Zoals deze dag wensen we er nog meer - Reisverslag uit Arras, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Zoals deze dag wensen we er nog meer - Reisverslag uit Arras, Frankrijk van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Zoals deze dag wensen we er nog meer

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

30 April 2016 | Frankrijk, Arras

Goede avond allemaal.

Om half acht zitten we al in het restaurant voor ons ontbijt. Verse croissant, stokbrood, jam, honing, kaas, koffie en jus. Voor Franse begrippen is dit uitgebreid.
Het dorp Marconne uitrijden gaat probleemloos. We fietsen richting Vieil-Hesdin. In 1554 verwoestte de Bourgondische Karel de 5de het toenmalige Hesdin. In 1639 werd de burcht weer door de Fransen veroverd. Vieil Hesdin is de oorspronkelijke locatie van
Hesdin. We passeren hier een oud kasteel, dat helemaal ommuurd is.
Het weer is super. Lekker fris, wind in de rug en de zon laat zich regelmatig zien. De klimmetjes mogen er wezen, maar we komen telkens weer boven zonder gehijg. Een keer hebben we 400 m. gelopen vanwege een percentage 10-15%. Het dal wordt wat smaller en de heuvels links en rechts wat hoger.
We rijden door piepkleine dorpjes, waar weinig is te zien. Tot Berlencourt volgen we de Canche. Daar gaan we het dal uit met de heftige klim van 15%. Lopen en duwen dus. Daarna komen we in een boerenlandschap met veel Lindenbomen. Deze zijn vaak langs statige oprijlanen naar boerderijen geplant. Helaas zijn ze nu nog maar net aan het uitlopen, zodat er weinig groen is te zien.

We komen nu dichter bij Arras en het gebied om Arras: de Artois.
Via het jaagpad langs de Scarpe moeten we de stad binnen rijden. Het gaat toch nog even mis. Geen steenslagpad kunnen we ontdekken. Daarom kiezen we voor de D-weg rechtstreeks naar het centrum, waar het heel erg druk is op Place des Heros. Het is vandaag zaterdag en waarschijnlijk hier een dag om te trouwen.
Achter elkaar komen er drie bruidsstoeten uit het Belfort.

Op het plein komt Ad in contact met drie Fransen, die vol belangstelling naar onze tocht informeren. In het stadhuis "begroeten" we nog de vier geants, reuzen, die in Noord-Frankrijk en Belgie vaak in regionale, historische optochten meelopen. Al wandelend lopen we naar de Grand Place, waar we ons vergapen aan de mooie gildehuizen met arcades in Vlaamse Barokstijl. Er is heel wat te bezichtigen, zoals de ondergrondse gangen (Boves) uit de vijftiende eeuw, die vaak dienst hebben gedaan als schuil- en vluchtplaats ten tijde van oorlog, het museum van schone kunsten, memorial de la bataille d'Arras enz.
We laten het allemaal aan ons voorbij gaan, omdat we het nog steeds moeilijk vinden om onze raspaardjes ergens achter te laten. Wie weet komen we hier nog wel eens terug met de auto.

Met een routekaart van de VVV vinden we heel gemakkelijk ons hotel net even buiten het centrum met de sjieke naam La premiere Class. Voor een prima bed, een kleine, maar superschone douche, gratis wifi en fietsen veilig opgeborgen in de eetruimte betalen we voor deze nacht € 42,00. We hebben geen zin meer om de stad in te gaan en spreken onze ijzeren voorraad aan met een kopje soep, koffie en een appeltje. Een mens kan heel sober leven als het moet. Misschien een tip voor Santiagovriendje Koos. Tot morgen. Een fijne zondag voor iedereen en vooral mooi weer. Gr. En kus Anny

  • 30 April 2016 - 20:23

    Henny:

    Hallo Anny en Ad, vol bewondering jullie verslagen gelezen. Jullie hebben al heel wat getrotseerd en laten jullie niet meteen van de wijs brengen al klopt eea soms niet wat de route betreft. We hopen dat het weer ook voor jullie beter wordt en blijft. Ik blijf jullie "krasse knarren"

  • 30 April 2016 - 20:26

    Henk Bond:

    An,waar haal je toch al die kennis vandaan?Je beschrijft het boeiender dan onze vroegere leraar geschiedenis,pater Nolet alias de Monk.Ik hoop,dat je nog een week onderweg bent,want ik hoor net op het nieuws dat het na Hemelvaart boven de 20 graden wordt.

  • 30 April 2016 - 20:27

    Henny:

    Het laatste stukje viel weg en dus nog even de rest: volgen en wens jullie een mooie fietsreis verder en goed weer vooral (vooral wind mee

  • 30 April 2016 - 20:55

    Koert:

    Halllo Anny en Ad,
    Allereerst een vraagje. Ik denk mij te herinneren dat jullie een apperaat heben aangeschaft voor het makkelijk vinden van fietsroutes. Of heb ik het mis ? Waarom ik dit natuurlijk schrijf is dat het kennelijk niet zo makkelijk is de juiste route te vinden. Is er zo'n soort "fietsTomTom"? Mijn bewondering voor julie doorzettingsvermogen is groot maar ik krap toch achter mijn oor als ik lees over het aanspreken van "ijzeren voorraden".
    Als ik overigens jouw beschrijving lees van dorpen, landschappen en monumenten realiseer ik mij dat ik , ondanks onze reiservaring toch heel weinig van dit noord Franse gebied weet.

  • 30 April 2016 - 21:07

    Koert:

    In de haast taal en typefouten. Excuus! Maar eenmaal geplatst is er geen weg terug....

  • 01 Mei 2016 - 12:14

    Jetty Blijdenstein:

    Lieve vrienden,

    wat doet het mij deugd dat jullie eindelijk een goede fietsdag hadden! Ik ben laat met mijn reactie, maar had gisteren eters en lag om 12 uur op bed, dus mail ik nu. Jullie zullen al wel weer een eind gevorderd zijn met hopelijk weer goed weer. En Anny, ik ben het helemaal eens met de andere schrijvers dat je zo goed thuis bent in de geschiedenis. Maar ik wil ook altijd alles graag weten als ik ergens naar toe ga, per slot van rekening reizen we om iets te zien, op een terras zitten kunnen we thuis ook. En dat je na zo'n lange fietstocht nog zin hebt om te mailen, petje af hoor! Een mooie stad Arras en die reuzen zie je ook in Binche in België. Ik kijk alweer uit naar de mail van vanavond, dan krijg je nog antwoord, maar dan lees je me 3 dagen niet, want ik vertrek morgenvroeg met Theo en zijn gezin naar Bosrijk in de Efteling. Daarna pak ik de draad weer op. Fiets ze met plezier en pas goed op jezelf.

    Liefs en groetjes,

    J E T

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

anny en ad

We maken 1 x per jaar een grote fietstocht van minimaal drie weken. .

Actief sinds 04 Feb. 2008
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 353237

Voorgaande reizen:

03 Mei 2022 - 20 Mei 2022

Rondje Bourgondië op de fiets: Auxerre-Auxerre

03 Juni 2021 - 27 Juni 2021

Rondje Nederland

23 April 2019 - 18 Mei 2019

Naar de bron van de Maas: Langres in Frankrijk

23 April 2018 - 31 Mei 2018

En...... nog eenmaal naar Santiago de Compostela.

24 April 2017 - 20 Mei 2017

Naar Tours- Kastelenroute -Nevers-Ardennen-Hoeven

25 April 2016 - 15 Mei 2016

De groene valleien route

15 Mei 2015 - 10 Juni 2015

Fietsen naar Praag en Dresden

28 Mei 2014 - 18 Juni 2014

Fietsen langs de Frontlijn: 1914-1918.

24 April 2013 - 30 Mei 2013

Op de fiets: Via de la Plata

04 Mei 2012 - 27 Mei 2012

De regenboog achterna

29 April 2011 - 02 Juni 2011

Toch(t) naar Rome per fiets

30 April 2010 - 15 Juni 2010

Langs oude wegen naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: