te drinken.

We herkenden veel van de vorige tocht in 2017. Probleemloos reden we tot aan het Albertkanaal. Hier ging ik in de fout, denkende dat we de brug naar Lier vanzelf wel zouden vinden. Helaas, de opgang naar de brug over het Albertkanaal vonden we maar vreemd, beschrijving onduidelijk en doorrijden maar langs het water. Daar in de verte zal Lier liggen. Onderweg herkende ik weinig: industrie, dorpen als Oelegem, Ranst en in de verte industrie. De Twijfel was geboren. Ad had teveel op mij vertrouwd, maar kon op zijn kaartje de genoemde plaatsen niet vinden. Tja, terug naar de brug: 7 kilometer, dus 14 km.verkeerd gereden. We hadden geluk: met de wind in de rug en met de ebike was het een fluitje van een cent. En manlief mopperde niet, maar troostte me met de woorden, dat fouten maken bij de tocht horen.

Na deze omweg bereikten we de bewuste brug, flink omhoog op turbo stand, brug over en naar de route langs de rivier de Nete. Rond drie uur reden we Lier, een fraaie oude Pallieterstad binnen, waar we voor een stempel de VVV opzochten en informatie over het Opzomerhuis Felix Timmermans kregen (gesloten, gaat woensdag open, mevrouw) de oude Jacobskapel met een fraai beeldje van Jacobus even zijn binnengegaan,de prachtige Zimmertoren met Astronomisch uurwerk aan de buitenkant konden bewonderen en dan met behulp van mijn Google Maps app via de buitenvesten van Lier (dijkjes met veel wind op kop) naar het ons bekende B & B adres het Schaerhuis. Een hartelijke ontvangst met een pilsje, een sapje en een gesprek over.... het onderwijs in België. Haar dochter geeft daar les aan de kleuteropleiding. Die bestaat daar nog. De KLOS hadden ze bij ons nooit moeten opdoeken. De echte kleuterjuffen wisten veel meer van de kleuterontwikkeling af dan wij als onderwijzers.

We hebben een prachtig appartementje met alles erop en eraan : kookgelegenheid, koelkast, magnetron, koffiezetapparaat, schone douche en een ruime slaapgelegenheid. En dat alles voor de prijs van € 40.

Morgen gaat de tocht via Mechelen naar Aalst, Ninove waar we 10 jaar geleden in het klooster mochten overnachten, verder door naar Geraardsbergen. In Lessines bereiken we Wallonië en we eindigen in het piepkleine dorpje OEudegien bij de B & B Easy Tempo, een prima slaapadres, waar de bazin ook voor ons kookt.

We hebben intens genoten van het weer samen op weg zijn, de prachtige ontluikende en bloeiende bomen, struiken en van de boter-, paarden- en pinksterbloemen in de bermen. En die 14 km. teveel zijn we allang weer vergeten.

Tot morgen. Gr. Anny en Ad. ( die zit nog steeds te schrijven, geef mij maar de iPad)

• 23 April 2018 - 20:49

Geert:

Hoi Ad & Annie,
    Wanneer jullie morgen door Geraardsbergen komen moeten jullie beslist het 1e stukje van die beruchte muur eens proberen (route is bewegwijzerd). Met de hulp aan pk’s die jullie aan boord hebben gaat dat vast lukken.
    Veel succes verder en ik hoor het wel.
    Groeten van Geert & Mieke

• 23 April 2018 - 20:49

Geert:

Hoi Ad & Annie,
    Veel succes verder en ik hoor het wel.
    Groeten van Geert & Mieke

• 23 April 2018 - 20:53

Marja :

Hoi Ad en Anny,

Wat fijn dat de eerste dag zo goed is verlopen....ondanks het 'verkeerd' rijden.
    Nog een voorspoedige fiets tocht, hopelijk blijft het lekker fiets-weer!
    Groetjes van ons en succes!

• 23 April 2018 - 21:02

Jan En Paula:

Hoi Anny en Ad, ja de kop is eraf. Ik belde wel vroeg vanmorgen he. Maar moest jullie nog even horen. Heb veel aan jullie gedacht. Geweldig weer en fijn dat alles goed gegaan is. n Paar kilometers om wil voor jullie niets zeggen. Heel veel fietsplezier en succes. Wij denken aan jullie. Jan en Paula xxx

• 23 April 2018 - 21:51

Pauline En Matthé:

Hallo Anny en Ad,

Mooi dat jullie na al die jaren opnieuw voor deze reis gekozen hebben. Veel dingen zullen jullie ongetwijfeld bekend voorkomen, maar daarnaast zullen er ook weer nieuwe avonturen, belevenissen en ontmoetingen zijn.
    En met de e-bikes gaat alles natuurlijk ook veel fijner, meer lusten en minder lasten.
    Anny en Ad geniet van de reis en geniet van elkaar!

Wij zijn zeer geïnteresseerd in jullie dagelijkse belevenissen en blijven jullie volgen!

Goede en prettige reis en behouden vaart.

Hartelijke groeten van Pauline en Matthé

• 23 April 2018 - 22:30

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

en ik maar denken dat jullie pas 27 april gaan vertrekken! Maar de eerste dag zit er al op en gelukkig is die weer voorspoedig gelopen. Ja, de route is jullie inmiddels wel bekend. Slaap lekker in de B&B en morgen gezond weer op. En denk erom, rustig aan eee, want jullie zijn geen 20 meer. Goede reis en alweer tot de volgende mail!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 23 April 2018 - 23:00

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,

Zoals je schrijft, de kop is er af. De eerste dag zit er weer op, en alles goed gegaan. Het weer zat ook mee dus dat is wel fijn.Morgen weer een goede reis en we kijken er weer naar uit , naar al die mooie verslagen.

Heel veel groeten,
    Tonny

• 23 April 2018 - 23:05

Wim En Nell Blok:

Hoi Anny en Ad.
    Jullie zijn vertrokken en de eerste dag is voorspoedig gegaan. Heerlijk, jullie zijn weer op weg.. Wat gezellig jullie verslag te lezen. Wij wensen jullie een hele goede reis en veel mooie dagen op de fiets en met elkaar. Wij leven met jullie mee. Liefs van ons Wim en Nell

• 24 April 2018 - 07:36

Pieterpijpers:

Beste Anny en Ad, ik was helemaal niet meer in beeld zach ik dus bij deze, fijn datjullie dat allemaal nog mee kunnen maken, ik wens jullie nog mooie dagen en een gezonde reis toe, met mij gaat het ook goed. tot nader horen ge neefke piet xxx

• 24 April 2018 - 10:04

Lia En John Van Baal:

In aanvulling op onze schriftelijke wensen laten wij jullie weten met belangstelling kennis te nemen van hoe het jullie vergaat op deze Santiagoreis. Wij zullen jullie volgen tot jullie weer behouden thuis zijn. Overigens gaan wij ervan uit dat het jullie natuurlijk zal lukken deze reis te volbrengen.

• 24 April 2018 - 11:38

Koos Follings:

Laat die muur maar links liggen Ad en Anny.
    Zelfs er tegenop lopen is al een beproeving.Vraag maar aan Henk.
    Sneeuw en Hagel stond ons juist daarvoor te wachten.
    Hopelijk ontspringen jullie de dans van de Ijsheiligen.
    Mooie tocht en veel plezier