Een korte, maar warme tocht - Reisverslag uit Méru, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een korte, maar warme tocht - Reisverslag uit Méru, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een korte, maar warme tocht

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

29 April 2017 | Frankrijk, Méru

Goede middag volgers.

Na het debakel van gisteren: kou, regen, madame die dik een half uur te laat kwam om ons te ontvangen, worden we nu warm verwelkomd en staat er een compleet dejeuner klaar.
Madame blijkt een Spaanse te zijn afkomstig uit een stad dicht bij Santiago de Compostela. In het etablissement staat daar dan ook de pelgrimsstaf met toebehoren. We zitten in een voormalig café, wat nog te zien is aan de bar met tap, dat nu is omgetoverd tot ontbijtruimte voor de gasten.
Om half 10 fietsen we richting centrum, eerst een stukje lopen vanwege eenrichtingsverkeer. Volgens het boekje staan er op het marktplein enkele mooie huizen, die herinneren aan de periode eind 19de eeuw, toen veel gezinnen een inkomen verwierven met het inleggen van paarlemoer ( nacre). Ook is er nog een toren overgebleven van het kasteel van Lodewijk XVIII.
Het valt niet mee om de route op te pikken, geen straatnaambordjes te bekennen. Het Hotel de Ville is open en even later komt Ad naar buiten met een plattegrond.

Nu gaat het voorspoedig en onze fietsen doen hun best. Moeiteloos komen we boven soms op "turbo" met een snelheid van 18 km. per uur. Het is heiig, de damp stijgt op van de vele graanvelden, auto's rijden met licht op, temperatuur is perfect. Voor onze kenners: in Henonville is het stoppen voor een foto van een klassiek symmetrisch Chateau. Na Henonville fietsen we door het Parc Naturel Regional de Vexin, een heuvelachtige streek van overwegend kalksteen met soms pittige, maar korte hellingen van 5 tot 7 %. De naam Vexin is afgeleid van een Gallische bevolkingsgroep, die hier ooit woonde. Bij Marines moeten we volgens de beschrijving langs een zuiltje afslaan, geen zuiltje te zien wel een kruisbeeld. Dat is voor ons niet hetzelfde. Tja, en dan moeten we bijsturen, gewoon naar het centum fietsen, lezen, kijken en vragen. Geen probleem.
Op een mooi zonnig plekje vinden we een bankje voor het dorpje Santeuil. "Tijd voor koffie", roept Ad. Het is dan 11 uur, we ruilen de dikke handschoenen in voor wielerhandschoentjes, een vestje en een colletje verdwijnen in de tas en een kwartiertje later is het al weer tijd om onze tocht te vervolgen.
Een steile afdaling met piepende remmen langs het kerkje brengt ons naar Le Perchay, Themericourt, Sagy en Oinville. Op dit moment kan ik niet met Ad meelezen, kijken, omdat ik het oude boekje van 2008 gebruik. Thuis hebben we bekeken wat er veranderd was en indien nodig een kopietje gemaakt van het laatste boekje. Dan zie je dat er toch weer het een en ander veranderd is. De plaatsen Vigny en Longuesse doen we. U niet aan. In Oinville-sur-Montcient moeten we afdalen langs de kerk en na 500 meter bij Place de Carrefour richting Gargenville 3 m. gaan klimmen. Na 500 m. geen P. De C. En we eindigen op een nummerloze weg. Vragen, terug klimmen naar de kerk, nog eens lezen, kijken. Dan blijkt dat het geen 500 m. is, maar 50 meter en dat de wegwijzer achter geparkeerde auto's staart. Och, wat een nulletje meer of minder voor verschil kan maken. Gelukkig is verkeerd rijden en dan weer moeten klimmen met de ebike pijnloos. Geen gezucht, maar lekker ontspannen trappen.
We klimmen richting Gargenville ( ong. 13 km. van Mantes la Jolie) met daarna een afdaling van wel 3 km. richting de Seine. Het is erg druk op dit traject en het is uitkijken geblazen. Na twee bruggen over de Seine, over de A13 rijden we Eponne/Mézières binnen, waar we zullen overnachten. In 2006 met Jan en Paula in een Gite.
In 2008 troffen we hier de Santiagomaatjes Henk en Koos 's avonds in het restaurant. Wij zaten toen in het goedkope F1 hotel, zij in het er naast gelegen Hotel les Jardins. We hadden ze ook al in de stad zien fietsen op zoek naar een biergelegenheid.

Na de lunchpauze zoeken we het hotel op ( Hotel les Jardins) met de Mio van Ad. Knudde dus, dan met de telefoon en die werkt perfect. Om twee uur zijn we er en hebben we een hele middag om te relaxen. Helaas is het restaurant niet open en gaan we op zoek naar een eetgelegenheid hier in de buurt. Morgen wordt er hier regenachtig weer verwacht. We zien wel wat de dag ons brengt. We denken, dat we nu meer punten zullen herkennen, dan de afgelopen 6 dagen. Jullie horen van ons. Gr. En liefs Anny.

• 29 April 2017 - 18:07

Jetty Blijdenstein:

Hallo vrienden,

daar ben ik weer en ik was opgelucht dat het weer nu een stuk beter is. Gelukkig dat er een echt déjeuner klaar stond, zodat jullie weer goed op weg konden gaan. Inderdaad zijn jullie deze dag al eerder op de bestemming, dus even relaxen kan geen kwaad. En zo te lezen is het nog steeds een schot in de roos met de E-bikes. Ik heb vandaag zowaar ook 12 kilometer gefietst; heen en terug naar het crematorium en nog naar de stad en dan had ik vanmorgen dus al een half uur oefeningen gedaan, dus ik heb mijn beweging ook weer binnen. Ik wens jullie smakelijk eten, weer een goede nachtrust en morgen weer door met de volgende etappe. Veel succes en rijd voorzichtig, want een ongeluk ligt in het bekende kleine hoekje. Tot de volgende mail

Liefs en groetjes,
    J E T

• 29 April 2017 - 19:17

Clara:

Hoi lieve buurtjes,
    Fijn dat het vandaag zo'n mooie dag was! Ik vind het leuk om te lezen hoe blij jullie zijn met de nieuwe e-bikes! Hier wordt het gelukkig langzamerhand wat warmer, dus laat die zomer maar komen! Fijn weekend en stay safe!

• 30 April 2017 - 23:25

Henk Bond:

Gelukkig lijdt ik nog niet aan Alzheimer light,want dank zij je beschrijving herinner ik me dat plaatsje Epon weer.Het was om Parijs te vermijden,dus westelijk van Parijs.en ons hotel lag op een soort bedrijventerrein .Er waren niet veel gasten in het restaurant.Ik heb deel 1 er maar bij gepakt en kan zo jullie route mooi volgen.Met terugwerkende kracht geniet ik.Ook daar waren er al veel klimmetjes.Volgens mij kom je nu ook gauw bij een plaatsje,dat wat hoog gelegen was,maar voor het hotel moest je weer helemaal naar beneden.

• 01 Mei 2017 - 14:10

Marianne:

Heerlijk, dat jullie zo genieten van het nieuwe fietscomfort.
    En wij genieten uit de verte mee, vooral ook door de foto's.
    Weer een heel fijne voortzetting van jullietocht.
    Wees voorzichtig!
    Veel liefs van ons. Walter en Marianne