Waar de Moldau en de Elbe elkaar ontmoeten - Reisverslag uit Mělník, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Waar de Moldau en de Elbe elkaar ontmoeten - Reisverslag uit Mělník, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Waar de Moldau en de Elbe elkaar ontmoeten

Door: Anny

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

04 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Mělník

Goede avond allemaal.

Ad zijn spookverhaal van gisteravond, dat we het behoorlijk zwaar zouden kunnen krijgen door smalle paden langs het water, diverse felle klimmetjes, kiezel-en steenslagpad en het vaak af moeten stappen om te lezen en samen te kijken ligt me deze morgen zwaar op de maag. Het ontbijt wordt proppen en twee koppen koffie geven enige verlichting.

Om 8 uur lopen we naar de brug waar de tocht weg nr. 7 begint. Het is zo druk, dat fietsen onverantwoord is. We zijn snel de agglomeratie uit en fietsen op een goed pad richting Melnik de eindbestemming voor vandaag. We volgen de oever van de Moldau en hier en daar een kort stukje met enkele klimmetjes door het binnenland. Af en toe moeten we zelf improviseren en flexibel zijn, mar we komen iedere keer weer op het juiste pad terecht.
De zon schijnt, windje nu niet meer in de rug. In Troja fietsen we langs een raftbaan en de titel van het dorp doet me denken aan het paard van Troje. En zie daar....een groot houten huis langs de radweg in de vorm van een houten paard. Op de raftbaan zien we een kano kapseizen en met de sterke stroom wordt die meegenomen naar de open rivier een eind verderop.
Koffiepauze. We treffen een Nederlands stel aan de oever bij Kralupi, die 8 weken rondtrekken en nu op weg zijn naar Praag. Een babbeltje over de tocht, koffie en daarna weer verder.
We vragen ons af waar die moeilijke stukken blijven. Er gebeurt helemaal niets.
Als we lunchen op een bankje in de zon hebben we alle tijd: het is half een en nog maar 20 km. te gaan. Een mooie weg rolt zich als een loper voor ons uit tot aan het pontje bij Luzec. Daar raken we aan de praat met een man, die ons vertelt, dat het pontje er aan komt. Wij kijken en kijken, het is niet meer dan een sloep die aanlegt. Voor € 1,40 brengt hij ons naar de overkant en steekt ook nog een helpende hand uit om de fietsen op en af het bootje te krijgen.
De wielrenner spreekt Engels en Duits en wijst ons op een goede weg naar Melnik. (Engelen kom je overal tegen). Hij fietst zo ver mogelijk mee, praat met Ad over wielrennen en bij een afslag legt hij uit hoe we verder naar Melnik kunnen rijden.
Via de historische schutsluizen van Horin-Vranany klimmen we rustig naar boven, waar het historische stadje Melnik uitziet op de samenvloeiing van de Moldau en de Elbe. Ons hotel hebben we na wat vragen snel gevonden. Hotel Caesare ! We belonen ons met ieder een groot glas bier. De spookgedachten van deze morgen ben ik helemaal kwijt. Zo zie je maar weer: soms kun je beter niet weten wat er komt.
Het was een prachtige dag. Tot morgen. Anny.

• 04 Juni 2015 - 22:12

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

nou, dat is beter dan dat het andersom geweest zou zijn, nietwaar! Spookverhalen vooraf is beter, dan valt het altijd mee. Gelukkig dat jullie nou zo'n leuke fietsdag hadden. En zie ze daar nou zitten op dat pontje!! En dat raften lijkt me echt iets voor mij, maar niet heus!!!! Moet er niet aan denken. Hier was het ook een prachtige dag, morgen schijnt het 30 graden te worden, maar daarna zakt de temperatuur weer. Ach, we nemen het maar zo het komt, je hebt er toch geen invloed op. Ik hoop dat jullie morgen weer zo'n goede dag hebben en wens jullie welterusten in Hotel Caesare, het ziet er goed uit! Alweer tot morgen.

Liefs en groetjes,

J E T

• 04 Juni 2015 - 22:27

Claar:

Hallo Anny en Ad,
    Mooi dat jullie zo'n fijne fietsdag hebben gehad vandaag en het is altijd leuk om engelen tegen te komen! Ik herinner me onze buschauffeur in Sydney nog levendig! We zijn vanmiddag thuis gekomen uit de Algarve. Het is heerlijk weer hier in Hoeven en we gaan dus lekker door met genieten. Ik hoop dat jullie morgen weer zo'n topdag hebben!
    Groetjes xxx Claar

• 05 Juni 2015 - 22:25

Henk Bond:

Ik heb het Elberadboekje er even bijgehaald.Wij hadden ook Melnik als eerste stop.Het was een flinke klim naar het centrum.Wij sliepen in hotel Paganinii.Verder kom je langs Teresin of Theresienstadt,indrukwekkend.De laatste stad in Tjechie is Usti nad Labem.Als je daar gaat alapen,neem hotel Piovar; dat is een hotel annex brouwerij.Kun je vragen bij de touristeninformatie.Daarna krijg je een prachtig stuk langs de Elbe tot Bad Schandau.

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Mělník

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.