Eindeloze gele koolzaadvelden en groene graanakker - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Eindeloze gele koolzaadvelden en groene graanakker - Reisverslag uit Noyon, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Eindeloze gele koolzaadvelden en groene graanakker

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

27 April 2017 | Frankrijk, Noyon

Lieve kinderen, familie en vrienden.

Dankzij een plattegrond van Cambrai konden we kiezen uit: het boekje van de route volgen door de stad via allerlei kleine straten of de kortste route langs de boulevard om zo snel mogelijk de drukke stad te verlaten. De tweede optie werd het tenslotte. Wat een druktes om half negen. Iedereen schijnt zich naar het werk te spoeden. Het is uitkijken geblazen met stukjes lopen om over te steken.
Eenmaal de stad uit is het weer genieten. Het zonnetje doet z'n best om die twee gemotoriseerde mensen uit Hoeven wat extra te verwarmen. Wind in de rug!

Tussen Cambrai en St. Quentin worden de hellingen wat langer, we schakelen regelmatig van eco naar tour en soms zelfs naar sportniveau. Met een tweede batterij in de tas kunnen we zelfs heel lang op ""sport" fietsen, maar we zijn van mening, dat we ook nog wat inspanning moeten leveren. We blijven wel fietsers.

Golvende gele velden, afwisselende vergezichten en verspreid liggende watertorens wisselen elkaar af. De streek is sinds de prehistorie bewoond geweest. We komen dan ook verschillende aanwijzingen tegen die verwijzen naar de tijd van de Merovingers en Carolingers. Het ogenschijnlijk verdwaalde Romaanse torentje langs onze route maakte ooit deel uit van een geweldige vestingmuur van 7 km. Lang en wel 5 tot 6 meter hoog, tussen 1204-1238 opgetrokken rond het gebied van Vaucelles.
We dalen af naar de oever van de Schelde en rijden langs de gebouwen van de vroegere Abdij van Vaucelles. Deze Cistercienzer abdij werd in 1132 gesticht door Bernardus van Clairveau. De gebouwen zien er vervallen uit. Een deel is hersteld en je kunt het abdijpark bezoeken. Fotootje en weer verder fietsen.
We fietsen langs het Canal de St. Quentin, moeten meerdere keren oversteken en komen dan langs het bordje Bron van de Schelde. Kennen we, maar toch even kijken om ons te verwonderen over dit heldere kleine poeltje, dat na 430 km. eindigt in een brede monding. Vanwege het grote belang van de Schelde vormt de bron voor veel Belgen haast een bedevaartplaats.
Het is er doodstil en in deze stilte genieten we van ons kopje Nescafé met een lekkkere Brabantse eierkoek.
Onze weg vervolgen we over het jaagpad langs het kanaal naar St. Quentin, De belangrijkste stad in de Picardiestreek met veel bezienswaardigheden. Wie weet komen we hier eens met de auto terug om de stad te bezoeken.
Het is er druk, we komen bijna niet overgestoken en na de brug vervolgen we snel onze weg over het jaagpad, nu aan de andere zijde van het kanaal. Kilometers lang geen koffietent te bekennen, dan maar lunchen uit onze tassen.
Het blijft droog, af en toe een enkele druppel. We rijden voor de wind door een minder interessant stuk. Een snel traject met weinig winkels. Tien kilometer voor Noyon na 100 km. trappen zegt de batterij "doe het zelf nu maar". De tweede batterij brengt ons geruisloos naar Noyon. Enkele herkenbare punten daar: de kathedraal, bureau du Tourisme, museum van Calvijn (die is hier geboren). Ons hotel bevindt zich buiten Noyon: Ibis budget hotel. Grote kamer, fietsen op de kamer, schone douche en toilet en Mc Donald aan de overkant. Wat wens je nog meer. Waarschijnlijk hebben jullie allemaal genoten van Koningsdag, wij hebben zojuist de foto's van Tilburg bekeken.

Er is hier niets te doen en dan is een verslag maken een aangename bezigheid.

Nicole, Marco, Merel en Floor, we wensen jullie een fijne vakantie op Cyprus. Liefs (o)ma en (o)pa.

• 27 April 2017 - 20:37

Jetty Blijdenstein:

Hallo lieve vrienden,

terwijl jullie weer in een plaats zitten waar niks te doen is, ga ik weer even terug mailen. Zo te lezen weer een voorspoedige tocht met weinig regen, tegen de kou kun je je kleden, maar nat worden is vervelend. En nog steeds happy met de E-bikes, al zou ik er helemaal niet mee om kunnen zeker niet als je iets moet verwisselen, maar jullie zijn natuurlijk fietsexperts. Gelukkig dat jullie eigen proviand hebben, want nergens een koffietentje, dat is natuurlijk balen. Maar jullie zitten weer lekker in je grote kamer in het budgethotel, dus de dag is gelukkig alweer goed verlopen. Wij hadden vandaag Koningsdag. Vanmorgen voor de buis, was heel leuk in Tilburg, ze hadden erg hun best gedaan en vanmiddag nog even om een doosje bonbons voor mevr. Hoes. Die heeft hier ook gewoond en morgen ga ik samen met Corry Sistermans bij haar eten in het Elisabeth, ze is 92 geworden! Verder is het hier niks dan kommer en kwel; Fientje was 5 dagen in het ziekenhuis, had een longontsteking en was ondervoed, mevr. de Leeuw was ook in het ziekenhuis, maar ze komt niet meer terug, zit vol kanker, ze doen er niks meer aan en ze gaat naar het hospice. Dan had ik maandag Joop, mijn oud-collega, die kwam mijn belasting doen en die heeft ook weer darmkanker, wordt op 9 mei geopereerd. Dan was ik gisteren met Mieke van Poll eten bij Anton en Margriet Bogers, maar Anton gaat ook zienderogen achteruit, maandag begint hij aan de zoveelste chemokuur, maar na vier jaar houdt het natuurlijk ook een keer op. En zaterdag naar een crematie, wel iemand van 95, maar toch. Was een hele goede kennis van ons thuis. Dus Anny en Ad, NU genieten, nog doen wat je graag doet, want het is echt heden ik morgen gij. Jouw kinders gaan naar Cyprus, die van mij morgen naar Rome voor 10 dagen. Dit was het weer. Voor straks welterusten en morgen gezond weer op voor de volgende etappe. Veel succes en plezier!

Liefs en groetjes,
    J E T

• 27 April 2017 - 22:59

Marianne:

Lieve Anny en Ad,
    Wat heerlijk, dat jullie weer zo genieten van de natuur en cultuur. En tot heden toe is het hoofdzakelijk droog he.
    Een heel fijne tocht verder en we volgen het.
    Liefs van Walter en Marianne

• 28 April 2017 - 10:05

Clara :

Fijn Anny en Ad, dat het allemaal zo voorspoedig gaat en dat jullie volop genieten! We hebben gisteren natuurlijk eerst uitgebreid tv gekeken. In de middag zijn Herm en Anny nog even langs geweest, erg gezellig! Van hun ook heel veel groeten en een veilige tocht verder!
    Veel liefs,
    Claar en Koert