Een haast volmaakte dag. - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een haast volmaakte dag. - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een haast volmaakte dag.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

07 Mei 2017 | Frankrijk, Nevers

Voor familie, vrienden, kennissen.

We schrijven 7 mei 2017. Vandaag gaan we als het goed is Nevers bereiken. Daarmee sluiten we onze Loire route van Tours naar Nevers af na vijf dagen fietsen. Een kritisch lezer merkt terecht op, dat ik niet spreek van kastelen route. Daar is allang geen sprake meer van. Het is ook nooit het doel van dit gedeelte van onze tocht geweest. Onmogelijk in deze opzet kastelen te bezoeken . We hebben de Loire route gereden, veel gebruik makend van de route aangeduid met LaV ( Loire a Velo).

Beginnen bij van morgen 7 uur. Dit vroege uur zit er ondertussen wel ingebakken. Het is warm op de kamer, maar dat krijg je als je de verwarming vol laat branden gedurende de nacht!
Een eerste blik uit het raam stemt niet optimistisch : een grauwe lucht en er is al wat regen gevallen. De dingen die 's morgens moeten gebeuren zijn ondertussen ingeslepen routine. Alles altijd op vaste plaatsen en in de juiste volgorde. Vooral rustige handelingen, geen gehaast.
Opnieuw is het aanrijden naar het punt waar we gisteren de route verlieten een vrees. Vooral niet verkeerd rijden en liefst zo snel mogelijk op de juiste route, want het worden vandaag toch al kilometers genoeg: geschat tussen de 110 en 120.
Met een beetje hulp van een vriendelijke dame staan we wonder boven wonder binnnen de kortste keren bij het punt waar we gisteren gestopt zijn. Een tweede meevaller, want de eerste blijkt het weer te zijn: het blijft droog en het gaat er steeds stabieler uitzien. Ook de temperatuur krijgt Meiachtige trekjes: het dikke winterjack kan uit en ook de handschoenen gaan in de tas. Nou, gassen maar! Ecostand is voorlopig steun genoeg met steeds een heerlijk rugwindje. We volgen vrijwel de gehele dag de rivier de Loire. Soms zeer close, dan weer wat verder verwijderd. Eerst een stukje van ongeveer 8 km. naar Chatillon; het deel dat we gisteren noodgedwongen moesten ontberen. In Chatillon schakelen we over op de routeverkorting 7 A, Chatillon-Sancerre; een afstand van 40 km. We rijden hoofdzakelijk over fietspaden langs of in de buurt van het water, de jaagpaden. Soms lekker lopend asfalt, dan weer licht gekleurde kalkgravel en heel af en toe bonkige schokkerpaden vol gaten en kuilen. Het grote voordeel van de paden is: bijna geen medeweggebruikers. Bovendien is het zondag en Macron/Lepen dag. In Sancerre stappen we over op traject 8 van Sancerre naar Nevers. Nog altijd een afstand van zo'n 70 km.
We gaan zéér nauwkeurig te werk en staan regelmatig stil om de situatie ter plaatse kritisch te bekijken. Fouten kunnen we vandaag op zo' n afstand niet gebruiken. Tempo's van 24/25 km. per uur en als dat niet eenvoudig genoeg te verwezenlijken is gaat de ebike op standje tour.
We beëindigen de Loire a Velotocht bij de grote brug van Nevers.
Het is half vijf en we hebben vijf uur en drie kwartier op ons stalen ros gezeten voor een afstand van 120 km. Een hotel hebben we geboekt voor twee nachten, want we trakteren ons nu op een heuse rustdag alvorens de terugweg volgens Oude Wegen deel 1 aan te vangen. Deze avond gaan we eenvoudig uit eten en morgen de Kathedraal en Office du tourisme met een bezoek vereren. Ons hotel Verdun is van het eenvoudige soort en Anny zegt altijd: " In een hotel zijn we vooral 's nachts en dan heb ik toch altijd mijn ogen dicht". Tegen dit soort logica heb ik niets in te brengen. Gr. Ad.

• 08 Mei 2017 - 08:37

Marianne:

Heerlijk,dat jullie samen zo genieten van de tocht. Hier is de zon ook nog steeds niet veel te zien. Geen goed voorjaar. Jammer!
    Wel fijn, dat jullie veel goede wegen hebben langs de Loire. En als het droog is, isdat al heel wat waard.
    Veel lieve groetjes van ons.

• 08 Mei 2017 - 11:20

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

omdat ik gisteren de computer al had uitstaan, las ik vanmorgen pas het verslag. Heerlijk dat jullie nu eens een goede dag hadden en het zal ook fijn zijn om even rustig in Nevers te kunnen rondkijken. Zaterdag was het hier goed weer, maar nog steeds oostenwind en uit de zon was het echt koud. Vandaag is het droog, maar bewolkt. We doen er niets aan. Vandaag een prettige dag en ik lees jullie weer.

Liefs en groetjes,
    J E T