Een mei, de dag van les Muguets - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een mei, de dag van les Muguets - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een mei, de dag van les Muguets

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

01 Mei 2017 | Frankrijk, Chartres

Goede avond allemaal.

Het allereerste wat ik deze morgen deed, was de luiken openen: het zag er reeds donker uit, maar nog wel droog. De regenbroek kunnen in de fietstassen blijven Na een ontbijt in de refter van de Hostellerie lopen we om acht uur met de fiets aan de hand voorzichtig een smal en oud straatje af, naar beneden richting route. Dit jaar bekijken we 's avonds telkens hoe we het snelst onze volgende route kunnen vinden. De iPad helpt daarbij.
We bemerken beiden, dat de route veranderd is en of die nou eenvoudiger is geworden? We betwijfelen het. Wel ontdekken we de bewegwijzering voor de St . Jacobsroute. Ik vertrouw er blindelings op, maar Ad wil altijd nog controleren of het wel klopt. Bij het verlaten van Chartres fietsen we een behoorlijk aantal kilometers langs de rivier de Eure. Het zonnetjeschijnt en er staat een stevige wind, waardoor we meer in de tourstand moeten rijden. Ook nu nog steeds kilometers velden met graan en koolzaad. De wind heeft vrijspel op onze klimmende en dalende weg.
Aangekomen voor de plaats Bonneval herkennen we de toegangspoort en even verder op de kerk. Het is vandaag druk op het plein: markt en 1 mei. Er zijn kleine bloemenstalletjes, die vandaag Lelietjes van Dalen verkopen, les Muguets. In Frankrijk is dat een oud gebruik, je koopt een piep kleinboeketje en geeft dat aan een vriend, vriendin of aan degene van wie je veel houdt als teken van vriendschap.
Voor ons is het koffietijd in een cafeetje. Verschillende mensen blijven bij onze fietsen stilstaan om ze te bewonderen. Nou, wij vinden ze ook een plaatje. Na een korte pauze trappen we richting Chateaudun. Weer wind op kop en nergens enige beschutting. In het centrum lunchen we in het zonnetje en raken in gesprek met een man, die onze fietsen super vindt. Hij is Italiaan, spreekt Engels en Frans, woont nu even in Frankrijk vanwege werk. Hij had ook een jaar in Utrecht gewoond en geprobeerd wat Nederlands te leren om collega's te begrijpen. Hij hield van fietsen, maar dan vooral van ligfietsen. Daarvan had hij er drie en allemaal in ons landje gekocht.
We zoeken het kasteel op van Chateaudun, maar dat is gesloten vanwege restauratie. Via een super steil straatje (route touristique) met bijna onbegaanbaar wegdek dalen we met knijpende en piepende remmen. Aan het eind moet Ad de fietsen via een klein trapje verder naar beneden brengen.
De grotwoningen in Montigny-le-Gannelon rijden we voorbij. Niets gezien. We passeren verschillende keren de Loir (zonder e). Waar we bij de vorige twee tochten door het centrum Van Cloyes- sur- Loir met het St. Jacques hotel reden, fietsen we nu door een mooi groen gebied richting het dal van de Loir. Het traject fietst redelijk vlak, is bijzonder lieflijk, omzoomd met frisgroen en enkele schilderachtige huizen in de middle of nowhere. Nog steeds volop wind, maar wel droog. We genieten van alles om ons heen, totdat we plots volgens het bordje van de Jacobsroute naar links moeten afslaan. Vreemd, hebben we iets over het hoofd gezien? Oplossing: omkeren en controleren. Na een enkele kilometer weet een meneer ons te vertellen, dat we op de goede weg zaten. Dus weer omkeren en de weg vervolgen. Uiteindelijk rijden we om half vier Freteval binnen, waar in bar op de hoek een colaatje zero drinken. Bij navraag is het Chateau de Rocheux geworden le Chateau des Enigmes met een Parcde Loisirs.
Deze keer nemen we na de Information wel het goede weggetje. Een fikse klim van zeker 7%. Met onze Turbo wil dat nu niets meer zeggen. We rijden de grote oprijlaan in en even later komt Madame ons verwelkomen. Ze herinnert ons nog van de andere keren.
Na 9 jaar is er hier wel wat veranderd. De zaak wordt geëxploiteerd, waarschijnlijk om het Chateau in stand te houden.
Op twee hoog hebben we een echte Franse kamer met antiek meubilair, alles in het bleu gestoffeerd.
Vanavond om 8 uur mogen we genieten van een Frans dineetje, dat Madame voor ons klaarmaakt. We hebben er zin in.
Voor morgen hopen we op droog weer met wat minder wind.
P.s hebben jullie de gecorrigeerde versie van gisteren gekregen?
De iPad maakt soms andere woorden als ik te snel ben en niet nalees.
Groeten van mij en Ad. Tot morgen, dan zijn we in Tours en mag het eerste boekje onder in de fietstas.

• 01 Mei 2017 - 19:51

Jetty Blijdenstein:

Hallo lieve vrienden,

om dit eerst even te melden: ik heb de afgelopen dagen 3 x jullie mail ontvangen en vanavond zelfs 4 x! Het is steeds dezelfde, snel gewist, maar ik meld het toch even. En ja, weer een goede tocht vandaag op 1 mei. We hebben de eerste 4 maanden van 2017 er alweer opzitten, het gaat hard. En ik hoop inderdaad dat jullie morgen minder wind hebben, het is ook nog een koude wind en dat word je op een gegeven moment toch wel beu. Maar meestal als het minder waait gaat het regenen. Tot op heden loopt gelukkig alles nog voorspoedig, geen valpartijen, jullie kunnen redelijk de route aanhouden en vanavond slapen jullie in een vorstelijke omgeving en op dit ogenblik gaan jullie bij Madame aan tafel voor een lekker dineetje. Ik zou zeggen: bon appétit et bonne nuit. A demain!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 01 Mei 2017 - 20:36

Henk Bond:

Jullie gaan toch hard.Nu al in Freteval.Doe dat vrouwtje in chateau Rocheux de groeten.Jullie hebben tenslotte ons aanbevolen of voorgemeld in 2008. Ik genoot van de krakende vloeren en wij kregen alle overgebleven wijn van de pelgrimgangers.Maak er nog een foto van.Die fotos van mij zijnal 3 I phones geleden,dus weg.Zelfs het klimmetje ernaar toe staat me nog voor ogen.

• 02 Mei 2017 - 13:46

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,

Zoals altijd weer een mooi verslag. Het is te hopen dat de wind wat gaat liggen en de zon lekker te voor schijn komt.Hier is het vandaag miezerig en ook koud. Wat fijn toch met jullie e-bikes, ik denk dat je die niet meer wilt missen. wij zijn vanmorgen ook voor kees een e-bike wezen kopen. Donderdagmiddag kunnen we hem ophalen, dus wordt het gezelliger om met zijn twee te fietsen. Wij hopen dat jullie vandaag een voortreffelijke dag hebben. Ik kijk weer uit naar het verslag.
    Heel veel groetjes van ons .
    Kees en Tonny

• 02 Mei 2017 - 16:05

Marianne:

Voor ons ook redelijk bekend geniet: Chateaudun aan de Loir. Welk jaar dat zou ik niet meer weten. Een dag of drie waren we daar, denk ik. Zal het straks eens opzoeken.
    De natuur is nu zo mooi he, alleen de temperatuur en de wind zijn nog niet echt ideaal, maar wel dikwijls droog.Vandaag hier af en toe regen.
    Jullie weer een heel mooie tocht en we zullen het lezen.
    Veel lieve groetjes van ons.