Een tocht vol afwisseling - Reisverslag uit Zendscheid, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Een tocht vol afwisseling - Reisverslag uit Zendscheid, Duitsland van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Een tocht vol afwisseling

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

08 Mei 2016 | Duitsland, Zendscheid

Goede avond allemaal.

Gisteravond nog vanuit het hotel op de fiets terug naar de Altstad Trier. Na al de menu's van onze hotels wilden we gewoon een lekker frietje en jullie raden het al: naar de Mac D. Nog even een langs de Basiliek gelopen en als afsluiting een Italiaans ijsje.

Deze morgen zijn we snel de stad uit. Ons hotel ligt aan de route. Stralend weer, een beetje wind en een heel rustige weg. Het is zondag en dat is te merken op de weg. Na 6 km. Bereiken we het fietspad, dat loopt van Ehrang tot aan Schmidtheim. Het zou hier volgens de auteur goed fietsen zijn. Ondanks de hoogte zou de Eifel gemakkelijker door te steken zijn dan de Ardennen, omdat we voornamelijk langs de rivierdalen van de Kyll en de Rur fietsen. We zullen gaan ervaren of dat ook zo is.
Wat betreft de bewegwijzering, fietswegwijzers, knooppunten en vrijliggende fietspaden hebben de Duitsers dit prima geregeld. Zelfs het treinverkeer is fietsvriendelijk met in elk treintje een goed aangegeven fietsruimte.

De natuur is prachtig, bloeiende fruitbomen, ontluikend jong groen, met bermen gevuld met "pinksterbloemen", groot hoefblad e.a. We volgen de spoorlijn, soms aardig klimmend over de treintunnels. Het riviertje de Kyll is zelfs minder aanwezig dan de spoorlijn. Het terrein wordt steeds heftiger, lopen, duwen, zuchten, stoppen. Totaal al 8x afgestapt en naar boven geklauterd. Een treintunneltje vinden we ook op onze route, evenals een doorwaadbare plaats. Na de lunchpauze besluiten we om in het eerstvolgende plaatsje de trein te nemen om zo de zware klim bij Kyllburg te kunnen vermijden. Erdorf-Sankt Thomas 15 minuten treinen. Omdat we nu tijd over hebben bezoeken we een daar het klooster Sankt Thomas met een kloosterkerk uit de 12de eeuw. Beide gebouwen zien er nieuw uit.
We fietsen de laatste 5 km. naar ons hotel, dat een sprookjesachtig uiterlijk heeft. De ontvangst is ietwat traag, zo ook de bedienden.
Na de opfrisbeurt nemen we een glaasje, zeg maar glas bier. Hier kennen ze enkel halve liters. We worden er slaperig van, doen een tukje om daarna te genieten van een Wiener Schnitzel. De overachtlingen voor morgen en overmorgen zijn geregeld. Woensdag zijn we welkom bij Henny en Hans Geurts in Roermond.
Morgen bereiken we het hoogste punt bij Schmiedtheim, hoe weten we nog niet. Kruipend? Er zijn hier schattige treintjes met ruimte voor fietsen. Gr. Anny en natuurlijk ook van mijn reisleider Ad.

• 08 Mei 2016 - 21:48

Henny Damen:

Hee,Anny en Ad,

Jullie zitten goed aan het bier.Beetje oefenen voor de vastenavond.
    Groot gelijk.En verdiend hebben jullie het ook.
    Wat een geklim maar goed dat er treintjes rijden.
    Wel knap wat jullie doen.GEWOON DOORGAAN .
    Mijn neef die op weg is naar China ziet wel af.
    Hij is niet zo goed voorbereid van huis weggegaan maar vindt net als jullie de ontmoetingen onderweg verrijkend.En reden om door te gaan.

Fijn genieten nog en niet zat op de fiets.

• 08 Mei 2016 - 22:06

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

dat was dus een mooie dag voor jullie en voor ons ook. Het is ineens zomer. Maar, toch weer veel klimmen en ik ben blij te constateren dat jullie je verstand gebruikt hebben en de trein genomen hebben. En ik hoop dat jullie dat morgen weer doen als het je te veel wordt. Je hoeft niks te bewijzen, bedenk dat je voor je plezier fietst, niet om de Tour de France te winnen! En lekker hoor Mac. Donalds, ik kan ook soms ineens zin in friet krijgen. En ja, de Duitsers hebben altijd alles goed geregeld, ik ga daar niet voor niets zo graag naar toe. Je hebt er nooit problemen en als die er al zijn, worden ze ter plekke opgelost. De beroemde "Deutsche Gründlichkeit" !!!!Voor morgen wens ik jullie weer veel succes, hopelijk is de halve liter bier dan gezakt, maar liever niet in jullie benen. Goede reis weer en voor straks welterusten!

Liefs en groetjes,

J E T