Eind goed, al goed. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu Eind goed, al goed. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van anny en ad straten-damen - WaarBenJij.nu

Eind goed, al goed.

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg anny en ad

31 Mei 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

Beste mensen.

We zijn de schok van onze eerste treinreis snel te boven gekomen. Na een goede nachtrust schijnt de zon weer: letterlijk en figuurlijk. Om acht uur ontbijt en daarna veel gesleep met bagage (geen lift) en de fietsen optuigen.
Om kwart voor 9 zitten we op de juiste fietsroute nr.3 naar Praag. De schrijver heeft gewaarschuwd dat er met de bewegwijzering wel eens wat mis kan zijn. Als we dan even verderop het spoor bijster zijn, kijken we niet vreemd op. Puzzelen en improviseren; de kaart goed lezen en het gezonde verstand gebruiken. Dat hebben we deze reis wel geleerd. Een leuk tijdverdrijf als de zon schijnt, asfalt onder de wielen doorschuift en de af te leggen afstand kort is.
Na Cernosice komen we plotseling Fr 3 weer tegen, die verderop gevolgd wordt door A1 en daarna A 11 wordt.

Hoe dichter we bij Praag komen deste drukker het wordt. Het fietspad lijkt wel een recreatiepad: fietsers groot en klein, skaters, ook achter de kinderwagens, steppers en lopers.
Als we op de A2 naar boven rijden komt, komt de laatste rivier van de tocht ons vergezellen: de Moldau. De rivier kilometers lang volgen en je komt vanzelf in Praag. IJkpunt voor ons is de brug Legii Most geheten. Daar houdt voor ons de hulp van het plattegrondje op. Op eigen kracht gaan we verder over het zelfde fietspad naar er Karelsbrug. Als we Praag echt binnenrijden is het op de kop af 12 uur. Het is ondertussen zo druk geworden, dat we maar met de fiets aan de hand verder gaan. In een parkje gebruiken we onze laatste meegenomen lunch.
Daarna is ons hotel Charles Bridges snel gevonden. Na inschrijving kunnen we naar onze kamer en de fietsen mogen mee. Gelukkig is de lift zo groot, dat er een fiets met bagage helemaal in kan.
De kamer heeft koninklijke allure, meubels en bed in Engelse stijl.
We verkleden ons, rusten wat uit om daarna te starten met de verkenning van Praag.
We beginnen om de " hoek" : de Karelsbrug. Je komt er door een nauw winkelstraatje, dat me aan de Plaka van Athene doet denken. Op de brug zijn hier allerlei standwerkers, die hun waren aan de toeristen proberen te slijten. Kunstenaars en kunstenmakers treden op. We pikken nog even een terrasje voor een Pilsner Urquell, praten wat na over de tocht en zijn we blij, dat we heelhuids onze bestemming hebben bereikt. We kunnen nu plannen gaan maken voor 3 dagen Praag. Voorlopig is dit het laatste bericht tot we weer op de fiets stappen voor 4 dagen langs de Elbe richting Dresden. Jullie horen nog van ons.

• 31 Mei 2015 - 21:41

Ineke Polderman:

Anny en Ad

Fijn dat jullie in Praag goed zijn aangekomen na alle strubbelingen voor wat betreft de slechte wegen etc.
    Geniet van het mooie Praag.
    Echt iets voor jullie veel mooie oude gebouwen en toch ook leuke winkels groot en klein.
    volop restaurantjes en leuke cafeetjes en terrassen.

Geniet ervan he!!!!

Liefs Ineke

• 31 Mei 2015 - 21:45

Koos:

Geniet van Praag en de rust na deze zware tocht

• 31 Mei 2015 - 21:52

Ria En Theo:

Hoera, jullie zijn er !
    Nu kunnen jullie met een voldaan gevoel het mooie Praag bekijken en we zien alweer uit naar het volgende verslag over een dag of 3.
    Groetjes Theo en Ria.

• 31 Mei 2015 - 21:59

Claar En Koert:

Hartelijk gefeliciteerd lieve Anny en Ad!
    Onze dank voor de mooie reisverslagen. Vooral de berichten van de afgelopen dagen waren erg spannend. Wij doen het jullie zeer zeker niet na. Wees trots op deze grootse prestatie! Nu lekker uitrusten en genieten van de mooie stad. We gaan jullie weer volgen op weg naar Dresden! Heel veel liefs vanuit een zonnig Portugal.
    Claar en Koert xxx

• 31 Mei 2015 - 22:12

Jetty Blijdenstein:

Lieve vrienden,

jullie zijn er! Gelukkig zonder ongelukken. Ga genieten van Praag, de Karlsbrücke, huis van Franz Kafka, Gouden Straatje, de klok, misschien de Laterna Magica en nog veel meer. Slaap vannacht lekker in jullie hotel en heel veel plezier in Praag. We lezen jullie wel weer op weg naar Dresden.

Liefs,

J E T

• 31 Mei 2015 - 23:06

John Van Baal:

Proficiat met de sportieve prestatie en een goed verblijf in Praag.

Lisa en John

• 31 Mei 2015 - 23:15

Tonny Verstraten:

Hallo Anny en Ad,

Gelukkig jullie zijn nu in Praag. Daar lekker 3 dagen genieten van al dat moois wat Praag te bieden heeft.
    Geniet er maar van , en dan weer door naar Dresden .Hopelijk wel betere fietspaden dan.

Heel veel groetjes,

Tonny

• 01 Juni 2015 - 10:34

Cees En Greet:

Hallo Anny en Ad,
    Wat goed dat jullie nu goed in Praag zijn aangekomen, een beloning na zo'n tocht met hindernissen.
    ga er lekker van genieten want Praag is de moeite waard.
    veel plezier!! groeten, Cees en Greet.

• 01 Juni 2015 - 23:03

Joke:

Hallo Anny en Ad

Het is jullie weer gelukt, Nu genieten in Praag mooie stad. Daarna weer door naar Dresden wij kijken dan weer uit naar de verslagen.
    Alles goed in Hoeven.

grt Joke

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Fietsen naar Praag en Dresden

Onze elfde grote fietstocht door en naar voor ons totaal onbekend gebied.

Voor familie, vrienden, kennissen en iedereen die ons wil volgen.

Nog maar vijf nachtjes slapen en..... dan mogen we aan onze elfde grote fietstocht beginnen.

Tijdens de voorbereidingen hadden we beiden de gedachte dat we misschien tijdens deze tocht ons "Waterloo" tegenkomen. De voorbereidingen om kilometers in de benen te krijgen werden tegengewerkt door het slechte en koude weer van februari en maart. Maar uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om 800 km. totaal bij elkaar te trappen.

De laatste 5 tochten oefenden we in het uiterste zuiden van Limburg omgeving Vaals. We fietsten verschillende stukjes van de Amstel Goldrace met vele heftige klimmetjes, echte kuitenbijters. Vaak was het voor mij op de tanden bijten, blijven zitten en volhouden tot aan de top. De wens voor een e-bike was daar duidelijk aanwezig, vooral als er mij dames vrolijk en ontspannen voorbij fietsten. Dan riep ik Ad: "De e-bike komt er binnenkort aan". Maar bovengekomen stroomde de adrenaline door het lijf en vergat ik die hele e-bike als we flitsend konden afdalen. Voorlopig gaan we naar Praag op onze gewone Koga fietsen om te ervaren of we het nog kunnen zonder e-bike. En daarna zal de tijd het ons leren.

Vol goede moed en met wat spanning in het hoofd zullen we vrijdag 15 mei om 08.00 uur op de fiets stappen richting Berghem bij Oss voor een tocht van 92 km. om daar bij Nicole, Marco en de kleindochters te overnachten. Daarna gaat de tocht naar Millingen waar we de Rijn oversteken en tot Emmerich fietsen. Na 17 dagen hopen we Praag te bereiken op zondag 31 mei, waar we drie volle dagen gaan genieten van deze stad. Donderdag 4 juni stappen we weer op de fiets richting Dresden waar we op zondag 7 juni aankomen voor een verblijf van 3 dagen. Woensdag 10 juni komen we met de trein vanuit Dresden naar Nederland.

We hebben ons goed voorbereid op de komende tocht wat betreft informatie. Van Ellen en Floor Groot kregen we hun reisschema met de nodige aantekeningen voor hotels en bezienswaardigheden; Ria en Theo van der Sanden uit Veghel hielpen ons ook met hun ervaringen en bijzondere aantekeningen voor onderweg.
De fietsen hebben hun onderhoudsbeurt gehad en wat mee moet in de tassen ligt klaar.
Ook dit jaar proberen we zo weinig mogelijk mee te nemen: liefst enkel twee grote tassen en geen low-riders voor. Het bekende spreekwoord voor fietsers: "Al wat je thuis laat, is mooi meegenomen" geldt ook voor ons en na zoveel fietstochten weten we nu wel wat echt noodzakelijk is voor onderweg.

Bij het plannen van een tocht trekt Ad altijd de kar: hij bekijkt de indeling met de daarbij behorende reserveringen voor de eerst week: hotels en b & b. Ik mag luisteren, meedenken en aanvullen. Daarna zullen we elke avond van tevoren de tocht bekijken: hoever we zullen en kunnen komen en dan mag ik in actie komen om via notebook of ipad de volgende overnachting te reserveren.
Op papier is het team van Straten-Damen klaar voor de nieuwe uitdaging.

Ook dit jaar stop ik mijn ipad en notebook in de fietstas, want een reisverslag maken hoort er nou eenmaal bij. Zo kan ik alle geïnteresseerden op de hoogte houden van ons wel en wee onderweg. Heb je geen behoefte aan onze reisberichten dan kun je jezelf weg klikken links onder onze foto.

De resterende dagen van deze week worden gevuld met rust, ontspanning in de tuin en nog enkele gezellige contacten.
Ik wens jullie allemaal veel leesplezier, mooi weer en tot ziens.
Groeten en veel liefs van mij en Ad.